۰ نفر

منظور از پول ملی چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است؟

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۷:۴۴
کد خبر: 712925
منظور از پول ملی چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است؟

پول ملی ارزی است که بانک مرکزی یا مقام پولی دولت صادر می‌کند.

پول ملی معمولاً وسیله اصلی مبادله برای خرید کالاها و خدمات است. در ایالات متحده، دلار شکل اصلی ارز است که توسط ایمان و اعتبار کامل دولت و فدرال رزرو پشتیبانی می شود.

پایه‌های ارزی بزرگ مانند دلار در سایر مناطق جهان نقش مهمی دارند. به عنوان مثال، مظنه قیمت کالاها علیرغم معامله آن‌ها در کشورهای خارج از ایالات متحده، به دلار آمریکا (USD) بیان می‌شود. برخی از کشورها پول ملی خود را به دلار آمریکا متصل می‌سازند تا تورم را با انتظارات هماهنگ نگه دارند و ثبات اقتصاد را حفظ کنند.

نکات کلیدی

پول ملی معمولا ارز غالبی است که برای مبادله در آن کشور پذیرفته شده است.

برخی کشورها ارزهای سایر کشورها را به رسمیت می شناسند مانند اکوادور و السالوادور که دلار آمریکا را برای مبادله کالا و خدمات می پذیرند.

نحوه عملکرد پول ملی

پول ملی مانند دلار آمریکا، یورو و ین ژاپن (JPY) به عنوان رایج ترین نوع ارز در جهان شناخته می شود. هر یک از این ارزها به عنوان یک ارز ذخیره قابل اعتماد با حداقل خطر سقوط، جایگاه جهانی ویژه‌ای برخوردارند.

در نتیجه، بیشتر معاملات خارجی با یکی از این سه ارز انجام می شود. برخی از کشورها نیز ارز کشورهای دیگر را به عنوان واحد پول خود پذیرفته اند. نمونه‌هایی از کشورهایی که از پول یک کشور دیگر استفاده می‌کنند، بخش‌هایی از آمریکای لاتین و مناطقی مانند اکوادور و السالوادور هستند که دلار آمریکا را برای مبادله کالاها و خدمات به رسمیت می‌شناسند و می‌پذیرند.

برخی از کشورها مانند امارات متحده عربی نرخ ارز خود را به دلار آمریکا متصل یا تثبیت کرده‌اند.

معامله ارزهای ملی

ارز فقط برای خرید کالاها و خدمات استفاده نمی شود. همچنین یک ذخیره ارزش است و می تواند به عنوان یک ابزار مالی مشابه سهام، اوراق قرضه، ارز دیجیتال و هر طبقه دارایی دیگر معامله و مبادله شود.

بازار ارز یا فارکس (FX)، بزرگترین بازار در جهان است و هر سال به گسترش خود ادامه می‌دهد و معاملات ارز نسبت به معاملات سهام، بازه زمانی طولانی‌تری دارند. این معاملات 24 ساعت شبانه روز و پنج روز هفته انجام می شوند، اما اغلب اوقات معاملات یک پول ملی فقط در ساعات عادی بازار کشورش قدرت می‌گیرد.

معاملات دلار آمریکا ممکن است بین ساعت 9:30 صبح تا 4:00 بعد از ظهر که بازار باز و بسته می شود حجم زیاد یا نوسانات شدیدی را تجربه کنند. اگر بخواهیم معاملات FX را با معاملات کریپتو مقایسه کنیم بایستی بگوییم که بازه زمانی معاملات ارز کمتر از رمز ارز است زیرا معاملات رمزارزها 24 ساعت شبانه روز و هفت روز هفته انجام می‌شوند.

حرکات اخیر چند شرکت باعث افزایش زمان معاملات سهام شده است. در مارس 2022، شرکتRobinhood  زمان معاملات سهام را برای مشتریان خود 4 ساعت اضافه کرد.

معاملات ارز اغلب به صورت جفت ارز انجام می شوند، به این معنی که شما یک ارز را با ارز دیگری معامله می کنید. با این حال، پذیرش بیشتر و ایجاد صندوق های قابل معامله در مبادله (ETF) امکان داد و ستد ارزهای منفرد را نیز فراهم کرده است.

چه تعداد ارز به دلار آمریکا متصل است؟

در حدود 23 ارز به دلار آمریکا متصل است، از جمله پوند لبنان و بولیوار ونزوئلا.

چه زمانی پول ملی در ایالات متحده ایجاد شد؟

در 25 فوریه 1863، رئیس جمهور لینکلن قانون پول ملی را امضا کرد که به موجب آن دفتر کنترل ارز (OCC) که مسئولیت سازماندهی و اداره نظام بانک های رسمی و ملی این کشور و یک واحد پول ملی یکسان را بر عهده داشت، تشکیل شد.

چه کسی کنترل ارز را در ایالات متحده حفظ می کند؟

فدرال رزرو ایالات متحده عرضه پول در ایالات متحده را کنترل و حفظ می کند.

سخن نهایی

پول ملی یک ارز قانونی است که بانک مرکزی یا مقام پولی یک کشور صادر می‌کند و وسیله مبادله برای خرید کالا و خدمات است. در ایالات متحده، دلار شکل اصلی ارز است و توسط فدرال رزرو کنترل می شود. قانون پول ملی در سال 1863 به طور رسمی پول ملی ایالات متحده را تعیین کرد.