۰ نفر

اعتبار گذرنامه زائران سفر تا کی باید باشد؟ / شرایط واکسیناسیون اعلام شد

۱۵ اسفند ۱۴۰۱، ۱۰:۰۹
کد خبر: 704972
اعتبار گذرنامه زائران سفر تا کی باید باشد؟ / شرایط واکسیناسیون اعلام شد

معاون سازمان حج و زیارت، شرایط واکسیناسیون و گذرنامه برای حج ۱۴۰۲ را مطابق مقررات عربستان، به عنوان کشور میزبان توضیح داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، اکبر رضایی گفت: تمام افرادی که در سال ۱۴۰۲ به حج تمتع مشرف می‌شوند باید گذرنامه معتبر داشته باشند. اعتبار گذرنامه این افراد تا اول دی ماه ۱۴۰۲ (۱۴۰۲/۱۰/۱) باید اعتبار داشته باشد.

او درباره مقررات واکسن کووید- ۱۹ در عربستان نیز اظهار کرد: براساس دستورالعمل وزارت حج عربستان، تمام افرادی که قرار است ویزای حج را دریافت کنند باید دو دز واکسن کووید -۱۹ را دریافت کرده و کارت واکسن همراه داشته باشند. از بین واکسن‌های موجود در سبد واکسیناسیون ایران، واکسن‌های «آسترازنکا»، «اسپوتنیک» و «سینوفارم» مورد تأیید وزارت بهداشت کشور عربستان است.

معاون سازمان حج و زیارت در پاسخ به نگرانی برخی از مشمولان حج درباره تزریق واکسن ایرانی کرونا و محدودیت‌های عربستان در پذیرش آن‌ها، گفت: مطابق دستورالعمل فعلی عربستان، هر زائر ملزم شده است دو دز واکسن کرونا تزریق کرده باشد، ‌ نوع آن هم مشخص شده است، اما برای پاسخ به نگرانی زائران، پیگیری و دستورالعمل‌های بعدی از سوی سازمان حج و زیارت اطلاع‌رسانی می‌شود.

رضایی ادامه داد: تزریق واکسن "مننژیت" و همراه داشتن کارت زردِ مربوط به آن نیز الزامی بوده که دراین‌باره سازمان حج و زیارت اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

به گفته معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت، زائران برای ثبت‌نام در کاروان‌ها باید نخست از طریق سامانه http://reserve.haj.ir کاروان مورد نظر خود را انتخاب کرده، رسید ثبت‌نام را از مدیر کاروان دریافت کنند و آن را نزد خود نگه دارند. در زمان تعیین شده، برای ثبت‌نام قطعی و واریز وجه اقدام کنند. مدارک مورد نیاز برای ثبت‌نام اصل شناسنامه، اصل کارت ملی یا رسید آن و اصل گذرنامه است. سازمان حج و زیارت به متقاضیان حج تمتع،  ۴۸ ساعت بعد از رزرو اولیه فرصت داده که ثبت‌نام خود را قطعی کنند و مراجعه نکردن، به منزله ابطال رزرو است.

رضایی همچنین درباره دریافت ویزا حج گفت: با توجه به این‌که عربستان ویزای حج را چند سالی است الکترونیکی صادر می‌کند، بعید است برای صدور ویزای زائران ایرانی مشکلی پیش آید.

ثبت نام کاروان‌های حج تمتع از چهارشنبه دهم اسفندماه در سراسر کشور آغاز شده و جامانده‌های حج ۱۳۹۹ و دارندگاه فیش حج تا پایان سال ۱۳۸۵ در مرحله نخست فراخوانده شده‌اند. سازمان حج و زیارت پیش‌تر ودیعه‌گذاران حج در سال ۱۳۸۶ را برای ثبت‌نام در کاروان‌های حج ۱۴۰۲ فراخوانده بود که با تکمیل ظرفیت بسیاری از کاروان‌ها، ثبت‌نام از این اولویت‌ها را فعلا متوقف کرده است.

سهمیه حج ایران در سال ۱۴۰۲ حدود ۸۷ هزار و ۵۰۰ نفر و هزینه این سفر از ۱۰۹ تا ۱۳۹ میلیون تومان اعلام شده است. نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت پیش‌تر گفته بود که نزدیک به یک میلیون و ۵۰ هزار نفر در نوبت حج هستند که مدت زمان انتظار آن‌ها به ۱۶ سال رسیده و با وجود آن‌که ایران درخواست افزایش سهمیه حج به عربستان داده، اما این کشور  به مقدار سال‌های اول پیروزی انقلاب، سهمیه به کشورمان اختصاص نمی‌دهد.