۰ نفر

جریان وجوه نقد حاصل از فعالیت های سرمایه گذاری

۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۴:۰۷
کد خبر: 710884
جریان وجوه نقد حاصل از فعالیت های سرمایه گذاری

جریان وجوه نقد حاصل از فعالیت های سرمایه گذاری بخشی از صورت جریان وجوه نقد است که وجه نقد تولید شده یا هزینه شده در زمینه‌ی فعالیت های سرمایه گذاری را نشان می دهد.

فعالیت های سرمایه گذاری شامل خرید دارایی های فیزیکی، سرمایه گذاری در اوراق بهادار یا فروش اوراق بهادار یا دارایی ها می شود.

جریان منفی وجوه نقد اغلب نشان دهنده عملکرد ضعیف یک شرکت است. با این حال، این جریان منفی ممکن است به دلیل سرمایه‌گذاری مقادیر قابل توجهی وجه نقد در زمینه سلامت بلندمدت شرکت، مانند تحقیق و توسعه باشد.

نکات کلیدی

فعالیت های سرمایه گذاری شامل خرید دارایی های فیزیکی، سرمایه گذاری در اوراق بهادار یا فروش اوراق بهادار یا دارایی ها می شود.

اگر مدیران روی سلامت بلندمدت شرکت سرمایه‌گذاری کنند، ممکن است جریان منفی وجوه نقد ناشی از فعالیت‌های سرمایه‌گذاری نشانه بدی نباشد.

درک جریان وجوه نقد ناشی از فعالیت های سرمایه گذاری

قبل از تجزیه و تحلیل انواع مختلف جریان‌های مثبت و منفی وجوه نقد ناشی از فعالیت‌های سرمایه‌گذاری بایستی بررسی کنیم که فعالیت سرمایه‌گذاری یک شرکت در کدام بخش از صورت‌های مالی آن قرار می‌گیرند. سه صورت مالی اصلی وجود دارد:

ترازنامه،

صورت سود و زیان

و صورت جریان وجوه نقد.

ترازنامه نمایی کلی از دارایی ها، بدهی ها و سرمایه سهامداران شرکت را در یک تاریخ خاص ارائه می دهد. صورت سود و زیان نمایی کلی از درآمدها و هزینه های شرکت را در طول یک دوره ارائه می دهد. صورت جریان وجوه نقد نیز با نشان دادن مقدار پول وجوه نقدی که در فعالیت‌های عملیاتی، سرمایه‌گذاری و تامین مالی مربوط به یک دوره خاص تولید یا خرج شده است شکاف بین صورت سود و زیان و ترازنامه را  پر می‌کند.

انواع جریان وجوه نقد

به طور کلی، صورت جریان وجوه نقد گزارشی از وجوه نقد استفاده شده در عملیات شرکت مانند سرمایه در گردش، تامین مالی و سرمایه گذاری را ارائه می دهد. در صورت جریان وجوه نقد سه بخش اصلی (که فعالیت نامیده می‌شوند) وجود دارد.

جریان وجوه نقد حاصل از عملیات

فعالیت‌های عملیاتی هرگونه هزینه یا منابع وجوه نقدی را که در فعالیت‌های تجاری روزانه شرکت دخیل هستند شامل می‌شود. هر گونه وجه نقدی که برای محصولات یا خدمات شرکت خرج یا از آن‌ها تولید شده‌اند در این بخش فهرست می‌شوند، از جمله:

وجوه نقد دریافتی از فروش کالا و خدمات

پرداخت بهره

حقوق و دستمزد پرداخت شده است

پرداخت به تامین کنندگان برای موجودی انبار یا کالاهای مورد نیاز برای تولید

پرداخت مالیات بر درآمد

وجه نقد تولید شده یا صرف شده در فعالیت های تامین مالی، خالص جریان های وجوه نقد مربوط به تامین مالی عملیات شرکت را نشان می دهد. فعالیت های تامین مالی شامل:

پرداخت سود سهام

بازخرید سهام

صدور اوراق قرضه – تولید وجه نقد

جریان وجوه نقد ناشی از سرمایه گذاری

جریان‌های وجوه نقد حاصل از فعالیت‌های سرمایه‌گذاری گزارشی از وجه نقد استفاده شده برای خرید دارایی‌های غیرجاری – یا دارایی‌های بلندمدت – که در آینده برای شرکت ارزش‌آفرینی خواهند داشت ارائه می‌کند.

فعالیت سرمایه گذاری یکی از جنبه های مهم رشد و سرمایه است.  هرگونه تغییر دارایی‌ها، ماشین آلات و تجهیزات  (PPE) که یکی از سرفصل‌های اصلی و بزرگ ترازنامه به حساب می‌آید نوعی فعالیت سرمایه گذاری در نظر گرفته می شود. سرمایه‌گذاران در هنگام بررسی میزان سرمایه‌ای که شرکت‌ها برای دارایی‌ها، ماشین‌آلات و تجهیزات خود صرف می‌کنند، می‌توانند در بخش سرمایه‌گذاری صورت جریان وجوه نقد به دنبال منابع وجوه نقد و نحوه‌ی استفاده از آن‌ها باشند.

مخارج سرمایه ای (CapEx)نیز که به طور مشابه در این بخش یافت می شود، یکی از معیارهای محبوب میزان سرمایه‌گذاری وجوه نقد در شرکت است که در هنگام ارزش‌گذاری سهام شرکت‌ها استفاده می شود. هرگونه افزایش مخارج سرمایه به این معنی است که شرکت در حال سرمایه گذاری در عملیات آتی خود است. با این حال، مخارج سرمایه ای  به معنای کاهش جریان وجوه نقد خواهد بود. به طور معمول، شرکت هایی که مخارج سرمایه ای قابل توجهی دارند هم‌چنان در مرحله رشد خود هستند.

در زیر چند نمونه از جریان‌های وجوه نقد حاصل از فعالیت‌های سرمایه‌گذاری به همراه اینکه نوع جریان وجوه نقد تولید شده از آن‌ها (مثبت یا منفی) ارائه شده‌اند.

خرید دارایی های ثابت – جریان منفی وجوه نقد

خرید ابزارهای سرمایه گذاری هایی مانند سهام یا اوراق بهادار – جریان منفی وجوه نقد

وام دادن پول – جریان منفی وجوه نقد

فروش دارایی های ثابت – جریان مثبت وجوه نقد

فروش اوراق بهادار سرمایه گذاری – جریان مثبت وجوه نقد

وصول بازپرداخت وام ها و درآمدهای بیمه – جریان مثبت وجوه نقد

مهم

اگر در ارزش دارایی های غیرجاری شرکتی (در ترازنامه) از دوره ای به دوره دیگر تغییر کند، این مسئله ممکن است وجود فعالیت سرمایه‌گذاری در صورت جریان وجوه نقد را نشان دهد.

نمونه ای از جریان وجوه نقد حاصل از فعالیت های سرمایه گذاری

در زیر صورت جریان وجوه نقد شرکت اپل (AAPL) بر اساس گزارش 10-Q این شرکت در 29 ژوئن 2019  ارائه شده است.

این تصویر فهرستی از سه بخش اصلی صورت جریان وجوه نقد شرکت اپل را نشان می‌دهد که در سطر اول آن فعالیت‌های عملیاتی و در سطر انتهایی فعالیت‌های تامین مالی (که با رنگ نارنجی مشخص شده است) قرار گرفته‌اند. در سطر میانی نیز فعالیت‌های سرمایه‌گذاری گزارش شده است که با رنگ آبی نشان داده شده‌اند.

فعالیت های سرمایه گذاری که دارای جریان منفی وجوه نقد بودند با رنگ قرمز مشخص شده‌اند و عبارتند از:

خرید اوراق بهادار قابل معامله به مبلغ 21.9 میلیارد دلار

پرداخت هزینه برای خرید دارایی، تاسیسات و تجهیزات به مبلغ 7.7 میلیارد دلار

پرداخت هزینه تملک کسب‌وکارها و اوراق بهادار غیرقابل معامله

فعالیت‌های سرمایه‌گذاری که جریان مثبت وجوه نقد ایجاد کرده‌اند با رنگ سبز مشخص شده‌اند و عبارتند از:

عواید حاصل از سررسید اوراق بهادار قابل معامله به مبلغ 26.7 میلیارد دلار

عواید حاصل از فروش اوراق بهادار قابل معامله به مبلغ 49.5 میلیارد دلار

خالص جریان‌های وجوه نقد حاصل از فعالیت‌های سرمایه‌گذاری برای دوره منتهی به 29 ژوئن 2019 برابر 46.6 میلیارد دلار بود. به طور کلی، فعالیت‌های سرمایه‌گذاری شرکت اپل علیرغم صرف هزینه‌ای نزدیک به 8 میلیارد دلار برای خرید دارایی، تاسیسات و تجهیزات جدید جریان مثبتی از وجوه نقد را ایجاد کرده است.

جریان وجوه نقد حاصل از فعالیت های سرمایه گذاری (CFI) چیست؟

جریان وجوه نقد حاصل از فعالیت‌ های سرمایه‌ گذاری، وجوه نقدی هستند که برای خرید دارایی‌های غیرجاری که برای تولید سود در آینده در نظر گرفته شده است هزینه و یا از این دارایی‌ها تولید می‌شوند. انواع فعالیت هایی که در این دسته قرار می‌گیرند عبارتند از مخارج سرمایه ای، وام دادن پول و فروش اوراق بهادار سرمایه گذاری باشد. علاوه بر این، مخارج خرید دارایی، ماشین آلات و تجهیزات نیز در این دسته قرار می گیرند زیرا خرید این اقلام سرمایه گذاری بلندمدت به حساب می‌آید. جریان وجوه نقد حاصل از فعالیت های سرمایه گذاری در صورت جریان وجوه نقد ارائه می شود.

چگونه می‌توان جریان وجوه نقد حاصل از فعالیت های سرمایه گذاری را محاسبه کرد؟

مثالی فرضی از خالص جریان وجوه نقد سالانه شرکت گوگل را از محل فعالیت های سرمایه گذاری این شرکت در نظر بگیرید. این شرکت در یک سال 30 میلیارد دلار برای مخارج سرمایه ای هزینه می‌کند که اکثریت آن‌ها دارایی های ثابت بودند. علاوه‌براین، این شرکت 5 میلیارد دلار را برای خرید ابزارهای سرمایه گذاری و یک میلیارد دلار دیگر نیز برای تملک کسب‌وکار صرف می‌گند. این شرکت همچنین از محل فروش ابزارهای سرمایه‌گذاری‌های خود جریان ورودی مثبتی به مبلغ 3 میلیارد دلار را به دست می‌آورد. برای محاسبه جریان وجوه نقد حاصل از فعالیت‌ های سرمایه‌ گذاری، مجموع این اقلام با هم جمع می‌شود تا رقم سالانه 33- میلیارد دلار به دست آید.

چرا جریان وجوه نقد حاصل از فعالیت های سرمایه گذاری مهم است؟

جریان وجوه نقد حاصل از فعالیت‌ های سرمایه‌ گذاری به این دلیل اهمیت دارد که نشان می‌دهد شرکت‌ها چگونه وجوه نقد خود را برای اهداف بلندمدت تخصیص می‌دهند. به عنوان مثال، ممکن است شرکتی برای رشد کسب و کار خود وجوه نقد را در دارایی های ثابت مانند دارایی، ماشین آلات و تجهیزات سرمایه گذاری کند. در حالی که انجام این کار جریان وجوه نقد ناشی از فعالیت‌ های سرمایه‌ گذاری شرکت را در کوتاه مدت منفی می‌سازد اما ممکن است در بلندمدت به شرکت کمک کند تا جریان مثبتی از وجوه نقد را به دست بیاورد. شرکت‌ها همچنین برای افزایش سود ممکن است وجوه نقد خود را در اوراق بهادار قابل معامله و کوتاه‌مدت سرمایه‌گذاری کنند.