۰ نفر

بقعه بی بی شهربانو کجاست؟ / داستان های مربوط به آن صحت دارد؟

۲۱ آذر ۱۴۰۱، ۰:۳۱
کد خبر: 687604
بقعه بی بی شهربانو کجاست؟ / داستان های مربوط به آن صحت دارد؟

بقعه بی بی شهربانو در یک و نیم کیلومتری شمال امین آباد در نزدیکی شهر ری بر فراز صخره کوهستانی واقع شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین، بسیاری بقعه بی‌بی شهربانو را نه یک زیارتگاه اسلامی، بلکه یک مکان مقدس زرتشتی می‌دانند. با وجود این که در سده دهم میلادی اکثر اهالی ری مسلمان بودند، با این حال هنوز برخی زرتشتیان در آن‌جا سکونت داشتند. در آن زمان نیز بی‌بی شهربانو زیارت کنندگان زیادی از شهرهای دیگر هم داشته است.

هسته اصلی بنا مربوط به عصر ساسانی است. گواه آن اتاق باریک و درازی در جنوب بنا است که این اتاق دارای طاق و گوشواره‌های ساده‌ای است و در ساخت دیوارها و سقف آن و بنای مجاور آن اصول ساختمان‌سازی ساسانی دیده می‌شود.

مقبره منصوب به بی بی شهربانو در وسط مجموعه و نزدیک به اتاق دوره ساسانی است. جالب این‌که بر بالای همین اتاق، گنبدی به چشم می‌خورد که از آثار دوره قاجار است. قدیمی‌ترین کتیبه موجود در مجموعه، کتیبه روی صندوق مرقد به سال 888 هجری قمری است. اما اصلی‌ترین بخش آرامگاه، سازه سمت جنوب شرقی آن است که به دوره آل بویه منسوب است. این بخش که گنبد سنگی آن تا امروز باقی مانده است از یک طرف به اتاق دوره ساسانی متصل است.

رواق یا مسجد دوره قاجار با یک در به حرم مرتبط است و گنبدی با کاشی‌کاری کوچک به رنگ فیروزه‌ای و قهوه‌ای بر روی آن استوار است. ساختمان بنا به سال 1356 خورشیدی توسط سازمان ملی حفاظت از آثار باستانی و با همکاری دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران مرمت کامل شده است. درباره بقعه بی‌بی شهربانو در سال‌های اخیر تحقیقات تاریخی گوناگونی صورت گرفته است.

با این حال اعتقاد مردم بر این است بی‌بی شهربانو دختر یزدگرد سوم است که به دست اعراب اسیر و به مدینه برده شده و در آن‌جا به عقد امام حسین درمی‌آید اما در واقعه عاشورا، به ایران می‌گریزد. در حوالی ری هنگام دستیابی دشمنان، کوه شکافته می‌شود و این زن در دل صخره وارد می‌شود.

بقعه بی بی شهربانو در یک و نیم کیلومتری شمال امین آباد در نزدیکی شهر ری بر فراز صخره کوهستانی واقع شده است.