۰ نفر

حرکت بازارها در جهت کاهش نرخ

۱۴ مهر ۱۳۹۷، ۱۴:۰۲
کد خبر: 305498
حرکت بازارها در جهت کاهش نرخ

اگر تصمیماتی که اکنون بانک مرکزی اتخاذ کرده از جمله آزادسازی خرید و فروش ارز در صرافی‌ها تا سقف 5هزار دلار، ورود بانک‌ها به معاملات ارزی، آزادسازی سقف قیمتی معاملات ارز در سامانه نیما و بازار ثانویه و در نهایت تامین خوراک پتروشیمی‌ها با ارز ثانویه، از ابتدا در پیش می‌گرفت شاهد اتفاقات این چنینی در بازار ارز نبودیم.

زمانی که ارز مورد نیاز تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان را حتی برای مدتی قطع کنیم نیاز مردم بی‌پاسخ می‌ماند و عطش آن‌ها بیش از قبل می‌شود.

در حال حاضر بانک مرکزی اعلام کرده خرید و فروش ارز در صرافی‌ها مجاز است. این اقدام که در گذشته به همین روال انجام می‌شد چرا مانع آن شدند و حالا مجدد آزاد کردند؟ این بی‌برنامه‌گی در تمام ساختار‌های اقتصادی ما وجود دارد و آثار مخرب بسیاری تا کنون برجای گذشته اما متاسفانه درس نمی‌گیریم.

با توجه به این که دولت به حساسیت ارز در اقتصاد آگاه است و می‌داند که دلار به عنوان یک شاخص مهم در بین مردم جا باز کرده به طوری که با کاهش و افزایش نرخ برای خرید و فروش در این بازار هجوم می‌آورند، نباید بدون تدبیر برای آن یک شبه تصمیم بگیرد و دو روز اجرا کند و سپس تصمیم جدید اتخاذ کند.

در تمام دنیا سران کشور در اتاق دربسته برای چند سال آینده کشورشان تصمیم می‌گیرند و همان را عملی می‌کنند اما متاسفانه در ایران تصمیمات لحظه‌ای اتخاذ و اجرا می‌شود.

به هر حال با توجه به این که اکنون بانک مرکزی با یکسری برنامه‌های مشخص به بازار ارز ورود پیدا کرده، انتظار می‌رود باید به سمت ثبات حرکت کنیم کما این که قرار است نیاز ارزی مردم و تقاضای آنها برای ارز نیز پاسخ داده شود بنابراین شاهد کاهش عطش مردم و درنتیجه کاهش نرخ دلار خواهیم بود.

اما در میان اقدامات دولت، موج جدید تحریم‌ها برای بازار ارز نگران کننده است امادر نهایت باید دید که اروپا چه تصمیمی برای خرید نفت از کشور ما می‌گیرد.

 نیازهای ارزی همیشه وجود دارد و در بودجه مشخص است. حدود 40میلیارد دلار در سال نیاز ارزی داریم و اگر بتوانیم در همین حد نفت بفروشیم و پول آن را دریافت کنیم تعادلی در این بین برقرار خواهد شد اما اگر نتوانیم صادرات نفتی و غیر نفتی خود را به این سمت سوق دهیم مجددا در تامین ارز مورد نیاز کشور دچار مشکل می‌شویم.

با روندی که نرخ دلار طی هفته گذشته در پیش گرفته، در نهایت می‌توان گفت بازار در جهت کاهش نرخ در حال حرکت است و تصمیمات جدید بانک مرکزی آثار خود را نشان داده؛ فقط اگر چراغ سبزی از طرف صرافی‌ها برای ورود ارز و اسکناس به بازار نشان داده شود و عطش مردم تا حدودی برطرف شود، شاهد ادامه روند نزولی نرخ خواهیم بود.

*نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران