۰ نفر

عضو کمیسیون بودجه در گفتگو با اقتصادآنلاین تشریح کرد؛

ریز و درشت دخل و خرج دولت در سال گذشته/ ۹۱درصد از درآمدها محقق شد

۲۵ فروردین ۱۳۹۸، ۱۸:۳۹
کد خبر: 346871
ریز و درشت دخل و خرج دولت در سال گذشته/ ۹۱درصد از درآمدها محقق شد

نوبخت امروز جهت ارائه گزارشی از وضعیت عملکرد منابع و مصارف بودجه عمومی کل کشور به کمیسیون بودجه مجلس رفت.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ در جلسه نوبت عصر امروز کمیسیون بودجه مجلس شورای اسلامی گزارشی از نحوه عملکرد منابع و مصارف بودجه عمومی کل کشور توسط نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه ارائه شد.

در خصوص جزئیات این جلسه، محمد حسینی نماینده تفرش، آشتیان و فراهان و عضو کمیسیون بودجه به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: البته این گزارش فعلا در مرحله اولیه قرار دارد و ما نمی‌توانیم آن را رد یا تایید کنیم. وی در ادامه افزود: در جمع‌بندی منابع و مصارفی که دولت اعلام کرد، بر اساس میزان وصول درآمدهای عمومی در بخش‌های مختلف جمعا از ۳۸۷ هزار میلیارد تومان بودجه عمومی کشور، ۳۵۲ هزار میلیارد تومان محقق شده است که حدود ۹۱ درصد درآمدهای پیش‌بینی شده در بودجه سال ۹۷ از سوی دولت بود. این درآمدها شامل تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، درآمدهای مالیاتی و گمرکی و درآمدهای حاصل از تملک‌های مالی دولت در سال گذشته است. 

به عقیده این عضو کمیسیون بودجه مجلس، عملکرد دولت در زمینه تحقق درآمدها در سال گذشته با توجه به شرایط خاص این سال، مطلوب بوده است. او در خصوص تملک دارایی‌های سرمایه‌ای که شامل فروش نفت و فرآورده‌های نفتی است گفت: بیش از ۱۰۱ درصد در این بخش تحقق درآمد داشتیم. از این رو سال گذشته بالغ بر ۱۰۳ هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی داشتیم در حالی رقم پیش بینی شده در بودجه در حدود ۱۰۱ هزار میلیارد تومان بود. همچنین در بحث فروش اوراق مالی و اوراق قرضه بر اساس پیش‌بینی‌ها و قانون در حدود ۸۴ درصد عدد بودجه شده درآمد کسب شده است. درآمدهای مالیاتی اما همچنان پایین‌تر از رقم پیش‌بینی شده در بودجه ۹۷ بود یعنی از میزان ۱۴۶ هزار میلیارد تومان رقم بودجه شده حاصل از درآمدهای مالیاتی و گمرکی ، سال گذشته در حدود ۱۲۶ هزار میلیارد تومان محقق شده است. از این رو دولت در سال گذشته ۹۱ درصد از درآمدهای پیش شده خود را محقق کرده است.

حسینی در رابطه با توزیع این منابع از سوی دولت نیز افزود: بنا بر گزارش رئیس سازمان برنامه و  بودجه در سال گذشته بطور متوسط ۹۷ درصد اعتبارات به سازمان‌ها و ارگان‌ها تخصیص یافته است. اما در تخصیص اعتبارات به طرح‌های عمرانی، شاهد تحقق ۸۱ درصدی منابع هستیم. 

به گفته این عضو کمیسیون بودجه اما در دو‌ مورد شاهد عدم تحقق اعداد مورد نظر در درآمدهای دولت بودیم. یکی از این موارد در بحث سود سهام شرکت‌های دولتی بود که تنها۶۶ درصد درآمد پیش بینی شده از این محل، محقق شده است. حال باید بررسی شود که در بحث پیش‌بینی اشکال وجود داشته و یا شیوه و‌عملکرد دولت در دریافت این سودها نادرست بوده است.

همچنین حسینی از تحقق ۳۳ هزار میلیارد تومانی تهاتر بدهی های دولت با بدهی‌های بانک‌ها به بانک مرکزی خبر داد و‌ گفت: در بودجه سال ۹۷، رقم ۱۰۰ هزار‌میلیارد تومان برای تهاتر بدهی‌های دولت پیش بینی شده بود که نهایتا ۳۳ هزار میلیارد تومان محقق شد. اما همین میزان هم مطلوب ارزیابی می‌شود. وی دلیل اصلی محقق نشدن بخش بزرگی از این تهاتر را پایین بودن سقف بدهی بانک ها به بانک مرکزی دانست. 

وی در پایان تاکید کرد: این گزارش مقدماتی است از این رو‌ حتما ایرادات و  سوالاتی را دارد که از آن جمله می‌توان به محل هزینه کردهای صندوق توسعه ملی و صندوق ذخیره ارزی اشاره کرد. گفتنی است دولت سال گذشته بالغ بر ۱۳ هزار میلیارد تومان از محل منابع صندوق توسعه ملی برداشت کرده است.

در نتیجه کمیسیون بودجه مجلس منتظر گزارش نهایی سازمان برنامه بودجه تا یک ماه آینده می‌ماند. البته مقرر شد در این مدت دیوان محاسبات این گزارش را بررسی کرده و چناچه انحرافاتی از احکام قانون بودجه و یا برداشت های متفاوتی که افراد از این عملکرد داشتند در جلسات کمیسیون مطرح شود.