۰ نفر

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در گفتگو با اقتصاد آنلاین؛

خبرهای خوب برای تسهیل رفع تعهد ارزی صادرکنندگان/ گروه‌های کالایی برای تهاتر ارز حاصل از صادرات کشاورزی افزایش می‌یابد

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۱۳
کد خبر: 841396
خبرهای خوب برای تسهیل رفع تعهد ارزی صادرکنندگان/ گروه‌های کالایی برای تهاتر ارز حاصل از صادرات کشاورزی افزایش می‌یابد

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی گفت: صادرکنندگان می‌توانند در ازای بسیاری از گروه‌های کالایی کشاورزی و صنایع غذایی، ارزشان را تهاتر کرده یا خودشان واردات در ازای صادرات داشته باشند که بر این اساس، با برنامه‌ریزی که با بانک صادرات انجام شده است، دایره تهاتر را گسترش می‌دهیم تا این اقدام سبب شود صادرکنندگان بخش کشاورزی بتوانند ارز خود را در ازای واردات کالاهای بیشتری واگذار کرده و برای واردکننده فضای تسهیل کننده‌ای ایجاد شود.

اقتصاد آنلاین- لیلا مرگن: علیرضا پیمان پاک، قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور تجارت و تنظیم بازار درباره اقدامات این وزارتخانه برای جهش صادرات بیان کرد: برای جهش صادرات باید به دو مسئله توجه کنیم؛ یکی مسئله تسهیل بازگشت ارز در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی است.

وی افزود: مذاکرات خیلی جدی با بانک مرکزی در این رابطه داشتیم. اولین گامی که بر می‌داریم در ارتباط با رفع تعهد ارزی و زمان برگشت ارز حوزه محصولات کشاورزی فسادپذیر است که تلاش می‌کنیم در این حوزه قواعد را کمی سهل کرده و زمان بازگشت ارز را بیشتر کنیم.

پیمان پاک ادامه داد: مساله‌ای که در صادرات برخی محصولات کشاورزی خاص به‌وجود می‌آید، آن است که این محصولات چون زمان دارد، در جریان صادرات شاهد یک مقداری افت و ضایعات بوده که قرار است این میزان افت به صورت تخصصی در مجموعه‌های ما محاسبه شده و بانک مرکزی از میزان تعهد ارزی صادر کنندگان این افت را کم خواهد کرد.

وی گفت: این اقدام یک فرصتی را پیش روی صادرکنندگان ما در حوزه محصولات فساد پذیر قرار می‌دهد.

پیمان پاک افزود: موضوع دیگر تسهیل روش‌های برگشت ارز است و بر این اساس، از سال گذشته با کمک معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی و همکاری بانک مرکزی یک اقدام خوبی انجام دادیم. ما دایره تهاتر ارز حاصل از صادرات محصولات کشاورزی را گسترش دادیم.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور تجارت و تنظیم بازار اضافه کرد: صادرکنندگان می‌توانند در ازای بسیاری از گروه‌های کالایی کشاورزی و صنایع غذایی، ارزشان را تهاتر کنند یا خودشان واردات در ازای صادرات داشته باشند. با برنامه‌ریزی که با بانک صادرات انجام شده است، دایره تهاتر را گسترش می‌دهیم. این اقدام سبب می‌شود صادرکنندگان بخش کشاورزی بتوانند ارز خود را در ازای واردات کالاهای بیشتری واگذار کنند و برای واردکننده فضای تسهیل کننده‌ای ایجاد خواهد کرد.

وی اضافه کرد: تا کنون امکان تهاتر با ۹۰ گروه کالایی فراهم بود؛ اما بر اساس مذاکرات انجام شده این گروه‌ها افزایش می‌یابد. گروه‌های کالایی جدید را به محض نهایی شدن، اعلام خواهیم کرد.

عرضه شمش طلا در بازار مبادله

پیمان پاک گفت: یکی از موضوعات دیگری که اکنون مورد موافقت قرار گرفته و در حال انجام است، برگشت ارز صادرات محصولات کشاورزری و صنایع غذایی در قالب شمش طلا است. این اقدام با همان رویه‌هایی است که بانک مرکزی مشخص کرده است، انجام می‌شود و شمش وارداتی در بازار مبادله عرضه می‌شود.

وی افزود: این سیاست یک فضای خوبی برای صادرکنندگان ایجاد کرده است تا شمش وارداتی خود را با قیمت‌های جذاب عرضه کنند و با این شیوه ارزشان را بازگردانند. امسال هم می‌توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

دریافت دستوراتی از معاون اول برای توسعه ظرفیت حمل و نقل

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور تجارت و تنظیم بازار بیان کرد: موضوع مهم بعدی که وجود دارد و حتما روی آن تمرکز می‌کنیم، دستوراتی هم از محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور در این رابطه گرفته‌ایم، بحث توسعه ظرفیت‌های حمل و نقل و لجستیک کشور در زنجیره سرد است.

وی اضافه کرد: در این حوزه ضعف جدی داریم و اگر بخواهیم جهشی در حوزه صادرات محصولات کشاورزی داشته باشیم، باید لجستیک خود را تکمیل کنیم.

پیمان پاک یادآور شد: مرکبات ما در چین رجیستر شده است که کار بزرگی بود. فقط در حوزه برخی استان‌های چین بیش از ۶۰ هزار تن مرکبات تقاضا وجود دارد. منتهی زنجیره سرد لجستیکی برای حمل محموله‌های صادراتی را نداریم.

وی افزود: محصول ما از ایران تا چین باید در یک دمای خاص به صورت پیوسته حمل شود ولی این امکان خیلی محدود است. شاید ظرفیت‌های موجود به حد هزار تن هم نرسد. در حوزه روسیه هم نیاز به مرکبات، کیوی و سیب ایران وجود دارد اما کمبود کانتینرهای یخچالی، کشنده یخچالی و واگن یخچالی جزء معضلات ما است.

وی گفت: تلاش می‌کنیم تا ضمن توافق با بانک مرکزی از محل صادرات محصولات کشاورزی برخی واحدهای صادراتی که زنجیره تامین هستند، ظرفیت حمل سرد این واحدها تکمیل شود. این اقدام عامل موثری برای رشد و رونق صادرات کشاورزی خواهد شد.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور تجارت و تنظیم بازار افزود: فکر می‌کنم بتوانیم تا پایان فصل بهار بخش عمده‌ای از فعالیت‌های خود را به سرانجام برسانیم. این اقدامات اثر جدی در صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی خواهد داشت.

وی درباره دلیل نبود نام صادرکنندگان بخش کشاورزی در میان ۱۰۰ صادرکننده برتر توضیح داد: ارزش محصولات غذایی ایران پایین است و حجم آن با تولید متانل، اوره، آمونیاک و محصولات پتروشیمی که احجام سنگین دارد، قابل مقایسه نیست.

پیمان پاک تاکید کرد: ولی به هر حال وظیفه داریم که این شرکت‌ها را تقویت کرده و صادراتی کنیم. رویکرد ما تاکنون صادراتی نبوده است. ضمن آنکه معضل دیگر در حوزه محصولات کشاورزی و صنایع غذایی وجود دارد و آن بحث تنظیم بازار داخل است.

وی یادآور شد: باید یک توازنی بین صادرات و تنظیم بازار داخل ایجاد کنیم که قیمت‌های داخلی دچار مشکل نشود. استمرار تولید ما منجر به تنظیم بازار داخل می‌شود. بخشی از استمرار تولید هم در گرو صادرات است اما در برخی مواقع اتفاقاتی که پیش می‌آید، آن است که کالا در بازار دچار کمبود می‌شود یا تقاضا در کشور افزایش می‌یابد، در نتیجه این مسئله باعث می‌شود که کمی نوسانات قیمتی داشته باشیم.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور تجارت و تنظیم بازار افزود: در چنین شرایطی عموم مردم ناراضی می‌شوند زیرا مشاهده می‌کنند کالایی را که نیاز دارند و قیمتش افزایش یافته، به خارج از کشور صادر می‌شود.

وی گفت: ما باید توجه جدی به این نکته داشته باشیم. در برخی حوزه‌ها پیش از اینکه زیرساخت‌های صادرات را اصلاح کنیم، نمی‌توان یک جهش جدی در صادرات داشت.

رشد ۲۳ درصدی ارزش صادرات

پیمان پاک درباره رشد صادرات بخش کشاورزی بیان کرد: در حوزه کشاورزی و محصولات کشاورزی تقریبا بیش از ۲۳ درصد رشد ارزش صادرات داشتیم.

وی ادامه داد: تاکید ما توسعه روابط با کشورهایی بود که اولویت دولت سیزدهم هستند. صادرات به کشورهای همسایه مثل پاکستان رشد خوبی داشته است. در حوزه کشورهای حاشیه خلیج فارس رشد داشتیم. در حوزه اوراسیا و روسیه رشد بیش از ۳۰ درصدی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی گزارش شده است.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور تجارت و تنظیم بازار گفت: در حوزه هند و چین در هر دو بخش کشاورزی و صنایع غذایی رشدی بیش از ۴۰ درصد داشتیم. در چین بیش از ۵۰ درصد رشد صادرات را شاهد بودیم. امیدواریم با زیرساخت‌هایی که ایجاد می‌شود، این رشد استمرار داشته باشد.

وی افزود: ما سال گذشته بحث ایجاد پلتفرم‌های فروش آنلاین در کشور چین را پیگیری کردیم. با کمک سازمان توسعه تجارت محصولات ایرانی مثل گلاب زعفران و در فاز جدید خرما و انجیر روی پلتفرم‌های خرده فروشی و آنلاین چینی عرضه شد و این یک اقدام بزرگ بود.

پیمان پاک ادامه داد: در حوزه برخی کشورها مثل هند بحث تسهیل صادرات و رفع مشکلات حوزه قرنطینه و حفظ نباتات را شاهد بودیم. در حوزه صادرات کیوی سال گذشته مشکلی پیش آمده بود با پیگیری جدی، صادرات کیوی ما به هند از سر گرفته شد.

وی افزود: در سفر سال گذشته معاون اول رئیس جمهور به چین در حوزه رجیستری یکسری محصولات مثل کیوی، مرکبات و بحث پای مرغ توفیقات خوبی به دست آمد. در سفری که معاون برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی به چین در یکی دو هفته آینده خواهند داشت، این تفاهم‌ها نهایی و امضا می‌شود.

پیمان پاک گفت: در حوزه اوراسیا و روسیه حضور پررنگ و جدی هیات‌های تجاری و برگزاری نمایشگاه‌های متمرکز و مهم با حضور شرکت‌های برند را شاهد بودیم. در نمایشگاه پرود اکسپو که سال گذشته در روسیه برگزار شد، شاهد حضور قوی شرکت‌های ایرانی و برگزاری نشست‌های تجاری بی تو بی با مشارکت طرف‌های روسی بودیم.

وی افزود: اینها همه اتفاقاتی بود که بازارهای جدیدی را پیش روی ما گذاشت و باعث شد که برنامه‌های ما در حوزه صادرات اجرایی شده و شاهد رشد صادرات باشیم.

افزایش دو میلیارد دلاری صادرات بخش کشاورزی

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور تجارت و تنظیم بازار درباره برنامه‌های سال جاری توضیح داد: سال گذشته حدود ۶ میلیارد دلار صادرات در بخش کشاورزی داشتیم. هدف‌گذاری انجام شده برای سال جاری این است که دو میلیارد دلار به صادرات این بخش اضافه شود.

وی درباره اقدامات طراحی شده برای دستیابی به اهداف بیان کرد: سه اقدام اصلی را برای امسال برنامه‌ریزی کردیم. هدف‌گذاری کردیم که در چند رویداد بزرگ تجاری در قالب نمایشگاه و اعزام هیات بزرگ تجاری در کشورهای هند، چین، پاکستان، روسیه و اندونزی شرکت کنیم.

پیمان پاک اضافه کرد: ما ضمن اینکه از سایر رویدادها و نمایشگاه‌ها حمایت می‌کنیم، برای این پنج رویداد تدابیر ویژه‌ای در نظر گرفته‌ایم. با همکاری سازمان توسعه تجارت فضای بزرگی در نمایشگاه در اختیار خواهیم گرفت.

وی درباره تخصیص غرفه رایگان به بازرگانان گفت: ما امیدواریم سازمان توسعه تجارت بتواند مشوق‌های صادراتی را محقق کند تا به شرکت کنندگان پرداخت کنیم. امکان رایگان بودن غرفه‌ها وجود ندارد. مشوق‌های صادراتی یک مقداری مظلوم است. این اعتبارات عموما در آخرین ردیف‌های بودجه دیده می‌شود و اگر در انتهای سال بودجه‌ای اضافه آمد، این ردیف‌ها تخصیص می‌یابد. لذا نمی‌توانیم قول بدهیم که مشوق‌ها تخصیص می‌یابد اما تلاش این است که غرفه با قیمت ارزان و هزینه‌های پایین‌تر در اختیار شرکت کنندگان قرار گیرد.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور تجارت و تنظیم بازار اضافه کرد: نکته مهم این است که در کنار این نمایشگاه، فعالیت رایزنان بازرگانی ایران را شاهد خواهیم بود تا با حمایت سازمان توسعه تجارت و کمک وزارت جهاد کشاورزی بتوانیم نشست‌های تخصصی در حاشیه نمایشگاه تعریف کنیم.

وی هدف از برگزاری نشست‌های حاشیه نمایشگاه را دریافت اثرات مثبت توسط فعالان اقتصادی اعلام کرد و افزود: در سفر رئیس جمهور به چین حدود ۳۰ تا ۴۰ فعال اقتصادی را همراه بردیم و در این سفر با ارتباطاتی که به‌وجود آمد، در حوزه آبزیان قراردادهای خوبی بسته شد.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور تجارت و تنظیم بازار گفت: حضور یک مقام ارشد کشور سبب شد که طرف‌های واقعی چینی در عرصه حاضر شوند و در نهایت منجر به قراردادهایی شد که منافع چندین برابری نسبت به هزینه‌های حضور تجار و فعالان اقتصادی داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha