۰ نفر

سفر یک روزه به اطراف تهران کجا بریم؟ / معرفی روستای آهار + مسیر دسترسی

۷ دی ۱۴۰۱، ۱۱:۳۹
کد خبر: 690155
سفر یک روزه به اطراف تهران کجا بریم؟ / معرفی روستای آهار + مسیر دسترسی

روستای آهار یکی از جاذبه‌های گردشگری تهران است که جاذبه‌های طبیعی و تاریخی‌اش آن را به یک مقصد مناسب برای سفرهای کوتاه تبدیل کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین، روستای آهار یک مقصد خوب برای سفر یک روزه در اطراف تهران با آب‌وهوا و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی است. روستای آهار یکی از جاذبه‌های گردشگری استان تهران است که در فاصله‌ی ۵۳ کیلومتری شهر تهران قرار دارد. با ۳۰ دقیقه رانندگی شما می‌توانید به منطقه‌ی سرسبز آهار برسید. روستایی که پر است از جاذبه‌های طبیعی همچون باغ‌های سرسبز دره‌هایی که رودخانه‌های پرآب در آن‌ها جاری است و آبشارها‌ی فصلی و چشمه‌ و در نهایت جاذبه تاریخی افسانه‌ای که می‌توانند حتی شما را بیش از یک روز در این روستا مهمان کنند.

جاهای دیدنی اطراف روستای آهار

روستای آهار کجاست؟

می‌خواهم این روستا را روستای آب‌وآتش بنامم؛ چرا که نام این روستا در گذشته اوهر خوانده می‌شد و این اسم برگرفته از «او» در گویش روستایی به‌معنای آب و «هر» به معنی آسیاب است. این نام به خاطر رودخانه‌ها، چشمه‌ها و آبشارهای پرآب، برای این روستا انتخاب شده است. به مرور اوهر به آهار تبدیل شد. اما حالا چرا آب‌وآتش؟ این روستا دارای یک جاذبه تاریخی به نام آتشگاه قصران است. مردم این روستا با توجه به افسانه‌ای که از مادران خود در ذهن دارند، معتقدند این بنا را دو جوان عاشق بر بلندی کوه ساخته‌اند و سال‌ها در آن زندگی کرده‌اند. این بنا متعلق به دوران ایران باستان است و عبادتگاه و محل برگزاری آیین دینی زرتشتیان بوده است. برای رسیدن به این بنای تاریخی باید حدود یک ساعت میان دامنه‌های تند و صخره‌ای، گذر کنید.

در تاریخ زمان راهنمایی خواندیم که انسان‌ها در کنار رودها ساکن شدند و روستاها پدید آمدند. به زبان ساده هر جا آب هست آبادی هم هست. رودخانه‌های این روستا، آب مورد نیاز این روستا را به صورت کامل تامین می‌کند. رودخانه پیش کنک به عنوان دومین رودخانه پرآب این روستا با پیوستن به رودخانه بزرگ روستای آهار یعنی شکرآب  درنهایت رود پرآب‌تری را تشکیل می‌دهند که به رود جاجرود می‌ریزد. ساکنان این روستا اکثرا کشاورز و باغدار هستند. اگر اهل قدم‌زدن هستید کوچه باغ‌های قدیمی این روستا پر است از خانه‌های کاهگلی که درختان سبز از بالای دیوارشان به کوچه سرک می‌کشد. از لحاظ سرسبزی و دنج بودن باغ‌های پردرخت روستای آهار در دامنه‌های البرز نسبت به سایر روستاهای این ناحیه موقعیت مکانی دنج‌تر و بکری برخوردار است.

روستای آهار

مسیر دسترسی به روستای آهار

برای رسیدن به روستای آهار باید به بزرگراه شهید بابایی در شمال شرقی شهر تهران بروید. مسیر بزرگراه را تا ورودی جاده لشگرک ادامه دهید. از جاده لشگرک تا روستای آهار ۳۳ کیلومتر فاصله وجود دارد. پس از رسیدن به پلیس‌راه انتهای این جاده، به سمت فشم حرکت کنید. پس از عبور از حاجی آباد و اوشان و قبل از فشم به خروجی دره بهشت وارد شوید. جاده فرعی به روستای آهار ختم می‌شود.

آب و هوای روستای آهار 

باید به چند نکته توجه کنید از جمله اینکه این روستا به دلیل واقع شدن در بین چندین کوه بلند و برخورداری از رودخانه و چشمه و آبشار دارای هوای خنک است. زمستان‌های پربرفی در این روستا اتفاق می‌افتد که اگر کوهنورد حرفه‌ای هستید می‌توانید در زمستان از مناظر زیبای برفی این روستا استفاده کنید. این روستا به طور معمول از ماه دوم پاییز تا اوایل بهار هوای بسیار سردی دارد. آغاز فصل گل و شکوفه در این روستا از اردیبهشت ماه است و از اوایل تیر می‌توانید از میوه‌های باغات روستاییان خرید کنید.

بابت اقامت اگر برنامه کمپینگ دارید فصول گرم را انتخاب کنید و حتما لباس گرم همراه داشته باشید؛ به‌علاوه به دلیل بکر بودن فضای این روستا، محلی‌ها حیوانات وحشی در اطراف روستا دیده‌اند، پس توصیه اکید می‌کنم از فضای داخلی روستا دور نشوید.

بهترین زمان سفر به روستای آهار

آب‌وهوای این روستا در فصول گرم مناسب و ملایم است و بهترین فرصت برای انتخاب آهار تابستان است؛ چرا که از آب‌وهوای گرم شهری به دل طبیعت سبز و پرآب آهار می‌توانید پناه ببرید و از این فضای لذت‌بخش استفاده کنید.

در سفر به روستای آهار با خود چه ببریم؟

برای دسترسی به جاذبه‌های طبیعی و تاریخی و حتی مذهبی این روستا باید کفش و لباس مناسب همراه داشته باشید. اگر حتی قصد کوهنوردی ندارید، داشتن لباس و کفش راحت و مناسب پیاده‌روی برای این سفر از ضروریات است. علاوه‌بر آن اگر می‌خواهید فقط در یک سفر نیمروزه یکی از جاذبه‌های این روستا را بازدید کنید و در برنامه‌های دیگر از سایر نقاط این روستا دیدن کنید و قصد پیک‌نیک دارید. همراه داشتن مواد غذایی کافی و آب ضروری است چرا که این روستا برخلاف جاذبه‌های زیادی که دارد امکانات کافی گردشگری ندارد. پس احتیاجات ضروری از جمله غذا و آب فراموش نشود. برای سرویس بهداشتی هم می‌توانید به امکانات موجود در میدان آهار مراجعه کنید.

اما اگر این قصد را دارید که از اکثر جاذبه‌ها دیدن کنید، مواد غذایی و هر آن چیزی را که لازم دارید در یک کوله‌پشتی بگنجانید تا در مسیر دچار سختی حمل بار نشوید. اگر قصد کوهنوردی دارید، اول از همه به این توجه کنید که اگر کوهنورد حرفه‌ای نیستید کوه‌های اطراف این روستا به دلیل دمای پایین در فصول سرد سال مناسب کوهنوردهای مبتدی نیست؛ چرا که مسیر این کوه‌ها پر از چشمه‌ها و مسیرهای آبی یخ زده است که نیازمند یخ‌شکن و ابزارهای خاص است.

روستای آهار کجاست؟

کوهنوردی در روستای آهار

مسیر روستای آهار به قله توچال به خاطر زیبایی خاصی که دارد علاقه‌مندان به کوهنوردی، البته کوهنوردان حرفه‌ای این مسیر را یا در اول سفر یا در آخر سفر طی می‌کنند. گروهی که شروع سفر خود را با یک کوهنوردی حسابی آغاز می‌کنند از روستای شهرستانک در جاده چالوس شروع کرده به قله‌ی توچال و سپس قله‌ی شکرآب صعود می‌کنند و با طی یک مسیر هفت ساعته به روستای آهار می‌رسند. در مسیر بلندترین قله‌ی روستای آهار یعنی قله‌ی توچال، چشمه‌های ویشه، چشمه امیر و گل بندسر نیز قرار دارند.