۰ نفر

در کاخ گلستان چه خبر است؟

۱۲ فروردین ۱۴۰۲، ۱۰:۲۲
کد خبر: 709118

در کاخ گلستان چه خبر است؟

در ایام نوروز تا کنون نیم میلیون نفر از کاخ گلستان دیدن کرده اند برای این بازدیدکنندگان خاطرات ناصرالدین شاه به خط خودش نیز به نمایش در آمده و قرار است این کاخ در روز ۱۳ به در تعطیل شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، به مناسبت تقارن نوروز با ماه رمضان برنامه‌های مختلفی در کاخ گلستان اجرا شده است که یکی از آنها به نمایش در آمدن چهار جلد خاطرات به خط ناصرالدین شاه است. یکی از نمایشگاه‌های نوروزی این مجموعه جهانی در نوروز ۱۴۰۲ مربوط به نمایشگاه «نو روزه» است که دربرگیرنده چهار جلد روزنامه خاطرات ناصرالدین شاه به خط سلطان صاحبقران است. یکی از دلایل برگزاری این نمایشگاه به دلیل نوشته‌های ناصرالدین شاه درباره مقارن شدن نوروز در ماه رمضان از جمله در سال ۱۲۷۲ خورشیدی برابر با ۳ رمضان ۱۳۱۰ قمری و ۲۱ مارچ ۱۸۹۳ میلادی است. همچنین در این روزنامه‌های خاطرات که هم اکنون چهار جلد آن به خط ناصرالدین شاه در عمارت حوض خانه به نمایش درآمده است، حتی به هدیه‌های که شاه باید به صاحب منصبان و مردم اهدا می‌کرد اشاره شده است، بطوری که در یکی از روزنامه‌ها که مربوط به اول فروردین ۱۲۷۰ خورشیدی برابر با ۱۰ شعبان ۱۳۰۸ قمری - ۲۱ مارچ ۱۸۹۱ میلادی است، ناصرالدین شاه به خط خود نوشته است: امسال شاهی باید به مردم بدهیم، گفته بودیم کیسه بسته بودند؛ کیسه‌های کوچک کوچک، هزار کیسه به مردم بدهیم و این قسم شاهی دادن، هزار فایده و حسن داشت که فواید محسنات آن در همین مجلس محسوس بود. همچنین ناصرالدین شاه در روزنامه خاطرات خود در اول فروردین ۱۲۷۳ خورشیدی برابر ۲۴ رمضان ۱۳۱۲ قمری (۲۰ مارچ ۱۸۹۵ میلادی) نوشته است: چون امشب شب عید نوروز است و پنج ساعت و چهل دقیقه از شب گذشته، تحویل شمس به برج حمل (فروردین) می‌شود، چون شب ۲۳ رمضان و احیا است و شب قدر؛ مردم مشغول نماز و دعا هستند. ما مشغول شدیم سوره روم و عنکبوت و حم دخان را می‌خواندیم. در وسط خواندن بودیم که نایب السلطنه به حضور آمد. بعد که تمام کردیم رفتیم به اطاق موزه.

نمایشگاه «نو روزه» در عمارت حوض خانه مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان که دربرگیرنده چهار جلد از روزنامه خاطرات ناصرالدین شاه به خط خود مربوط به سال‌های ۱۲۷۰ خورشیدی -۱۲۷۱ خورشیدی - ۱۲۷۳ خورشیدی و ۱۲۷۴ خورشیدی است، تا پایان ماه مبارک رمضان برپا است.

تغییر ساعت بازدید کاخ گلستان در روزهای ۱۱ و ۱۲ فروردین ساعت بازدید از این مجموعه جهانی در روزهای ۱۱ و ۱۲ فروردین‌ماه ۱۴۰۲ به‌مناسبت وفات ام‌المؤمنین حضرت خدیجه (س) و احترام به برگزاری مراسم معنوی مسجد ارگ تهران تغییر می‌کند. براین اساس مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان در روزهای ۱۱ و ۱۲ فروردین تا ساعت ۱۶ پذیرای گردشگران است و بلیت ورود به این مجموعه جهانی تا ساعت ۱۴ عرضه می‌شود. روز ۱۳ فروردین روز طبیعت نیز مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان تعطیل است. همچنین نیم میلیون نفر از کاخ گلستان در هفته دوم نوروز ۱۴۰۲ آفرین امامی مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان با اشاره به آمار هفته دوم نوروز ۱۴۰۲ از پنجم تا نهم فروردین‌ماه عنوان کرد: در این مدت ۴۹ هزار و ۹۱۹ گردشگر وارد کاخ گلستان شدند.

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان ادامه داد: همچنین براساس وجود ۹ موزه در مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان، در این ۵ روز نزدیک به نیم میلیون نفرموزه از این مجموعه جهانی بازدید کردند.

امامی تصریح کرد: همچنین از روز نخست تا پایان روز چهارم فروردین‌ماه نیز براساس ۴۱ هزار و ۷۱۲ ورود گردشگر به این مجموعه جهانی، بیش از ۳۰۰ هزار نفرموزه از کاخ گلستان بازدید کردند.

او خاطرنشان کرد: در نوروز ۱۴۰۲ نیز به مانند نوروز سال گذشته از دانشجویان و داوطلبان رشته‌های مختلف گردشگری و باستان‌شناسی به‌عنوان همیار موزه استفاده شد که با توجه به محتوای یکپارچه‌سازی در راستای روایت‌گری، این مجموعه جهانی به اهداف خود نزدیک شده است.

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان گفت: برای مدیریت بهتر گردشگران برای بازدیدهای بهینه‌تر و جلوگیری از ازدحام در کاخ موزه‌ها، برنامه‌های متنوع نوروزی شاد و فرهنگی برای کودکان و بازدیدکنندگان در محوطه این مجموعه جهانی در حال برگزاری است.