۰ نفر

قیمت درخواستی یا قیمت عرضه چیست؟

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۷:۳۲
کد خبر: 712154
قیمت درخواستی یا قیمت عرضه چیست؟

اصطلاحات «پیشنهاد» و «درخواست» تقریباً در هر بازار مالی جهان از جمله سهام، اوراق قرضه، ارز خارجی و مشتقات استفاده می شوند.

نمونه ای از قیمت درخواستی در بازار سهام عبارت است از 5.24 دلار ضرب در 1000، به این معنی که شخصی پیشنهاد فروش 1000 سهم را به قیمت 5.24 دلار به ازای هر سهم دارد.

نکات کلیدی

قیمت عرضه اصطلاح دیگری برای قیمت درخواستی است.

قیمت پیشنهادی همیشه کمتر از قیمت درخواستی است.

تفاوت بین قیمت پیشنهادی و قیمت درخواستی اسپرد نامیده می شود.

بازارهای مختلف قراردادهای اسپرد متفاوتی دارند که منعکس کننده هزینه های مبادله، ارزش هر درصد واحد و نقدینگی آن بازار است.

قیمت درخواستی همیشه بالاتر از قیمت پیشنهادی است. تفاوت بین این دو عدد اسپرد نامیده می شود. اسپرد بزرگ‌تر، کسب سود را سخت‌تر می‌سازد زیرا اوراق بهادار همیشه در انتهای بالایی اسپرد خریداری و در انتهای پایینی آن فروخته می‌شود.

مهم

زمانی که معاملات به صورت غیرعادی پرنوسان می‌شوند و نااطمینانی زیادی در مورد روند قیمت وجود داشته باشد اسپردها ممکن است عمیق‌تر شوند.

اسپردهای بورس سهام

در سال 2001، نحوه قیمت‌گذاری سهام شرکت‌ها از مبنای یک شانزدهم به اعشاری تغییر کرد. بدین ترتیب کمترین اسپرد ممکن از 16/1 دلار یا 0.0625 دلار به یک سنت کاهش پیدا کرد. عرض اسمی اسپرد از نظر تا حدی به قیمت سهام بستگی دارد. اسپردی به مبلغ دو سنت برای سهامی به قیمت 10 دلار 0.02 درصد است در حالی که اسپرد دو سنتی برای سهامی به قیمت 100 دلار 0.002 درصد است.

اسپرد مبادله ارز

در بازار عمده فروشی که موسسات مالی در آن معامله می کنند، اسپردها معمولا پایین هستند. اسپردها براساس هر ارز نیز تغییر می‌کنند زیرا ارزش هر صدم درصد متفاوت خواهد بود. اسپرد معمولی هنگام معامله یورو در برابر دلار بین 1 تا 2 صدم درصد است. این اسپرد به این معنی است که اگر قیمت پیشنهادی 1.3300 باشد که تعداد دلارهای لازم برای خرید یک یورو را نشان می‌دهد قیمت درخواستی آن ممکن است 1.3301 است. هر صدم درصد در تراکنش 10,000,000 دلار با نرخ EUR/USD 1.3300 751 دلار ارزش خواهد داشت. ارزش هر صدم درصد برای تراکنش 10000000 دلار با نرخ 110 ین ژاپن به ازای هر دلار ارزشی برابر 909 دلار دارد.

اسپرد قیمت درخواستی و پیشنهادی جفت ارزهای غیردلاری یورو در برابر ین ژاپن یا پوند انگلیس معمولاً دو تا سه برابر عرض اسپرد جفت‌ارزهای دلاری است. این اسپرد بالاتر نشان دهنده حجم معاملات کمتر و نوسانات بیشتر این جفت ارزها است.

اسپرد در بازار خرده فروشی با افزایش محبوبیت سیستم های معاملات الکترونیکی به طور قابل توجهی کاهش یافته است. این کاهش اسپرد به معامله گران کوچک اجازه می دهد تا قیمت های رقابتی را به سطوحی مشاهده کنند که پیش از این فقط مؤسسات مالی بزرگ به آن‌ها دسترسی داشتند. این امر گاهی اسپردها را به سطحی بین 3 تا 10 صدم درصد پایین می‌آورد.

اسپرد اسکناس‌های بانکی

خرید و فروش اسکناس‌های ارزهای خارجی بازاری جدا از بازار مبادله ارز عمده فروشی یا خرده فروشی است. اسپردهای این بازار معمولا 75 پیپ یا بیشتر هستند.