۰ نفر

سفارش خرید به قیمت تعیین شده پایین تر

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۳:۵۱
کد خبر: 710678
سفارش خرید به قیمت تعیین شده پایین تر

سفارش خرید در قیمت تعیین شده پایین‌ تر، سفارش خرید دارایی در حداکثر قیمت مشخص شده یا قیمتی کمتر از آن است.

در حالی که قیمت تضمین شده است اما تکمیل سفارش چنین نیست. به هر حال، سفارش خرید به قیمت تعیین شده پایین‌تر اجرا نخواهد شد مگر اینکه قیمت درخواستی دارایی به قیمت حدی تعیین شده برسد یا کمتر از آن شود. اگر دارایی به قیمت تعیین شده نرسد، سفارش تکمیل نمی شود و سرمایه گذار ممکن است فرصت معامله را از دست بدهد. به بیان دیگر، سرمایه‌گذار با استفاده از سفارش حدی خرید در قیمت تعیین شده پایین‌تر اطمینان حاصل می‌کند که قیمت سفارش حدی خرید یا بهتر از آن را برای خرید دارایی پرداخت خواهد کرد، اما تضمینی برای تکمیل سفارش وجود ندارد.

اگر سرمایه‌گذاری انتظار دارد قیمت دارایی کاهش یابد، در این صورت استفاده از سفارش حدی خرید معقول خواهد بود. اگر پرداخت قیمت فعلی یا بالاتر برای سرمایه‌گذار مشکلی نداشته باشد، اگر قیمت دارایی شروع به صعود کند آنگاه استفاده از سفارش بازاری یا سفارش حدی خرید در قیمت تعیین شده بالاتر گزینه بهتری خواهد بود.

نکات کلیدی

با این حال، اگر قیمت دارایی به قیمت حدی نرسد یا با سرعت زیادی از این قیمت بازگردد تکمیل سفارش حدی خرید تضمین نخواهد شد.

سفارش خرید در قیمت تعیین شده پایین‌ تر هزینه های خرید دارایی را کنترل می کند، اما در شرایطی که قیمت دارایی در بازار به سرعت در حال تغییر است ممکن است به از دست رفتن فرصت ورود به معامله شود.

همه انواع سفارش ها مفید هستند و مزایا و معایب خاص خود را دارند.

مزایای سفارش خرید به قیمت تعیین شده پایین‌ تر

سفارش خرید به قیمت تعیین شده پایین‌تر تضمین می کند که خریدار در قیمتی بدتر از آنچه انتظار دارد وارد معامله نمی‌شود. سفارش‌های خرید به قیمت تعیین شده پایین‌تر ابزاری را در اختیار سرمایه‌گذاران و معامله‌گران قرار می‌دهند تا دقیقاً در قیمت دلخواه خود وارد یک موقعیت معاملاتی شوند. به عنوان مثال، زمانی که سهام با قیمت 2.45 دلار معامله می شود، می‌توان سفارش محدود خرید به قیمت پایین‌تر را در 2.40 دلار قرار داد. اگر قیمت سهام به 2.40 دلار کاهش یابد، سفارش به طور خودکار اجرا می شود. بااین‌حال، تا زمانی که قیمت سهام به 2.40 دلار یا کمتر از آن کاهش نیافته است، این سفارش اجرا نخواهد شد.

مزیت دیگر سفارش حدی خرید در قیمت تعیین شده پایین‌تر امکان بهبود قیمت ورود به معامله در زمانی است که در نمودار قیمت سهام از یک روز به روز دیگر شکاف قیمت ایجاد می‌شود. اگر معامله‌گر یک سفارش خرید در قیمت 2.40 دلار قرار دهد و این سفارش در طول روز معاملاتی اجرا نشود، تا زمانی که این سفارش لغو نشده باشد ممکن است از ایجاد شکاف قیمت نزولی سود ببرد. اگر قیمت سهام در روز بعد در 2.20 دلار باز شود، معامله‌گر سهام خود را با قیمت 2.20 دلار دریافت خواهد کرد، زیرا اولین قیمت موجود پس از رسیدن قیمت به سطح 2.40 دلار یا کمتر از آن همین قیمت است. در حالی که معامله‌گر قیمتی کمتر از حد انتظار خود می‌پردازد، ممکن است به این مسئله فکر کند که چرا چنین شکاف نزولی عمیقی در قیمت سهام ایجاد شده است و آیا هنوز هم مایل است این سهام را در اختیار داشته باشد یا خیر.

برخلاف سفارش بازاری که در آن معامله‌گر با قیمت پیشنهادی فعلی (هرچه که باشد) خرید می‌کند، سفارش خرید در قیمت تعیین شده پایین‌ تر در دفتر سفارشات کارگزار در قیمتی مشخص قرار می‌گیرد. این سفارش نشان می دهد که معامله گر مایل است تعداد مشخصی از سهام را در قیمت حدی مشخص شده‌ای خریداری کند. با کاهش قیمت دارایی به سمت قیمت حدی، معامله در صورتی انجام خواهد شد که فروشنده‌ای حاضر به فروش دارایی خود در قیمت حدی تعیین شده سفارش خرید باشد.

ملاحظات ویژه

از آنجا که سفارش خرید به قیمت تعیین شده پایین‌تر در دفتر سفارشات کارگزاری ثبت می‌شود و نشان می‌دهد که معامله‌گر قصد دارد در آن قیمت خرید کند، سفارش به عنوان پیشنهاد خریدی در نظر گرفته می‌شود که قیمت پیشنهادی آن معمولاً کمتر از قیمت بازار فعلی دارایی است. اگر قیمت دارایی به قیمت حد خرید کاهش یابد و فروشنده با قیمت تعیین شده در این سفارش معامله کند (سفارش حدی خرید در قیمت پایین‌ تر پر شده است)، سرمایه‌گذار در قیمت پیشنهادی خرید کرده است و بنابراین از پرداخت مابه‌تفاوت خرید و فروش اجتناب می‌کند. این ویژگی ممکن است برای معامله گران روزانه که به دنبال کسب سودهای کوچک و سریع هستند مفید باشد. سرمایه‌گذاران نهادی بزرگی که موقعیت‌های معاملاتی بسیار بزرگی در یک سهام  ایجاد می‌کنند از سفارش‌های حدی افزایشی در سطوح مختلف قیمت استفاده می‌کنند تا به بهترین قیمت متوسط ​​ممکن برای کل سفارش خود دست پیدا کنند.

سفارشات حدی خرید در قیمت پایین‌تر هم‌چنین در بازارهای پر نوسان نیز مفید هستند. فرض کنید معامله‌گری می‌خواهد سهامی را بخرد اما می‌داند که قیمت سهام روزانه نوسانات شدیدی را تجربه می‌کند. این سرمایه‌گذار می تواند یک سفارش خرید در بازار قرار دهند که در اولین قیمت موجود پر می‌شود یا می تواند از یک سفارش حدی خرید در قیمت پایین‌ تر (یا یک سفارش حدی خرید در قیمت بالاتر) استفاده کند. فرض کنید قیمت سهام دیروز در 10 دلار بسته شد. این سرمایه‌گذار می‌تواند سفارش خرید در قیمت پایین‌تری را در قیمت 10 دلار قرار دهد و اطمینان حاصل کند که بیشتر از آن برای خرید این سهام پرداخت نخواهد کرد. اگر سهام روز بعد با قیمت 11 دلار باز شود، سفارش این سرمایه‌گذار پر نمی‌شود اما این معامله‌گر در عین حال خود را از پرداخت قیمت بالاتر از سطح دلخواه خود برای خرید این سهام نجات داده است.

معایب سفارش حدی خرید در قیمت پایین‌ تر

سفارش حدی خرید در قیمت پایین‌ تر اجرای سفارش را تضمین نمی کند. سفارش فقط زمانی اجرا می‌شود که قیمت معاملات دارایی تا قیمت تعیین شده روند نزولی پیدا کند و دستور فروشی با سفارش حدی خرید معامله شود. بااین‌حال، معامله شدن دارایی در قیمت تعیین شده سفارش حدی خرید برای پر شدن سفارش کافی نخواهد بود. معامله‌گر ممکن است سفارش خرید 100 سهم را در آن قیمت قرار داده باشد اما ممکن است سفارشات فراوانی برای خرید هزاران سهم در قیمت‌های جلوتر از آن وجود داشته باشند که بخواهند سهام را در آن قیمت بخرند. بنابراین، قیمت دارایی اغلب باید از سطح قیمت تعیین شده در سفارش حدی خرید کاملا عبور کند تا امکان تکمیل سفارش وجود داشته باشد. هر چه سفارش زودتر ثبت شده باشد در صف سفارشات خرید در آن قیمت جلوتر خواهد بود و اگر دارایی در قیمت تعیین شده در سفارش حدی خرید معامله شود، شانس بیشتری برای تکمیل سفارش وجود خواهد داشت.

سفارشات خرید به قیمت تعیین شده پایین‌تر هم‌چنین ممکن است به از دست رفتن فرصت ورود به معامله منجر شوند. برای تکمیل این سفارشات حدی، دارایی باید در قیمت تعیین شده در این سفارشات یا قیمتی پایین تر از آن معامله شود در غیر این صورت معامله گر وارد معامله خود نخواهد شد. کنترل هزینه ها و مبلغ پرداختی برای یک دارایی مهم است، اما استفاده از فرصت معامله نیز به همان اندازه اهمیت دارد. وقتی قیمت یک دارایی به سرعت در حال افزایش است، ممکن است پیش از ادامه روند صعودی به قیمت حدی تعیین شده در سفارش حدی خرید نرسد. از آنجا که هدف معامله‌گر بهره‌مندی از حرکت صعودی بعدی است، با قرار دادن سفارشی که احتمال تکمیل آن بعید بود فرصت ورود به معامله را از دست می‌دهد. اگر معامله گر بخواهد به هر قیمتی وارد  معامله شود، می تواند از سفارش بازاری استفاده کند. اگر معامله‌گر با پرداخت قیمت بالاتر مشکلی ندارد، اما می‌خواهد مبلغ پرداختی خود را کنترل کند استفاده از سفارش خرید در قیمت تعیین شده بالاتر در این زمینه موثر خواهد بود.

برخی از کارگزاران برای سفارش حدی خرید در قیمت پایین‌ تر کمیسیون بیشتری نسبت به سفارش بازاری دریافت می کنند. با این حال، این رویه تا حد زیادی منسوخ شده است زیرا اکثر کارگزاران کارمزد ثابتی به ازای هر سفارش دریافت می‌کنند یا سفارشات را بدون دریافت کارمزد انجام می‌دهند یا کارمزد خود را براساس تعداد سهم معامله شده (یا مبلغ دلاری معامله) دریافت می‌کنند و بر اساس نوع سفارش هزینه متفاوتی از مشتریان خود اخذ نمی‌کنند.

نمونه سفارش حدی خرید در قیمت تعیین شده پایین‌ تر

سهام اپل در قیمت پیشنهادی 125.25 دلار و قیمت درخواستی 125.26 دلار معامله می شود و سرمایه گذاری تصمیم می گیرد که سهام اپل را به سبد سهام خود اضافه کند. این سرمایه‌گذار از نظر نوع سفارش چندین انتخاب خواهد داشت. وی می تواند از سفارش بازاری استفاده کند و سهام را در قیمت 125.26 دلار بخرد (با فرض اینکه پیشنهاد ثابت بماند، و در آن قیمت سهام کافی برای تکمیل سفارش خرید بازاری وجود داشته باشد) یا ممکن است از سفارش حدی خرید در قیمت 125.25 دلار یا کمتر از آن استفاده کند.

شاید این معامله گر معتقد است که قیمت در چند هفته آینده اندکی کاهش خواهد یافت، بنابراین وی یک سفارش محدود خرید را در 121 دلار قرار می دهد. اگر قیمت معاملات سهام اپل به 121 دلار (در حالت ایده آل 120.99 دلار برای اطمینان از تکمیل سفارش) کاهش پیدا کند، در این صورت این سرمایه گذار سهام خود را در قیمت 121 دلار خریداری خواهد کرد و به معنای پس انداز قابل توجهی نسبت به قیمت 125.25/26  دلاری است که سرمایه گذار در ابتدا مشاهده کرده بود.

اگرچه ممکن است قیمت معاملات سهام به 121 دلار کاهش پیدا نکند. در عوض، ممکن است قیمت معاملات سهام طی چند هفته آینده از قیمت پیشنهادی 125.25 دلاری به 126 دلار، سپس 127 دلار و سپس 140 دلار برسد. بدین ترتیب افزایش قیمتی که سرمایه‌گذار قصد داشت سهمی در آن داشته باشد از دست رفته است زیرا سفارش حدی خرید وی در 121 دلار هرگز اجرا نشده است.

چگونه می‌توان سفارش حدی خرید در قیمت تعیین شده پایین‌تر را ثبت کرد؟

برای ثبت سفارش حدی خرید، ابتدا باید قیمت حدی خود را برای اوراق بهاداری که قصد خرید آن‌ها را دارید تعیین کنید. قیمت حدی در واقع حداکثر مبلغی است که مایلید برای خرید اوراق بهادار بپردازید. اگر سفارش شما فعال شود، در قیمت حدی شما یا قیمتی کمتر از آن تکمیل می شود.

همچنین باید تصمیم بگیرید که سفارش حدی خرید شما چه زمانی منقضی شود. می توانید به انتخاب خود تعیین کنید که اگر سفارش شما در طول روز معاملاتی پر نشده باشد، در پایان روز معاملاتی منقضی شود. از طرف دیگر، می‌توانید سفارش خود را به صورت سفارش‌های «معتبر تا اطلاع ثانوی» (GTC) انتخاب کنید. بدین ترتیب، سفارش شما تا زمانی که پر شود یا تصمیم به لغو آن بگیرید باز می ماند. کارگزاری شما ممکن است مدت زمان باز نگه داشتن سفارش GTC را محدود کند (معمولاً تا 90 روز).

سفارش حدی خرید در قیمت تعیین شده پایین‌ تر یا بالاتر چیست؟

سفارش حدی خرید در قیمت تعیین شده پایین‌ تر یا بالاتر ویژگی های هر دو سفارش حدی خرید در قیمت‌های بالاتر و پایین‌ تر را با یکدیگر ترکیب می کند. برای ثبت سفارش خرید در قیمت تعیین شده پایین‌تر یا بالاتر، باید دو نقطه قیمت تعیین کنید. اولین نقطه قیمت سفارش حدی خرید در قیمت بالاتر است که شروع قیمت هدف مشخص شده برای معامله را نشان می‌دهد. دومین نقطه قیمت، قیمت سفارش خرید در قیمت پایین‌تر است که حد بیرونی قیمت هدف معامله است. همچنین باید بازه زمانی مشخصی را تعیین کنید که در طی آن معامله شما قابل اجرا در نظر گرفته شود.

پس از رسیدن به قیمت حدی بالایی شما، سفارش خرید در قیمت بالاتر یا پایین‌تر شما به یک سفارش حدی تبدیل می‌شود. سپس سفارش محدود شما در قیمتی که مشخص کرده‌اید یا قیمت بهتر اجرا می شود. مزیت اصلی سفارش خرید در قیمت بالاتر یا پایین‌تر این است که به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا قیمت خرید اوراق بهادار را کنترل کنند.

اگر سفارش حدی خرید در قیمت پایین‌تر اجرا نشود چه اتفاقی روی می‌دهد؟

اگر سفارش حدی خرید اجرا نشود، بدون تکمیل شدن منقضی خواهد شد. این سفارش ممکن است در پایان روز معاملاتی منقضی شود یا در مورد سفارش‌های معتبر تا اطلاع ثانوی (GTC)، زمانی که معامله گر آن را لغو کند منقضی می شود. یکی از مزایای سفارش حدی خرید این است که به سرمایه گذار اطمینان خاطر می‌دهد که قیمت مشخص شده یا قیمتی کمتر از آن را برای خرید اوراق بهادار پرداخت خواهد کرد. بااین‌حال، یک نقطه ضعف این نوع سفارشات نیز این است که تضمینی برای اجرای سفارش سرمایه گذار وجود ندارد.