۰ نفر

استابلایزر چیست؟

۱۵ آذر ۱۴۰۰، ۹:۰۴
کد خبر: 587327
استابلایزر چیست؟

استابلایزر چیست. در سال های اخیر، تکنولوژی بشر در بحث الکترونیک پیشرفت زیادی داشته و دستگاه استابلایزر یکی از میوه های این پیشرفت است که در صنعت کاربردهای بسیار زیادی دارد. استابلایزرها در واقع با کنترل نوسانات برق AC جریان الکتریکی قابل اطمینانی را برای دستگاه های برقی فراهم می کنند.

استابلایزرها قادرند نوسانات خیلی ریز در فاصله 1 میلی ثانیه را شناسایی کرده و از آسیب ناشی از این اتفاق به وسایل برقی جلوگیری کنند. استابلایزرها به غیر از لوازم خانگی، کاربردهای گوناگون دیگری نیز دارند و در دستگاه های مهمی مثل CNC یا دستگاه های پزشکی هم استفاده می شوند. استابلایزر در این دستگاه ها نقش خیلی مهمی ایفا می کند و بدون استابلایزر حتی ریزترین نوسان ها می توانند نتیجه تمام زحمات و طراحی های انجام شده را خراب کنند. در ادامه مقاله استابلایزر چیست، به معرفی و بررسی ویژگی های این دستگاه می پردازیم.

استابلایزر چیست

 

استابلایزر چیست، استابلایزر ولتاژ

استابلایزر ولتاژ یک وسیله الکترونیکی است که باعث می شود یک وسیله برقی و یا الکترونیکی یک جریان بدون نوسان را تغذیه کند. برق شهری به طور معمول نوسانات ریز زیادی را تجربه می کند. یک استابلایزر ولتاژ تضمین می کند با توجه به وسیله برقی شما ولتاژ را در یک مقدار ثابت 220 یا 230 ولت نگه دارد. همچنین در کاربردهای صنعتی استابلایزر قادر است ولتاژ را برای برق سه فاز در بازه 380 یا 400 ولت ثابت نگه دارد.

معرفی آموزش‌های تخصصی و پرطرفدار فنی پویان: آموزش سیم پیچی موتور

چرا به استابلایزرها احتیاج داریم؟

در پاسخ به سوال استابلایزر چیست باید بگوییم: هر وسیله برقی متناسب با ولتاژ و جریان خاصی طراحی و تولید شده است و هرگونه نوسان غیر طبیعی می تواند به این سیستم آسیب وارد کند. البته کارخانه سازنده نوسان برق را به اندازه 5 تا 10 درصد پیش بینی کرده و جوری طراحی را انجام می دهد که سیستم توانایی تحمل این نوسان را داشته باشد. اما مساله این است که با تکرار این نوسانات عمر دستگاه به شدت کاهش می یابد. در این موقعیت استابلایزرها به کمک ما می آیند و قادر هستند این نوسانات برقی را کنترل و یک جریان و ولتاژ منظم و همیشگی را به ورودی دستگاه اعمال کند.

چرا باید از استابلایزر استفاده کنیم

ورود بیش از حد ولتاژ می تواند آسیب های زیر را به وسایل برقی اعمال کند:

  • آسیب های جدیدی به عملکرد سیسم
  • قطع کردن عملکرد پیوسته وسیله برقی
  • کاهش عمر وسیله برقی
  • کاهش توان و ظرفیت وسیله برقی
  • کاهش سرعت موتورهای محرکه
  • به هم خوردن محاسبات دیجیتالی نمایشگر دستگاه ها

 

استابلایزرها چگونه کار می کنند؟

اساس کار استابلایزرها در واقع تقویت جریان پایین و تعدیل جریان بالا است تا ورودی دستگاه بدون نوسان بماند. در اصطلاح علمی به این کارBoost  و  Buckکردن می گویند. هنگامی که جریان کاهش می یابد استابلایزر جریان را Boost می کند و هنگامی که جریان بیش از حد به سیستم وارد می شود استابلایزر آن را Buck می کند.

در واقع استابلایزرها عمل بوست و باک یا کاهش و افزایش ولتاژ را بوسیله یک ترانس انجام می دهند. مدل عملکردی ترانس به نوع آن بستگی دارد. در مدل های رله ای دریافت ولتاژ مناسب به طور دستی و مکانیکی فراهم است. ولتاژ دریافت شده در این نوع بر اساس مقدار آن جریان مورد نیاز را مدیریت می کند. اگر نیاز به مدیریت خودکار باشد باید از مدارهای سروو استفاده کنیم.

 

انواع استابلایزر

در ادامه مقاله استابلایزر چیست می خواهیم با انواع مختلف آن نیز آشنا شویم. استابلایزرها در تمام منازل و کارگاه ها و کارخانه ها وجود دارند تا سطح ایمنی و اطمینان دستگاه ها را بالاتر ببرند. این وسایل بسته به عملکرد و مورد استفاده شان انواع مختلفی دارند. اما هدف همه آنها یکسان است: تقویت جریان ضعیف و تعدیل جریان قوی. انواع مختلف این استابلایزرها در زیر معرفی شده است.

 

استابلایزرهای رله ای (Relay)

استابلایزرهای رله ای عمدتا در وسایل خانگی استفاده می شوند و مقیاس مشخصی دارند. نحوه عملکرد این استابلایزرها در واقع وابسته به سیم پیچ یا رله هایی است که ترانس را در حالات مختلف قرار میدهند. حالت عملکرد ترانس در این نوع استابلایزرها با توجه با کاهشی یا افزایشی بودن جریان در یک حالت معین و یا برعکس آن قرار می گیرد.

استابلایزر رله ای چیست

منظور از حالت دستی یا مکانیکی استابلایزر این نیست که دستگاه نیاز به یک اپراتور برای کنترل دستگاه دارد. در واقع در حالت دستی یک کنترل کننده جریان موجود است که ولتاژ را اندازه گیری با توجه به کاهشی یا افزایشی بودن جریان، ترانس را در حالت مناسب قرار می دهد و جریان را مدیریت می کند. البته استابلایزرها تا یک حد خاصی قادرند جریان را مدیریت کنند. ظرفیت استابلایزرهای رله ای حداکثر 15 درصد جریان است و این کار را نیز با دقت 5 درصدی انجام می دهد.

دلیل استفاده از این نوع استابلایزرها در وسایل خانگی این است که این استابلایزرهای رله ای هزینه کم، وزن پایین و دقت قابل قبولی دارند. البته این مدل از استابلایزرهای ماندگاری و استحکام کمتری نسبت به مدل های دیگر صنعتی دارند و کمی کندتر عمل می کنند.

معرفی آموزش‌های تخصصی و پرطرفدار فنی پویان: آموزش تابلو برق

استابلایزرهای سروو (Servo)

برای کسانی که با علم مهندسی برق آشنایی دارند نام سروو به روشنی نشانه استابلایزرهای از این نوع است. نحوه عملکرد این استابلایزرهای بازدهی منفی است. این استابلایزرها مخصوص جریانات بسیار بالا طراحی شده است.

دقت استابلایزرهای سروو تا 50 درصد نیز متغیر است. این استابلایزرها برای استفاده در شرایط سخت و متغیر گزینه قبل اعتمادی هستند. این نوع استابلایزرها یک موتور سروو، یک ترانس افزایش دهنده و کاهنده، یک موتور خودکار و یک سیستم کنترلی و انتقالی در ساختار خود دارند. در این نوع استابلایزر سر کاهنده و افزاینده ترانس به یک ترانس خودکار متصل می شوند و طرف دیگر ترانس نیز به یک بازوی اتقالی متصل می شود که انتهای بازو نیز به موتور سروو متصل است.

استابلایزرهای استاتیکی(Static)

ساختار استابلایزرهای استاتیکی کاملا متفاوت از دو نوع قبلی است. این استابلایزرها دارای سیستم های دقیق مدیریت ولتاژ هستند که درصد خطا را کاهش چشمگیری می دهند. این استابلایزرها هیچ بخش متحرکی ندارند و بجای سروو و رله از یک مبدل الکترونیک قدرت برای مدیریت لحظه ای جریان استفاده می کنند. دقت این استابلایزرها در حد یک درصد است که عددی باورنکردنی می‌باشد. این استابلایزرها از یک ترانس کاهنده و افزاینده، یک موتور IGBT، یک میکروکنترولر و یک میکروپردازنده بهره می برند.

کاربرد استابلایزر در برق ساختمان

استابلایزر در برق ساختمان بمنظور جلوگیری از نوسان و پرش های ناگهانی برق شهری و تثبیت ولتاژ برای محافظت از کلیه لوازم برقی خانگی و لوازم برقی صنعتی استفاده می شود. در صورتیکه نیاز دارید برای محافظت از لوازم برقی ساختمان از یک استابلایزر استفاده کنید، باید از یک برقکار ساختمان کمک بگیرید. برقکارهای ساختمان با گذراندن دوره های حرفه ای آموزش برق ساختمان، تکینیک های لازم برای نصب و راه اندازی تمام سیستم های برقی ساختمان را کسب میکنند. یکی از معروف‌ترین دوره های برق ساختمان، دوره آموزش برق ساختمان فنی پویان است.

آموزش برق ساختمان در تهران

آموزشگاه فنی پویان سال‌هاست که در زمینه برق ساختمان مشغول به آموزش است و تا کنون متخصصان زیادی را روانه بازارکار برق ساختمان کرده است. در صورتیکه تمایل به شرکت در دوره آموزش برق ساختمان فنی پویان را دارید از طریق لینک زیر می‌توانید سرفصل‌های دوره آموزش برق ساختمان فنی پویان را مشاهده بفرمائید.

لینک: https://fannipuyan.com/building-electrical-training/

شماره تماس: 66566140