۰ نفر

حاکمیت، مدیریت ریسک و انطباق چیست؟

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۷:۵۰
کد خبر: 712162
حاکمیت، مدیریت ریسک و انطباق چیست؟

حاکمیت، مدیریت ریسک و انطباق نظامی است که برای تصحیح «ذهنیت جزیره‌ای» طراحی شده است که بخش‌های درون یک سازمان را به سمت احتکار اطلاعات و منابع هدایت می‌کند.

حاکمیت، مدیریت ریسک و انطباق را تا حدی می‌توان پاسخی به «ذهنیت جزیره‌ای» در نظر گرفت که به طرز تحقیرآمیزی شناخته شده است. ذهنیت جزیره‌ای به این معنی است که هر بخش یک شرکت ممکن است تمایلی به تقسیم اطلاعات یا منابع خود با بخش‌های دیگر نداشته باشد. این وضعیت به عنوان عامل کاهش‌دهنده کارایی شرکت، تضعیف‌کننده روحیه کارکنان و بازدارنده توسعه فرهنگ مثبت شرکت دیده می شود.

درک حاکمیت، مدیریت ریسک و انطباق

حاکمیت، مدیریت ریسک و انطباق برای مدت طولانی از عناصر کلیدی مدیریت شرکت بوده‌اند. اما مفهوم حاکمیت، مدیریت ریسک و انطباق تنها از حدود سال 2007 وجود داشته است.

نکات کلیدی

برای دست‌یابی به کارایی بیشتر نظام های حاکمیت، مدیریت ریسک و انطباق در فرآیندها هر بخش شرکت ادغام می‌شوند.

هدف کلی کاهش ریسک ها، هزینه ها و دوباره کاری است.

هدف کلی حاکمیت، مدیریت ریسک و انطباق کاهش ریسک ها و هزینه ها و همچنین دوباره کاری است. این استراتژی برای دستیابی به نتایج مطلوب برای هر یک از این سه عملکرد کلیدی که با دستورالعمل ها و فرآیندهای داخلی تعیین شده مطابقت داشته باشند، نیاز به همکاری سراسری در تمام شرکت دارد.

سه عنصر حاکمیت، مدیریت ریسک و انطباق عبارتند از:

حاکمیت یا حاکمیت شرکتی نظام کلی متشکل از قوانین، شیوه ها و استانداردهایی است که یک کسب و کار را هدایت می کند.

ریسک یا مدیریت ریسک سازمانی، فرآیند شناسایی خطرات بالقوه کسب و کار و اقدامات لازم برای کاهش یا حذف اثرات مالی آنها است.

انطباق یا انطباق شرکتی مجموعه ای از فرآیندها و رویه هایی است که شرکت‌ها به منظور اطمینان از انجام فعالیت‌ها و رویه‌های تجاری خود به شیوه ای قانونی و اخلاقی توسط خود شرکت و کارکنان آن مستقر می‌سازند.

اتخاذ یک نظام حاکمیت، مدیریت ریسک و انطباق

برای ارائه خدمات مشاوره ای لازم برای پیاده سازی یک نظام حاکمیت، مدیریت ریسک و انطباق به شرکت ها یک صنعت کامل پدید آمده است.

مهم

طرفداران حاکمیت، مدیریت ریسک و انطباق استدلال می کنند که افزایش مقررات، تقاضا برای شفافیت، و رشد روابط با شخص ثالث، رویکرد متعارف ذهنیت جزیره‌ای را بسیار خطرناک می کند.

برای حاکمیت، مدیریت ریسک و انطباق نرم افزار نیز موجود است. طبق گزارش CIO.com برخی از بسته‌های نرم‌افزاری بسیار معتبر عبارتند از پلتفرم IBM OpenPage GRC، MetricStream و Rsam’s Enterprise GRC. این مقاله اشاره می‌کند که نرم‌افزارهای حاکمیت، مدیریت ریسک و انطباق مقرون‌به‌صرفه‌تر و حتی رایگان نیز در دسترس هستند، اگرچه ویژگی‌ها و قابلیت کمتری دارند.

مزایای حاکمیت، مدیریت ریسک و انطباق

طرفداران این مفهوم استدلال می کنند که افزایش مقررات دولتی، تقاضاهای بیشتر برای شفافیت شرکتی، و رشد روابط تجاری شخص ثالث، استفاده از رویکرد متعارف ذهنیت جزیره‌ای را برای این فعالیت ها مخاطره آمیز و پرهزینه کرده است.

در عوض، حاکمیت، مدیریت ریسک و انطباق بر یکپارچه سازی قابلیت ها و عملکردهای کلیدی خاص در سراسر یک سازمان تمرکز می کند. این قابلیت ها و عملکردها ممکن است شامل فناوری اطلاعات، مدیریت منابع انسانی، امور مالی و مدیریت عملکرد و بسیاری از موارد دیگر باشند.

حاکمیت، مدیریت ریسک و انطباق به عنوان یک رویکرد یکپارچه می تواند معانی مختلفی برای مشاغل مختلف داشته باشد. با این حال، این رویکرد معمولا مستلزم آن است که هر بخش یک کسب و کار اطلاعات و منابع داخلی را به طور مؤثرتری برای بهره‌مندی کل شرکت جمع آوری کند، به اشتراک بگذارد و استفاده کند.