۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تداوم اختلالات هسته معاملات/ اختلالات سیستم معاملاتی چه زمانی رفع خواهد شد؟

۱۴ مرداد ۱۳۹۹، ۱۰:۰۰
کد خبر: 457413
تداوم اختلالات هسته معاملات/ اختلالات سیستم معاملاتی چه زمانی رفع خواهد شد؟

بازار سرمایه در ماه‌های اخیر با موضوعاتی مانند آزادسازی سهام عدالت، تداوم تشویق مسئولان به سرمایه‌گذاری در بورس و ETF های دولتی، فعال شدن تعداد زیادی از کدهای معاملاتی، افزایش تعداد سرمایه‌گذاران، افزایش عرضه‌های اولیه و کوتاه شدن زمان این عرضه‌ها و... روبه‌رو است. هسته معاملات، پاسخگوی شرایط کنونی بازار سرمایه نیست و ارزش معاملات را کاهش داده است.

اقتصادآنلاین سارا محسنی؛ روز گذشته علی صحرایی، مدیرعامل بورس تهران از تغییرات بنیادین برای رفع مشکلات در سامانه معاملات خبر داد. سهام حاضر در بازار بورس تهران به واسطه تراکنش‌های زیاد و مشکلات سامانه، در کوتاه مدت و خیلی موقت در دو تایم زمانی معامله می‌شوند.

به گفته صحرایی، در این تغییرات، صنایع در دو زمان مختلف و دوره معاملاتی جداگانه سفارش‌گیری می‌شوند. بخشی از معاملات در زمان زودتر شروع می‌شود از سوی دیگر، صنایعی که بیشترین سهام را در دل خود جای داده اند و چند صنعت دیگر هم در زمان دیگری که حدوداً تا ساعت ۱۵ طول می‌کشد، معامله خواهند شد. این اتفاق صرفاً برای یک دوره کوتاه مدت است.

به گفته وی، در تصمیمی دیگر همان طور که در سال ۹۷ هسته معاملاتی فرابورس و بورس را جدا کردیم، برای بورس تهران هم دو سامانه معاملاتی جدا در نظر گرفته ایم و به زودی دو هسته معاملاتی برای معاملات شرکت‌های حاضر در بازار سهام فعال می‌شود.

با رشد بازار سهام در دو سال اخیر، به خصوص رشد قابل توجه در ماه‌های اخیر و تداوم ورود سرمایه‌گذاران به بورس، نیاز به هسته معاملاتی قوی و به روز، بیشتر از گذشته احساس می‌شود. حجم معاملات و نقدینگی وارد شده به بازار افزایش زیادی یافته، اما هسته معاملات، انجام معاملات را با مشکلاتی مواجه کرده است.

در رابطه با این موضوع بار دیگر با روح الله دهقان، مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس به گفت‌وگو نشستیم.

وی اظهار داشت: انجام معاملات در دو نوبت در طول روز، تصمیم ناظر بازار در راستای کاهش فشار تراکنش‌ها بر روی سیستم‌ها بوده و اقدامات لازم برای انجام این امر، از سوی ناظر در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تصریح کرد: درخصوص قرار دادن هسته معاملاتی دیگری در کنار هسته معاملات فعلی باید به این نکته توجه داشت که مدتی است در حال کار کردن بر روی این موضوع هستیم.

دهقان افزود: در حال تهیه سخت ‌افزارها، نرم افزار مورد نیاز، هماهنگی سیستم‌هایی که باید سفارشات را به سامانه جدید ارسال کنند  دیگر اقدامات مورد نیاز هستیم.

وی گفت: فکر می‌کنم بازه زمانی دو یا سه ماهه مورد نیاز است تا این طرح به بهره‌برداری برسد و امیدوار هستیم با اجرایی شدن این امر، وضعیت بازار سرمایه حداقل در حوزه هسته معاملات بهتر شده و مشکلات و اختلالات کمتر شوند.

مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس اظهار داشت: سامانه معاملاتی دیگری در کنار سامانه فعلی قرار خواهد گرفت. اما کاربران بیرونی متوجه تقسیم شدن سیستم معاملاتی نشده و از منظر کاربری، تفاوتی ایجاد نخواهد شد.

دهقان اضافه کرد: افراد مانند قبل، وارد سامانه مشخصی خواهند شد و تغییری را حس نخواهند کرد. اما در ظرفیت ‌سازی‌هایی که در حال انجام بوده، تقسیم‌بندی‌ها ایجاد خواهد شد تا ظرفیت بیشتری پوشش داده شود.