۰ نفر

بنگاه به بنگاه (B2B) چیست؟ بررسی نمونه ای از آن

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۸:۴۸
کد خبر: 710543
 بنگاه به بنگاه (B2B) چیست؟ بررسی نمونه ای از آن

بنگاه به بنگاه (B2B) معامله یا تجارتی است که بین یک کسب‌وکار و کسب‌وکار دیگر مانند عمده‌فروش و خرده‌فروش انجام می‌شود.

بنگاه به بنگاه به کسب‌وکاری اطلاق می شود که به جای شرکت و مصرف‌کننده منفرد بین شرکت ها انجام می شود. بنگاه به بنگاه در تضاد با مبادلات بنگاه به مصرف کننده (B2C) و بنگاه به دولت (B2G) قرار دارد.

معاملات B2B معمولاً در زنجیره تأمین اتفاق می افتند، جایی که در آن یک شرکت مواد خام را از شرکت دیگری خریداری می کند تا در فرآیند تولید استفاده کند.

استفاده از معاملات B2B برای شرکت‌های صنعت خودروسازی و همچنین شرکت‌های مدیریت دارایی، خانه‌داری و پاکسازی صنعتی رایج است.

در همین حال، معاملات بنگاه به مصرف کننده (B2C) نیز معاملاتی هستند که بین یک شرکت و مصرف کنندگان منفرد انجام می شوند.

آشنایی با بنگاه به بنگاه (B2B)

معاملات بنگاه به بنگاه پدیده‌ی رایجی در یک زنجیره تامین معمولی هستند، زیرا شرکت‌ها اجزا و محصولاتی مانند سایر مواد خام را برای استفاده در فرآیندهای تولید خود خریداری می‌کنند. سپس محصولات تمام شده را می توان از طریق معاملات بنگاه به مصرف کننده به افراد فروخت.

مفهوم بنگاه به بنگاه در زمینه ارتباطات به روش های برقراری ارتباطی مانند رسانه های اجتماعی اطلاق می شود که کارکنان شرکت های مختلف می توانند به کمک آن‌ها با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. این نوع ارتباط بین کارکنان دو یا چند شرکت مختلف ارتباط بنگاه به بنگاه نامیده می شود.

تجارت الکترونیک بنگاه به بنگاه

در اواخر سال 2018 شرکت فورستر اذعان داشت که بازار تجارت الکترونیک B2B به سقف 1.134 تریلیون دلاری خود رسیده است که بالاتر از رقم 954 میلیارد دلاری بود که این شرکت در سال 2017 برای سال 2018 پیش‌بینی کرده بود. این رقم تقریباً 12٪ از کل فروش 9 تریلیون دلاری معاملات بنگاه به بنگاه ایالات متحده در آن سال است. آنها انتظار دارند این رقم تا سال 2023 به 17 درصد افزایش یابد. اینترنت محیطی قدرتمندی را فراهم می کند که به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا در مورد محصولات و خدمات مختلف اطلاعات کسب کنند و زمینه را برای معاملات آینده بنگاه به بنگاه آماده کنند.

وب سایت های شرکت‌ها به افراد علاقه مند اجازه می دهند تا در مورد محصولات و خدمات کسب‌وکار آن‌ها اطلاعات کسب کنند و با شرکت‌ها ارتباط برقرار کنند. وب‌سایت‌های آنلاین تبادل و عرضه کالا به کسب‌وکارها اجازه می‌دهند تا محصولات و خدمات مورد علاقه خود را جستجو کنند و از طریق واسطه‌های تدارکات الکترونیکی خرید کنند. فهرست های مخاطبان آنلاین تخصصی که اطلاعاتی را در مورد صنایع، شرکت ها و محصولات و خدمات آن‌ها در اختیار کسب‌وکارها  قرار می‌دهند نیز معاملات B2B را تسهیل می‌کنند.

ملاحظات ویژه

موفقیت معاملات بنگاه به بنگاه مستلزم برنامه ریزی است. موفقیت چنین معاملاتی به پرسنل مدیریت حساب شرکت متکی است تا میان کسب‌وکار و مشتری رابطه برقرار کنند. برای انجام معاملات موفق معمولاً بایستی روابط بنگاه به بنگاه نیز از طریق تعاملات حرفه ای قبل از فروش تقویت شوند.

شیوه های متعارف بازاریابی نیز به کسب و کارها کمک می کنند تا با مشتریان تجاری خود ارتباط برقرار کنند. نشریات تجاری به این تلاش کسب‌وکارها کمک می کنند و فرصت هایی برای تبلیغات چاپی و آنلاین به مشاغل ارائه می دهند. حضور کسب‌وکارها در کنفرانس‌ها و نمایشگاه‌های تجاری نیز آگاهی از محصولات و خدماتی را که به سایر کسب‌وکارها ارائه می‌کنند افزایش می‌دهد.

نمونه‌ای از بنگاه به بنگاه (B2B)

معاملات بنگاه به بنگاه و حساب های شرکتی بزرگ برای شرکت های تولیدی امری عادی است. به عنوان مثال، سامسونگ یکی از بزرگترین تامین کنندگان اپل در تولید آیفون است. اپل همچنین با شرکت هایی مانند اینتل، پاناسونیک و شرکت تولید کننده نیمه هادی Micron Technology روابط بنگاه به بنگاه دارد.

معاملات B2B همچنین ستون فقرات صنعت خودروسازی هستند. بسیاری از قطعات خودرو به طور مستقل تولید می شوند و خودروسازان این قطعات را برای مونتاژ خودرو خریداری می کنند. به عنوان مثال لاستیک ها، باتری ها، لوازم الکترونیکی، شیلنگ ها و قفل درب ها معمولاً توسط شرکت های مختلف تولید و مستقیماً به خودروسازان فروخته می شوند.

ارائه دهندگان خدمات نیز در معاملات B2B شرکت می کنند. به عنوان مثال، شرکت‌های متخصص در مدیریت اموال، خانه‌داری، و نظافت صنعتی اغلب این خدمات را به‌جای مصرف‌کنندگان فردی، منحصراً به سایر مشاغل ارائه می‌دهند.