۰ نفر

پوشش ریسک تورمی چیست و چه محدودیت هایی دارد؟

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۶:۱۰
کد خبر: 712360
پوشش ریسک تورمی چیست و چه محدودیت هایی دارد؟

می توان از پوشش ریسک تورمی برای جبران کاهش پیش بینی شده قیمت ارز استفاده کرد.

این فرآیند معمولاً شامل سرمایه گذاری در دارایی‌هایی است که انتظار می رود ارزش آن در یک دوره زمانی مشخص حفظ شود یا افزایش یابد. از طرف دیگر، پوشش ریسک می‌تواند شامل توزیع بیشتر سرمایه در دارایی‌ها باشد که ممکن است ارزش آن‌ها با سرعت کمتری نسبت به ارزش پول کاهش یابد.

نکات کلیدی

• محدود کردن ریسک کاهش ارزش سرمایه یک وجه اشتراک عمده بین سرمایه گذاران نهادی است و پوشش ریسک ارزی یکی از روش‌های رایجی است که در این زمینه استفاده می‌شود.

نحوه عملکرد پوشش ریسک تورمی

پوشش ریسک تورمی ممکن است به حفظ ارزش سرمایه گذاری کمک کند. برخی سرمایه گذاری ها ممکن است به نظر بازده مناسبی داشته باشند، اما با در نظر گرفتن تاثیرات تورمی در بازده آن‌ها مشخص می‌شود که فروش آن‌ها در نهایت ضررده خواهد بود. به عنوان مثال، اگر در سهامی سرمایه گذاری کنید که بازده ۵ درصدی داشته باشد اما تورم ۶ درصد باشد، در واقع ۱ درصد ضرر کرده‌اید. دارایی هایی که سرمایه‌گذاری در آن‌ها به عنوان پوشش ریسک تورمی در نظر گرفته می شود، ممکن است سرمایه‌گذاری‌های خودمحقق شونده باشند. به این معنی که سرمایه گذاران به سمت آنها هجوم می آورند و ارزش آنها را بالا نگه می دارند، در صورتی که ممکن است ارزش ذاتی آنها بسیار پایین تر باشد.

مهم

طلا به طور عمومی یک پوشش ریسک تورمی در نظر گرفته می شود زیرا قیمت آن به دلار آمریکا متغیر است.

به عنوان مثال، اگر دلار در اثر تورم ارزش خود را از دست بدهد، طلا معمولا گران‌تر می‌شود. بنابراین، سرمایه دارنده طلا در برابر سقوط ارزش دلار محافظت می‌شود (یا پوشش داده می‌شود)، زیرا با افزایش تورم و کاهش ارزش دلار، هزینه هر اونس طلا به دلار افزایش می‌یابد. بنابراین، این سرمایه‌گذاری با ارائه دلارهای بیشتری به ازای هر اونس طلا به سرمایه گذار تاثیر منفی تورم را جبران می‌کند.

نمونه ای واقعی از پوشش ریسک تورمی

گاهی اوقات شرکت ها برای پایین نگه داشتن هزینه های عملیاتی خود از پوشش ریسک تورمی استفاده می‌کنند. یکی از معروف‌ترین نمونه‌ها، خرید پالایشگاه نفت از شرکت کونوکو فیلیپس توسط شرکت دلتا ایر لاین در سال ۲۰۱۲ بود که برای جبران خطر افزایش قیمت سوخت جت انجام شد.

خطوط هوایی معمولا سعی می کنند ریسک تورمی هزینه های سوخت خود را در بازار نفت خام پوشش دهند. بااین‌حال، شرکت دلتا احساس کرد که می تواند خود سوخت جت را با هزینه کمتری نسبت به خرید آن در بازار تولید کند و به این ترتیب مستقیماً خود را در برابر ریسک تورم قیمت سوخت جت محافظت کند. در آن زمان، دلتا تخمین می‌زد که با خرید این پالایشگاه هزینه سوخت سالانه خود را ۳۰۰ میلیون دلار کاهش خواهد داد.

محدودیت های پوشش ریسک تورمی

پوشش ریسک تورمی محدودیت هایی دارد و گاهی اوقات ممکن است پرنوسان باشد. به عنوان مثال، دلتا طی سال‌های پس از خرید، به طور مداوم از پالایشگاه خود درآمدی کسب نکرده است و این امر اثربخشی پوشش ریسک تورمی این شرکت را محدود کرده است.

استدلال‌های موافق و مخالف سرمایه‌گذاری در کالاها به‌عنوان محافظ تورم معمولاً حول متغیرهایی مانند رشد جمعیت جهانی، نوآوری‌های فناورانه، جهش‌ها و قطعی تولید، آشفتگی سیاسی بازارهای نوظهور، رشد اقتصادی چین و هزینه‌های زیرساختی جهانی متمرکز هستند. این عوامل به طور مداوم در حال تغییر هستند و در اثربخشی پوشش ریسک تورمی نقش دارند.