۰ نفر

صندوق اوراق قرضه چیست و سرمایه گذاری در آن چگونه است؟

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۵:۰۲
کد خبر: 710912
صندوق اوراق قرضه چیست و سرمایه گذاری در آن چگونه است؟

صندوق‌ های اوراق قرضه که اغلب به عنوان صندوق‌های اعتباری یا صندوق‌های با درآمد ثابت نیز شناخته می‌شوند، در دسته دارایی‌های با درآمد ثابت قرار می‌گیرند.

این ابزارهای مالی کم خطر معمولاً در میان سرمایه گذارانی که به دنبال حفظ سرمایه و یا دستیابی به جریان درآمد کم خطرتری هستند محبوبیت دارند.

نکات کلیدی

صندوق اوراق قرضه به یک صندوق سرمایه‌گذاری مشترک،صندوق قابل معامله در بورس (ETF)، یا هر پیشنهاد سرمایه گذاری تلفیقی دیگری اشاره دارد که ابزارهای سرمایه گذاری های اصلی آن عمدتاً شامل ابزارهای سرمایه گذاری با درآمد ثابت می‌شوند.

کارمزدهای مربوط به صندوق های اوراق قرضه کمتر از کارمزدهای مرتبط با صندوق های سهامی است زیرا هزینه های مدیریت آنها به طور ذاتی پایین تر است.

سرمایه گذاران علاقه مند به قرادادهای اختیار معامله صندوق‌ های اوراق قرضه می توانند بین محصولات غیرفعال و فعال این صندوق‌ها یکی را انتخاب کنند.

ریسک صندوق اوراق قرضه

صندوق‌ های اوراق قرضه ممکن است در طیف وسیعی از اوراق بهادار با سطوح ریسک مختلف سرمایه‌گذاری کنند. معمولا اوراق قرضه دولت ایالات متحده کمترین خطر را به همراه دارد. مشخصات ریسک اوراق قرضه شرکتی که کسب‌وکارهای مختلف به عنوان بخشی از ساختار سرمایه خود صادر می‌کنند به طور کلی بر اساس رتبه اعتباری شرکت طبقه بندی می شود.

اوراق قرضه درجه سرمایه گذاری توسط شرکت هایی با چشم انداز پایدار و کیفیت اعتباری بالا صادر می شوند. بدهی‌های پربازده که عمدتاً توسط شرکت‌هایی با کیفیت اعتباری پایین‌تر با چشم‌انداز رشد نوظهور بالقوه صادر می‌شوند بازدهی بالاتر، همراه با ریسک احتمالی بالاتر دارند. سایر دسته های اوراق قرضه شامل اوراق قرضه بازارهای توسعه یافته و بازارهای نوظهور می‌شود.

سرمایه گذاری در صندوق اوراق قرضه

سرمایه گذاران می‌توانند از میان طیف گسترده ای از گزینه های کم ریسک موجود در هر دو دسته محصولات غیرفعال و فعال صندوق‌ های اوراق قرضه، گزینه‌های مورد علاقه خود را انتخاب کنند.

منفعل

برخی از بزرگ‌ترین و پرطرفدارترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت غیرفعال تلاش می‌کنند تا عملکرد برترین شاخص‌های معیار درآمد ثابت مانند شاخص کلی اوراق قرضه ایالات متحده بلومبرگ و شاخص اوراق قرضه اصلی خزانه داری ایالات متحده ICE را تکرار کنند. برخی از صندوق‌های قابل معامله در بورس غیرفعال که عملکرد این شاخص ها را تکرار می کنند عبارتند از:

صندوق قابل معامله در بورس اوراق قرضه کل ایالات متحده iShares Core

صندوق قابل معامله در بورس اوراق قرضه کل ایالات متحده iShares Core (AGG) یکی از صندوق‌های تکرار عملکرد شاخص‌های معیار با مدیریت منفعل است که عملکرد شاخص کلی اوراق قرضه ایالات متحده بلومبرگ را دنبال می کند. نسبت هزینه خالص این صندوق برابر ۰.۰۵٪ است. بازده سالانه آن تا ۸ جولای ۲۰۱۹ نیز ۵.۹۷٪ بوده است.

صندوق قابل معامله در بورس اوراق قرضه خزانه داری ایالات متحده iShares

صندوق قابل معامله در بورس اوراق قرضه خزانه داری ایالات متحده iShares (GOVT) یکی از صندوق‌های تکرار عملکرد شاخص‌های معیار با مدیریت منفعل است که عملکرد شاخص اوراق قرضه اصلی خزانه داری ICE ایالات متحده را دنبال می کند. نسبت هزینه خالص آن ۰.۱۵٪ است و بازده سالانه آن تا ۸ ژوئیه ۲۰۱۹، ۴.۶۰٪ بوده است.

فعال

بازار صندوق های اوراق قرضه همچنین طیف گسترده ای از صندوق‌های دارای مدیریت فعال را شامل می‌شود که به دنبال دست‌یابی به عملکرد بهتری نسبت به شاخص های صندوق اوراق قرضه مانند شاخص کل اوراق قرضه ایالات متحده بلومبرگ و شاخص اوراق قرضه اصلی خزانه داری ایالات متحده ICE هستند.

صندوق قابل معامله در بورس First Trust Tactical High Yield (HYLS) نمونه ای از صندوق اوراق قرضه با مدیریت فعال است که برای کسب درآمد و افزایش ارزش سرمایه در اوراق قرضه سرمایه گذاری می کند. بازده ارزش خالص دارایی‌های این صندوق از ابتدای سال ۲۰۱۷ تا ۳۱ اکتبر همان سال ۵.۹۵٪ است. اگرچه این صندوق از ابتدای سال تا این تاریخ عملکرد بهتری نسبت به شاخص انتخابی خود نداشته است، اما یکی از کارآمدترین صندوق‌های موجود در جهان اوراق قرضه پربازده ایالات متحده است.

به طور کلی، سرمایه گذاران صندوق های اوراق قرضه باید اندازه گیری‌های مربوط به محاسبات بازده‌ای که به عنوان شاخص عملکرد استفاده می‌شود را به درستی درک کنند. از آنجا که صندوق‌ های اوراق قرضه درآمدزا هستند، ممکن است صندوق های سرمایه‌گذاری سود برنامه‌ریزی شده سرمایه‌گذاران را به صورت ماهانه یا سه ماهه در میان آن‌ها توزیع کنند. محاسبات بازده کل برای پرداخت سود سرمایه‌گذاران استفاده می‌شود، در حالی که ممکن است محاسبات بازده عمومی برای این کار استفاده نشود.

صندوق های اوراق قرضه جهانی

کشورها برای حمایت از سیاست های مالی دولتی خود به اشکال مختلف اوراق قرضه صادر می کنند. در ایالات متحده، بدهی های صادر شده توسط دولت به طور کلی به عنوان کم ریسک ترین سرمایه گذاری با درآمد ثابت در بازار در نظر گرفته می شود.

صندوق های اوراق قرضه ایالات متحده

دولت ایالات متحده طیف گسترده ای از اوراق بهادار را برای سرمایه گذاری منتشر می کند. سرمایه گذاران به دلخواه خود می توانند مستقیماً در این اوراق سرمایه گذاری کنند، یا صندوق های اوراق قرضه متنوعی را که شامل این اوراق بهادار می‌شوند انتخاب کنند. صندوق iShares بلک راک یکی از مدیران پیشروی بازار صندوق‌های قابل معامله در بورس صندوق شاخص‌دار اوراق قرضه دولت ایالات متحده است.

صندوق‌ های اوراق قرضه شرکتی ایالات متحده معمولاً بر اساس کیفیت اعتباری شرکت صادرکننده آن‌ها تفکیک می شوند. شرکت‌های آمریکایی دارای بالاترین رتبه‌بندی اعتباری در سطح جهان هستند و صندوق‌ های اوراق قرضه ایالات متحده را به پرطرفدارترین صندوق‌ های اوراق قرضه تبدیل کرده‌اند.

صندوق های اوراق قرضه جهانی

بسیاری از کشورها برای حمایت از سیاست های مالی دولت خود، امکان سرمایه گذاری در اوراق قرضه را ارائه می کنند. ریسک ها و بازده صندوق های اوراق قرضه دولتی بسته به محیط سیاسی و اقتصادی یک کشور متفاوت است. صندوق های اوراق قرضه شرکتی جهانی را مشابه سهام شرکت‌ها می توان با شاخص های بازارهای توسعه یافته و نوظهور از یکدیگر تفکیک کرد. رتبه‌های اعتباری اوراق قرضه دولتی و اوراق قرضه شرکتی با استفاده از استانداردهای جهانی تجزیه و تحلیل رتبه اعتباری تعیین می‌شوند.

مهم

اگرچه صندوق‌ های اوراق قرضه نسبت به صندوق‌های سهامی دارای ریسک کمتری هستند، اما سرمایه‌گذاران باید به ریسک نرخ بهره توجه داشته باشند.