۰ نفر

ریزش سفر ایرانی ها به ترکیه / قیمت بلیت پرواز دو میلیون شد!

۲ اسفند ۱۴۰۱، ۱۰:۱۱
کد خبر: 702409
ریزش سفر ایرانی ها به ترکیه / قیمت بلیت پرواز دو میلیون شد!

پس از گذشت حدود دو هفته از زلزله ویرانگر ترکیه، رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران از کاهش سفر ایرانی‌ها به این کشور خبر داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، حرمت‌الله رفیعی گفت:‌ زلزله در مناطق توریستی ترکیه رخ نداده است و شهروندان ایرانی معمولا به مناطق زلزله‌زده سفر نداشتند، بنابراین پیش‌بینی می‌شد زلزله‌های اخیر، در سفر ایرانی‌ها به ترکیه تاثیر چندانی نداشته باشد، اما پس از گذشته حدود دو هفته، ‌حجم تقاضا در این مسیر کاهش یافته و سفرها به ترکیه ریزش داشته است.

او با اشاره به کاهش نرخ بلیت پروازهای ترکیه، ‌اظهار کرد:‌ پس از زلزله مهیب ترکیه، ‌قیمت پروازها در این مسیر تقریبا به یک سوم کاهش یافت که بیانگر تقاضای پایین سفر ترکیه است. تا پیش از این نرخ بلیت یکطرفه میانگین حدود ۹ میلیون تومان بود، ولی درحال حاضر نرخ پروازهای یکطرفه به دو میلیون تومان هم رسیده است.

رفیعی درباره ادامه این وضعیت با توجه به شرایط بحرانی ترکیه بویژه در مناطق زلزله‌زده، اظهار کرد:‌ احتمال دارد با گذر زمان و سرعت عمل کشور ترکیه در احیاء، برای نوروز وضعیت سفر به این مقصد عادی‌تر شود، اما فضای جامعه درحال حاضر آرام نیست و شرایط به هیچ‌وجه قابل پیش‌بینی و باثبات نیست. بنابراین به شرکت‌ها و دفاتر خدمات مسافرتی توصیه می‌شود در صورتی که برای سفرهای نوروزی خدمات می‌دهند تعهدات را به گونه‌ای ایجاد کنند که اگر التهاب دیگری به وجود آمد، بتوانند پاسخگوی مردم باشند و هر دو گروه متضرر نشوند. به هر حال باید درنظر گرفت شرایط ما با ترکیه و برخی کشورهای دیگر روال معمول را ندارد.

حدود دو هفته قبل زمین لرزه‌ای به بزرگی ۷.۸ ریشتر جنوب شرق ترکیه و مناطقی از سوریه را لرزاند. این زمین لرزه در این دو کشور تاکنون بیش از ۴۶ هزار قربانی گرفته و بیش از یک میلیون نفر را بی خانمان کرده است. همچنین این حادثه طبیعی میلیاردها دلار هزینه های اقتصادی برجا گذاشته است. بنابر گزارش‌های رسمی، این زلزله مرگبار و ویرانگر تاکنون بیش از ۶۰۰۰ پس لرزه داشته است. بامداد سه‌شنبه دوم اسفندماه نیز زمین‌لرزه‌ای با قدرت ۶.۳ ریشتر استان هاتای ترکیه را لرزاند. شدت این زلزله به اندازی بود که در لبنان، سوریه، اردن و فلسطین اشغالی نیز احساس شده است.