۰ نفر

نکاتی کلیدی درباره سیزده بدر

۱۲ فروردین ۱۴۰۲، ۸:۱۴
کد خبر: 709105
نکاتی کلیدی درباره سیزده بدر

با شروع فصل بهار تمایل ما برای حضور در طبیعت بیشتر می‌شود اما در کنار علاقه‌مندی به طبیعت و سرسبزی باید شیوه مراقبت از آن را نیز بلد باشیم و با رعایت نکات کوچک، وظیفه خود را در قبال طبیعت ادا کنیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، سیزدهمین روز فروردین‌ ماه که در تقویم‌ کشور روز طبیعت (سیزده بدر) نامگذاری شده‌ است، روزیست که بسیاری از خانواده‌های ایرانی بنا بر سنتی فرهنگی از خانه‌ها بیرون می‌آیند و به دشت و باغ می‌روند تا آخرین روز عید را در طبیعت و در کنار سبزه و گیاه و آب بگذرانند. اما سالهاست که تخریب محیط زیست در روز طبیعت (سیزده بدر) یکی از دغدغه‌های فعالان و دوستداران محیط زیست درباره این روز شده است به نحوی که روز طبیعت (سیزده بدر) در برخی مناطق کشور با تصاویری از انبوه زباله‌های رها شده، درختان شکسته و مراتع سوخته پایان می‌پذیرد. این درحالی است که طبیعت تنها سرمایه همگانی ما انسان‌ها است و همه‌ی ما باید برای حفظ آن تلاش کنیم و برای تفریح چندساعته طبیعت و محیط زیست را به تباهی نکشانیم.

با توجه به اینکه وارد فصل بهار و فصل گلدهی گیاهان می‌شویم بهتر است در روز طبیعت (سیزده بدر) محل اسکانی را انتخاب کنیم که از پوشش گیاهی کمتری برخوردار باشد تا هم خطر آتش‌سوزی کاهش یابد و هم از محیط زندگی گونه‌های جانوری فاصله داشته باشیم و با تولید صدا مخل آسایش حیوانات نشویم. بهتر است که در طبیعت آتش روشن نکنیم و در صورت نیاز به آتش از زغال آماده استفاده کنیم و شاخه‌ی درختان را نشکنیم تا به محیط زیست آسیب وارد نکنیم و همچنین هنگام ترک محل اسکان از خاموش شدن آتش اطمینان کافی حاصل کنیم و موجبات آتش‌سوزی را فراهم نکنیم. هر گونه رفتار ناسالم در طبیعت با ماهیت این روز مغایرت دارد.

از جمله عوامل بسیار مهمی که رعایت آن در طبیعت ضروریست، جمع‌آوری و تفکیک زباله‌هاست چراکه زباله‌هایی همچون شیشه، بطری آب معدنی و... در طبیعت هم سبب انعکاس نور خورشید و آتش‌سوزی و هم موجب آلودگی محیط می‌شود و در طول زمان جمع‌آوری و یا تجزیه آن‌ها با دشواری همراه است و در بسیاری از موارد این آتش‌سوزی‌ها سطح گسترده‌تری را در بر می‌گیرند؛ بنابراین داشتن کیسه زباله برای جمع‌آوری زباله‌ها الزامی است.

همچنین توصیه مهم دیگر این است که باید از کنده کاری، نوشتن یادگاری به روی تنه درختان و آثار باستانی به‌طور جدی خودداری کنیم چرا که این کار موجب خشک شدن درختان و از بین رفتن آثار باستانی می‌شود.

به گفته یک فعال حوزه محیط زیست، هنگام حضور در طبیعت خودداری از کندن بوته‌ها و خارها و آتش‌ زدن آن‌ها ضروری است. همچنین برای تهیه چای یا طبخ غذا بهتر است که از کپسول گاز ژیکنیک و یا زغال که از قبل تهیه شده استفاده شود تا آتش سوزی در منابع طبیعی رخ ندهد.

از جمله موارد دیگری که می‌تواند موجب نابودی طبیعت شود، شکستن درختان جوان و بستن تاب به آنها است چرا که بستن تاب به درختان جوان موجب شکستن شاخه‌های آن‌ها می‌شود.

اما این تهدیدات و عواملی که باید رعایت شود تنها مختص درختان نیست بلکه مربوط به آب و آلودگی‌ منابع آبی نیز هست. باید در هنگام حضور در طبیعت از آلوده کردن آب‌های روان مانند چشمه‌سارها، نهرها، کانال‌ها و رودخانه‌ها همچنین آب‌های ساکن مانند آب سدها، دریاچه‌ها و برکه‌ها حتما خودداری شود بنابراین در این راستا نباید ظرف‌های کثیف را در طبیعت با مواد شوینده شیمیایی بشوییم چون این مواد علاوه بر آلودگی منابع آبی منطقه به آبزیان و گیاهان نیز آسیب می‌رساند.

روز طبیعت (سیزده بدر) روزی است که با فرهنگ ایرانی آمیخته است و در این روز بهتر است که با طبیعت دوستی بیشتری داشته باشیم و از آسیب به آن جلوگیری کنیم. در این روز که تمام اعضای خانواده در کنار یکدیگر هستند باید سعی کنیم به فرزندان خود آداب دوستی با طبیعت و مراقبت از آن را بیاموزیم که چگونه هم از آن لذت ببرد و هم از آن مراقبت کند تا این زیبایی و بهره طبیعی را به صورت ابدی و طولانی مدت داشته باشد و در نهایت طبیعت و محیط زیست سالمی را به آیندگان نیز هدیه کند.