۰ نفر

دانستنی های سفر به ترکیه / انجام چه کارهایی در ترکیه ممنوع و غیرقانونی است؟

۱ فروردین ۱۴۰۲، ۱۴:۴۶
کد خبر: 690516
دانستنی های سفر به ترکیه / انجام چه کارهایی در ترکیه ممنوع و غیرقانونی است؟

ترکیه یکی از پرطرفدارترین کشورهای خارجی در بین ایرانیان است. این کشور جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و تفریحی متنوعی دارد و یک مقصد عالی برای سفر محسوب می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین، ترکیه نیز مانند دیگر کشورهای دنیا قوانینی دارد و شهروندان خود را ملزم به رعایت این قوانین می‌داند. اگر قصد سفر به ترکیه را دارید، باید به آداب و رسوم مردمان آن پایبند باشید و قوانین این کشور را نیز رعایت نمایید. در این مقاله در مورد کارهای غیرقانونی ترکیه صحبت می‌کنیم و می‌گوییم چه کارهایی را نباید در این کشور انجام دهید. با ما همراه باشید تا با بایدها  و نبایدهای سفر به ترکیه آشنا شوید.

قوانین مربوط به گذرنامه

برای سفر به ترکیه نیاز به گذرنامه دارید. گذرنامه شما باید حداقل 5 ماه اعتبار داشته باشد. افرادی که گذرنامه‌شان کمتر از 5 ماه اعتبار داشته باشد، در هنگام ورود به ترکیه مشمول جریمه می‎شوند. نکته‌ دیگری که در مورد گذرنامه باید مورد توجه قرار دهید، ثبت مهر ورود به ترکیه است. در برخی مواقع دیده می‌شود که مأمور مرزی کشور به دلیل سهل‌انگاری مهر ورود را در گذرنامه ثبت نمی‌کند. در صورت عدم ثبت مهر ورود در گذرنامه، مسافر متهم به ورود غیر مجاز به ترکیه بوده و دچار مشکل می‎گردد. حتما دقت کنید که مهر ورود در گذرنامه شما ثبت شود.

قوانین اقامت در ترکیه

قوانین اقامت در ترکیه

در حال حاضر مسافران ایرانی می‌توانند بدون دریافت ویزا وارد کشور ترکیه شوند. مدت زمان اقامت در ترکیه بدون ویزا، حداکثر تا 3 ماه است.  مسافر باید قبل از اتمام این مدت خاک ترکیه را ترک کند، در غیر این صورت اقامت او غیر مجاز تلقی شده و مشمول مجازات خواهد بود. اقامت غیر مجاز در ترکیه، جریمه نقدی دارد و اگر بیش از حد باشد، علاوه بر جریمه نقدی، ممنوعیت ورود به ترکیه را نیز به دنبال دارد. اگر قصد دارید بیشتر از 3 ماه در ترکیه بمانید، باید اجازه اقامت در این کشور را دریافت کنید.

همراه داشتن کارت شناسایی

همراه نداشتن کارت شناسایی از جمله کارهای غیرقانونی ترکیه است. در این مورد، فرقی نمی‌کند شهروند هستید یا برای چند روز به این کشور سفر کرده‌اید. در هر حال باید یک کارت شناسایی عکس‌دار به همراه داشته باشید. اگر مسافر هستید، پاسپورت خود را همیشه با خود داشته باشید. خصوصا اگر به مناطق شلوغ این کشور می‌روید. ممکن است پلیس ترکیه به طور اتفاقی جلویتان را بگیرید و از شما کارت شناسایی بخواهد. در این شرایط، اگر کارتی به همراه نداشته باشید، جریمه می‌شوید. علاوه بر این، اگر برای پلیس ترکیه مشکوک باشید، ممکن است تا بررسی و تأیید هویتتان در بازداشت بمانید.

آداب بازدید از مساجد و مکان‌های مذهبی

در ترکیه مساجد زیادی وجود دارد. برخی از این مساجد معماری‌های جذابی دارند و جزو جاذبه‌های گردشگری این کشور محسوب می‌گردند. اگر قصد بازدید از مساجد ترکیه را دارید، حتما در نوع لباس پوشیدن خود دقت کنید. مسلمانان ترکیه قوانین خاصی برای ورود به مساجد دارند. بانوانی که قصد ورود به مساجد و اماکن مذهبی را دارند، باید موهای خود را بپوشانند و لباس پوشیده به تن داشته باشند. در هنگام ورود کفش‌های خود را از پا درآورید. دقت داشته باشید، مسجد قبل از این‌که یک جاذبه‌ی گردشگری باشد، مکانی برای عبادت است. بنابراین، هنگام بازدید از این اماکن سکوت را رعایت نمایید و به کسانی که در حال عبادت هستند، احترام بگذارید.

آداب بازدید از مساجد

خارج کردن سنگ‌های قیمتی و کالاهای عتیقه

از دیگر کارهای غیرقانونی ترکیه می‌توان به خارج کردن سنگ‌های قیمتی، فسیل‌ها و کالاهای عتیقه اشاره کرد. بسیاری از افراد دوست دارند یک کالای ماندگار را به عنوان سوغاتی خریداری نمایند و با خود به خانه ببرند. اگر اهل خرید سنگ‌های تزئینی هستید یا به کالاهای عتیقه علاقه دارید، به هیچ عنوان این موارد را در ترکیه خریداری نکنید. این اقلام جزو آثار باستانی و فرهنگی هستند و خروج آن‌ها از کشور جزو کارهای غیرقانونی ترکیه محسوب می‎شود. خارج کردن این آثار از کشور ترکیه از 5 تا 12 سال حبس در پی دارد.

خرید فرش در ترکیه

فرش در ترکیه یک سوغاتی ارزشمند محسوب می‎شود و خرید و فروش آن قوانینی دارد. اگر قصد دارید از ترکیه فرش بخرید، باید قوانین این کشور در مورد فرش را بدانید تا درگیر کارهای غیرقانونی ترکیه نشوید. در صورتی که فرش نو خریداری می‌کنید، برای خروج آن از کشور نیاز به گواهی دارید و اگر فرش کهنه باشد، باید گواهی را از موزه دریافت کنید.

خرید فرش در ترکیه

استعمال دخانیات در ترکیه

استعمال دخانیات در اماکن سربسته مانند سینماها، سالن‌های تأتر، مراکز خرید، وسایل حمل‌ونقل عمومی، رستوران‌ها، قهوه‌خانه‌ها و ...  ممنوع می‌باشد. علاوه بر این، استعمال دخانیات در مناطق بازی که در آن فعالیت‌های فرهنگی، هنری، ورزشی یا سرگرمی برگزار می‌شود نیز ممنوع است. توجه داشته باشید که دولت ترکیه در این مورد بسیار سختگیرانه برخورد می‌کند.

استعمال دخانیات در ترکیه

مصرف مشروبات الکلی

از دیگر کارهای غیرقانونی ترکیه می‌توان به مصرف مشروبات الکلی در خیابان‌های این کشور اشاره کرد. مردم ترکیه اجازه ندارند در خیابان مشروب بخورند. بسیاری از رستوران‌ها و کافه‌های ترکیه نیز اجازه سرو مشروبات الکلی در فضای باز را ندارند و نباید آن را در دید قرار دهند. علاوه بر این، فروش انواع مشروبات الکلی از ساعت 10 شب به بعد ممنوع بوده و غیر قانونی محسوب می‎شود. 

عکس گرفتن بی‌اجازه از افراد، نمازگزاران یا اماکن نظامی

اگر از جمله افرادی هستید که عکس زیاد می‎گیرید و دوست دارید تمامی اتفاقات سفرتان را ثبت کنید، مراقب باشید. عکس گرفتن جزو کارهای غیرقانونی ترکیه نیست، اما قوانینی دارد. باید دقت داشته باشید که کادر دوربین خود را به درستی مدیریت کنید و از افراد دیگر عکس نگیرید. فرقی نمی‌کند فردی که در قاب دوربین خود قرار می‌دهید شهروند ترکیه است یا یک توریست خارجی است. بی اجازه عکس گرفتن جزو کارهای غیرقانونی ترکیه محسوب می‎شود و دردسرهای زیادی دارد. حواستان باشد عکس گرفتن بی اجازه، کودک و بزرگسال ندارد و در هر صورت باعث ایجاد حساسیت می‌شود. عکس گرفتن بدون اجازه از زنان محجبه، نمازگزاران یا اماکن نظامی حساسیت بیشتری دارد.

قوانین رانندگی در ترکیه

اگر قصد رانندگی در ترکیه را دارید، باید قوانین رانندگی در این کشور را بدانید و آن‌ها را رعایت نمایید تا مرتکب کارهای غیرقانونی ترکیه نشوید. در صورتی می‌توانید با گواهینامه بین‌المللی در ترکیه رانندگی کنید که خودتان مالک ماشین باشید یا مالک ماشین در داخل خودرو حضور داشته باشد. علاوه بر این، طبق قوانین این کشور، هر نوع گواهینامه صادر شده در خارج از ترکیه، تنها 6 ماه اعتبار دارد. اگر بیش از 6 ماه در این کشور اقامت دارید، باید برای دریافت مجدد گواهینامه اقدام نمایید.

قوانین رانندگی در ترکیه

توهین به آتاتورک

مصطفی کمال آتاتورک، بنیان‌گذار جمهوری ترکیه، در بین مردم این کشور جایگاه خاصی دارد. ترک‌ها علاقه فراوانی به آتاتورک دارند و احترام زیادی برای او قائل هستند. مقبره آتاتورک یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری کشور ترکیه است. دقت داشته باشید، به هر شهری از ترکیه که سفر می‌کنید، در مورد آتاتورک حرفی نزنید و بی‌احترامی نکنید. در غیر این صورت رفتارهای خشونت‌آمیزی از طرف مردم این کشور خواهید دید. علاوه بر این، توهین به آتاتورک ممکن است حبس را نیز برایتان به دنبال داشته باشد. 

بحث در مورد مسائل اعتقادی و دینی

با مردم ترکیه در مورد مسائل اعتقادی و دینی وارد بحث نشوید. ترک‌ها  در این موارد بسیار متعصب هستند و اگر نظر مخالف ببینند به شدت با آن برخورد می‌کنند. بخشی از مردم ترکیه نیز مسلمان هستند و ماه رمضان روزه می‌گیرند. روزه بر مسافر واجب نیست، اما این به معنی نیست که می‌توانید به راحتی در کوچه  و خیابان‌های شهر غذا بخورید و ماه رمضان را نادیده بگیرید. مسلمانان ترکیه در این مورد بسیار سخت‌گیر هستند و خشونت‌آمیز برخورد می‌کنند.

بحث در مورد مسائل اعتقادی و دینی

قوانین مربوط به حمل دارو

از جمله کارهای غیرقانونی ترکیه­، حمل داروهای ترک اعتیاد می‎باشد. مسافران باید به این نکته توجه باشند و داروهایی چون متادون را با خود به همراه نیاورند. به همراه داشتن این داروها در فرودگاه مشکلات بسیاری به دنبال دارد. علاوه بر این، حمل، نگهداری و فروش انواع مواد مخدر در ترکیه ممنوع است و مجازات سنگینی دارد.   

قوانین مربوط به حمل دارو

علاوه بر موارد عنوان شده، افرادی که باعث ایجاد آسیب‌های اجتماعی در ترکیه شوند یا از راه‌های غیرقانونی و نامشروع کسب درآمد کنند، از این کشور اخراج خواهند شد. دقت داشته باشید که اخراج از کشور ترکیه به این معنی است که تا مدت مشخصی حق ورود به کشور ترکیه را ندارید. این مدت بسته به شرایط متفاوت است و بر اساس تصمیم اداره مهاجرت ترکیه مشخص می‎گردد. به هر حال، اگر به هر دلیلی در ترکیه بازداشت شدید، از پلیس بخواهید تا این مسئله را هرچه سریع‌تر به سفارت یا سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران اطلاع دهد. اگر به زبان ترکی مسلط نیستید، از امضای هر گونه سند یا برگه‌ای خودداری کنید و منتظر اقدام نماینده ایران بمانید.

در این مقاله در مورد کارهای غیرقانونی ترکیه صحبت کردیم. همان‌طور که گفتیم، ترکیه نیز مانند دیگر کشورهای دنیا قوانینی دارد که باید رعایت شود. فرقی نمی‌کند به عنوان مسافر به این کشور می‎روید یا قصد اقامت در ترکیه را دارید. به هر حال موظفید به قوانین کشور ترکیه احترام بگذارید و به آداب‌ورسوم مردمان آن پایبند باشید. در غیر این صورت مشمول مجازات شده یا از ترکیه اخراج خواهید شد.