۰ نفر

نکاتی برای کمپ زدن در هوای سرد / لوازم اورژانسی که باید همراه داشته باشید

۱۳ آذر ۱۴۰۱، ۵:۲۰
کد خبر: 684023
نکاتی برای کمپ زدن در هوای سرد / لوازم اورژانسی که باید همراه داشته باشید

انتخاب یک مکان مناسب برای کمپ زدن در زمستان و هوای سرد شما را از سرما در طول روز و شب حفظ خواهد کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین، فصل سرما همیشه جذابیت ها و زیبایی های خاص خودش را برای سفر و کمپینگ دارد. جذابیت هایی که نمی توان به راحتی از کنار آنها رد شد و به بهانه سرما از آنها چشم پوشی کرد.

معضل مهم خیلی از کوهنوردان و طبیعت گردان در پائیز و زمستان یا حتی ابتدای فصل بهار، دمای پائین هوا در شب و خوابیدن در سرما است. با ما همراه باشید تا با نکات بیشتری در مورد ی طبیعت گردی و کمپ زدن در هوای سرد آشنا شوید.

بررسی پیش بینی های هواشناسی

فراتر از تحقیق در مورد آب و هوای منطقه مورد نظر، بهتر است به صورت منظم پیش‌بینی آب و هوا را برای هر کجا که میخواهید بررسی کنید. حتی اگر برای یک شرایط خاص زمستانی در یک مکان خاص آماده باشید، درصورتی که سفر شما هم زمان با باد و باران و یا کولاک شدید باشد، امکان دارد دچار مشکل شوید. همچنین، درصورتی که در منطقه ای کوهستانی با برف عمیق هستید، در پیش‌بینی بهمن محلی به روز باشید و مطمئن باشید که میتوانید منطقه های پرخطر را بشناسید و از آن ها اجتناب کنید.

انتخاب مکان مناسب برای کمپ زدن

انتخاب یک مکان مناسب برای کمپ زدن در زمستان و هوای سرد شما را از سرما در طول روز و به ویژه شب حفظ خواهد کرد. محل کمپینگ باید از رودخانه دور باشد، جریان آب همیشه محیط پیرامون خود را خنک و سرد نگه می دارد. وزش باد هم در فصل های سرد از سایر عواملی است که کمپینگ در شب را سخت می کند. برای جلوگیری از وارد شدن باد به چادر از یک سد حفاظتی مثل تخته سنگ بزرگ یا تنه درخت میتوان استفاده کرد. دقت داشته باشید مکانی که برای کمپ زدن انتخاب می کنید مسطح بوده و نسبت به محیط اطراف خود در سطح بالاتری باشد. از کمپ کردن در منطقه های تورفته مثل دره ها پرهیز کنید چراکه در هنگام وزش باد شدید این نوع از مناطق در دام بادگیر می افتند.

درصورتی که نمیخواهید روی برف چادر بزنید و درصورتی که چنین گزینه ای نیست، قبل از برپایی چادر باید اطمینان حاصل کنید که برف بسته شده است، چون برف سست در زیر شما ذوب می شود. این کار را میتوانید با زیر پا گذاشتن کفش های برفی، اسکی یا فقط چکمه های خود انجام دهید. بسته به عمق برف، میتوانید یک دهلیز و مسیر برای چادر زدن پیدا کنید.

چادر مناسب انتخاب کنید

برای کمپ زدن در زمستان حتما چادر مناسب تهیه کنید. داشتن چادر های مخصوص زمستان و آب و هوای سرد، در تغییرات شدید جوی بسیار مفید میباشد. برف، طوفان و باران، همگی دمای چادر شما را پائین می آورند. پس نیاز به چادری دارید که دربرابر این ریزش ها، عایق باشد. مثلا چادر هایی که دو لایه هستند و دما را تا حد امکان در خود نگه می دارند.

کمپ زدن در زمستان

غذای مناسب بخورید

خوردن غذا مثل اضافه کردن سوخت بر روی آتش است. با خوردن غذا سوخت و ساز بدن برای هضم کردن آغاز می شود، دمای داخل بدن با این عمل زیاد می شود، و این گرما در داخل رگهای خونی گردش پیدا می کند.

بسیاری از افردی که برای نخستین بار به کمپینگ میروند برای این که حجم بار خود را کم کنند ترجیح می‌دهند از غذاهای کنسرو شده استفاده کنند. ولی مصرف غذاهای گرم و دارای گوشت قرمز بدن شما را پیش از خواب گرم خواهد کرد. بدن برای هضم غذاهای دارای گوشت قرمز و چربی نسبت به کربوهیدرات ها متابولسیم کمتری استفاده می کند. مخلوط پنیر و روغن زیتون یک وعده غذایی سبک ولی بسیار مغذی می باشد.

برای میان وعده در حین روز تلاش کنید از شکلات و نوشیدنی های انرژی‌زا استفاده کنید. این موادغذایی علاوه‌براین که شما را سریع سیر می کنند، سبب گرم تر شدن بدن هم خواهند شد.

کیسه خواب همراه داشته باشید

علاوه بر چادر های زمستانی و چهار فصل، شما نیاز به یک کیسه و تشک خواب راحت و عالی دارید. احتمالا برای خیلی ها خرید یک کیسه خواب گرم، پایان ماجرا باشد ولی شما احتیاج به یک زیرانداز گرم و ضخیم دارید تا عایقی بین شما و زمین سرد باشد. مطئمن شوید تا کیسه خواب شما از درجه گرمایی خوبی بهره مند است و همچنین برای بالابردن دما و گرم ماندن بیشتر، چند لایه ” لاینر کیسه خواب ” هم با خود داشته باشید.

استفاده از کیسه آب گرم

از کیسه آب گرم استفاده کنید. در صورتی که کیسه آب گرم در دسترستان نبود روی یک بطری خالی آب جوش بریزید تا بعد از ریختن آب جوش داخل آن بطری تغییر شکل ظاهری ندهد. بعد از پر کردن بطری از بسته شدن کامل در بطری مطمئن شوید بعد از آن بطری یا کیسه آب گرم را نیم ساعت پیش از خواب داخل کیسه خواب قرار دهید. 

نوشیدنی گرم بنوشید

در کمپ های زمستانی باید آب بیشتری بنوشید. بدنتان برای تنظیم دما از آب استفاده می کند و چون کمتر عرق می کنید حواستان به کم شدن آب بدنتان نیست.

نوشیدنی گرم بخورید. از فلاسک ها و ماگهای عایق استفاده کنید. می توانید بطری یا ماگتان را در کوله تان قرار دهید تا بیشتر عایق گرما باشد.

سفر در زمستان

لوازم اورژانسی و مهم در آب و هوای سرد زمستانی

* بسته لوازم برای روشن کردن آتش با کبریت و فندک ضد آب

* 3 یا 4 قطعه از فوم عایق پلاستیکی

* کیسه خواب و پتوی مناسب

* کلاه و دستکش اضافی

* لباس اضافی از جنس پشم گوسفند

* پاکت آتروپات گرمایی جیبی

* کیسه آب گرم