۰ نفر

جلوگیری از کاهش شاخص کل بورس؛

دلیل فروش نرفتن سهام عدالت مشخص شـد

۲۷ شهریور ۱۳۹۹، ۱۸:۴۲
کد خبر: 467751
دلیل فروش نرفتن سهام عدالت مشخص شـد

زمانی که بازار منفی می‌شود، سازمان بورس و اوراق بهادار برای جلوگیری از کاهش شاخص کل بورس جلوی فروش سهام را می گیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، روح الله میر صانعی مدیر کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار، در خصوص عدم واریز وجه سهام عدالت از سوی صندوق های کارگزاری تصریح کرد: بحث آزاد سازی و فروش سی درصد از سهام عدالت به یکباره اتفاق افتاد به گونه  ای که هنوز سامانه های کارگزاری ها و شرکت سپرده گذاری مرکزی آماده پذیرش این حجم از معاملات نبود در نتیجه طبیعی است که بگوییم  وقتی کاری با سرعت انجام می شود به دنبال آن مشکلاتی نیز رخ خواهد داد.

مدیرکانون کارگزاران بورس و اوراق بهاداربیان کرد:ممکن است افرادی که اطلاعاتشان را در سامانه سهام عدالت وارد کرده اند به دلایل مختلف این کار را درست انجام نداده باشند به همین دلیل شرکت سپرده گذاری مرکزی برای رفع این معضلات سامانه ای را تحت عنوان sahameedalat تاسیس کرد تا سهامداران بتوانند اطلاعات خود را تصحیح کنند.

میرصانعی افزود:دومین دلیلی که مانع واریز نشدن پول فروش سهام عدالت به حساب سهامداران شد این بود که در این مدت کارگزاری ها نمی توانستند سهام عدالت را بفروشند و دلیل آن را می توان منفی شدن بازار سرمایه دانست.

او گفت:زمانی که بازار منفی می شود، سازمان بورس و اوراق بهادار مانع فروش سهام عدالت می شود.

مدیر کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار افزود:سومین دلیلی که سبب شد تا پول حاصل از فروش به حساب سهامداران واریز نشود، درست نبودن شماره شبا افراد یا مسدود بودن حساب های بانکی افراد است.

مدیر کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در خصوص فروش سهام به طریقه بلوکی گفت: در ماه های نخست سهام عدالت به روش تجمیعی در بازار به فروش می رفت اما به مرور وقتی که روند بازار منفی شد طریقه  فروش به روش بلوکی تغییر کرد. روش بلوکی مزایا و معایبی دارد.

میرصانعی در پاسخ به این سوال که آیا فروش سهام عدالت در یک ماه گذشته باعث اُفت بازار شده یا خیر؟بیان کرد: از آنجایی که قیمت ها در بازار سرمایه نتیجه عرضه و تقاضا است، می‌توان گفت که به طور طبیعی فروش سهام عدالت تا حدودی میزان عرضه را زیاد کرد و توانست روی بازار تاثیر منفی بگذارد.

او  در پاسخ به این سوال که عملکرد کارگزاری ها را در پنج ماه نخست سال ۹۹ چگونه ارزیابی می کنید؟، بیان کرد:در ماه های نخست سال حضور افراد در بازار سرمایه افزایش چشمگیری داشته است به همین دلیل سعی کردیم که سطح کارایی کارگزاری ها را ارتقا دهیم زیرا شعار ما جلب رضایت مشتری است.

مدیر کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار درباره شکایت سهامداران از نحوه خدمت رسانی کارگزاری ها، گفت: کارگزاری هایی وجود دارند که کم کاری می کنند اما کانون کارگزاران سعی دارد که مانع تخلف آنها شود.

میرصانعی بیان کرد:در ماه های نخست سال که حجم مراجعه کنندگان برای دریافت کد بورسی و ثبت نام در کارگزاری ها زیاد شده بود، سهامداران به دلایل متعدد از بعضی از کارگزاری ها شکایت داشتند به همین دلیل اما برای بهبود اوضاع و جلوگیری از نارضایتی‌های بیشتر تلاشمان را افزایش دادیم.سهامداران اگر از نحوه خدمت رسانی کارگزاری خاصی شکایت دارند می توانند به سامانه  www.seba.ir مراجعه و مشکل خود را مطرح کنند.

ابطال مجوز سه کارگزاری

مدیر کانون کارگزاران در پاسخ به این سوال که چرا از بین ۱۰۸کارگزاری بورس فقط  ۲۰ کارگزاری فعال هستند؟،گفت:این مسئله در تمام صنوف متداول است.طبق قاعده ای که در کشور وجود دارد به طور میانگین همیشه فعالیت اقتصادی در بین واحدی های دارای مجوز۲۰به ۸۰ بوده است.

او افزود:تا کنون از بین ۱۰۸ کارگزاری موجود؛ مجوز ۳ کارگزاری به دلیل تخلف باطل شده است.

میر صانعی در پاسخ به این سوال که در این چند هفته اخیر که جو بازار سرمایه متلاطم بود،، عده ای از کارشناسان مطرح کرده اند که مقصر اصلی کارگزاری ها هستند؟ بیان کرد:در این که تمام خرید و فروش‌های بازار توسط کارگزاری ها صورت می گیرد هیچ شکی وجود ندارد اما کارگزاران حق ندارند که افراد را وادار به خرید یا فروش کنند، اگر فردی از درون سیستم کارگزاری شروع به سیگنال دهی به سهام داران کند قطع به یقین با او برخورد خواهد شد.

محدودیت معاملات کارگزاران باید برداشته شود

مدیر کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار درباره علت ممنوع المعامله بودن فعالان نهاد های اقتصادی و کارگزاران در بازار سرمایه گفت: چند سال قبل در جلسه شورا عالی بورس تصمیم گرفته شد که علاوه بر کارکنان و مسئولان سازمان بورس،کارکنان کارگزاری نیز ممنوع المعامله شوند این تصمیمات در اصل برای زمانی بود که هنوز اختیارات سرمایه داران و کارگزاران برابر نبود اما هم اکنون که دسترسی سهامدار و کارگزار یکسان شده، بهتر این است که این محدودیت ها برداشته شود.

مدیر کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در پایان بیان کرد: هم اکنون در سطح جهان هیچ یک از کارگزاری ها محدودیتی در خرید و فروش سهام ندارند و اگر این قانون در کشور ما برداشته شود  قطع به یقین به نفع بازار سرمایه خواهد بود.