۰ نفر

در صورت گم شدن بلیط هواپیما چه کنیم؟

۱۶ آبان ۱۴۰۱، ۲۱:۵۴
کد خبر: 679609
در صورت گم شدن بلیط هواپیما چه کنیم؟

گم شدن بلیط هواپیما یکی از ناخوشایندترین اتفاق‌ها قبل از سفر است. معمولا قبل پرواز، آنقدر کارهای نهایی را با عجله و اضطراب انجام می‌دهیم که بعضی امور واجب را از یاد می‌بریم و در فرودگاه یادمان می‌افتد که چه اشتباهی کرده‌ایم. یکی از این اشتباهات رایج گم شدن بلیط هواپیماست. اگر بلیطتان را گم کرده‌اید دستپاچه نشوید زیرا راه‌های زیادی برای چاپ دوباره‌ آن پیش روی شماست.

به گزارش اقتصادآنلاین، بسیار پیش آمده است که مسافران در راه فرودگاه یا قبل از ورود به گیت متوجه جا گذاشتن و یا گم شدن بلیط هواپیما خود شده اند. بعضی افراد در این شرایط سفر خود را کنسل کرده یا به خانه برگشته تا بلیط بیاورند و از پرواز جا می‌مانند. غافل از اینکه نیازی با هیچ‌کدام از این کارها نیست.

در جواب این سوال که اگر بلیط هواپیما را گم کنیم چه می‌شود، باید گفت در صورتی که متوجه گم شدن بلیط هواپیما خود شدید و پرواز خود را آنلاین رزرو کرده‌اید، به حساب کاربری خود در سایت وارد شوید و دوباره بلیط هواپیما را پرینت بگیرید یا اطلاعات آن را ذخیره کرده و همراه داشته باشید. با اطلاعات این کارت می‌توانید به صورت اینترنتی یا با مراجعه به باجه‌های خودکار فرودگاه، کارت پرواز دریافت کنید. مراحل بعدی هم با کارت پرواز انجام می‌شود و دیگر نیازی به بلیط ندارید.

هنگام از دست دادن بلیط هواپیما حضوری چه کنیم؟

یکی دیگر از سوالات پرتکرار در ارتباط با گم شدن بلیط هواپیما این است که هنگام از دست دادن بلیط هواپیما حضوری چه کنیم؟ اگر بلیط خود را به صورت حضوری و از آژانس‌های هواپیمایی خریداری کرده‌اید و شماره تلفنی که در زمان خرید بلیط از آن استفاده کردید را همراه دارید، به سادگی با استفاده از این شماره تلفن می‌توانید دوباره به اطلاعات بلیط هواپیما دست یافته و آن را چاپ کنید. در صورتی که شماره تلفن را هم فراموش کرده‌اید، با مراجعه به سایت شرکت ارائه‌دهنده خدمات هوایی و وارد کردن کد ملی به اطلاعات پرواز خود دسترسی پیدا می‌کنید.

آیا چاپ بلیط ضروری است؟

ممکن است در لحظات آخر رسیدن به فرودگاه متوجه گم شدن بلیط هواپیما خود شوید و دیگر هم زمانی برای چاپ دوباره آن نداشته باشید. در این لحظه از خود می‌پرسید آیا چاپ بلیط ضروری است؟  اما در این مورد نگران نباشید زیرا نیازی به برگه‌ چاپ شده‌ بلیط ندارید. در تمام پروازهای داخلی بدون برگه بلیط چاپ شده می‌توانید کارت پرواز دریافت کنید و سفر خود را انجام دهید. شماره ملی شما برای دریافت کارت پرواز کافی است، بنابراین تنها عکس یا تصویر بلیط و به همراه داشتن کارت ملی کفایت می‌کند. پس به شما پیشنهاد می‌کنیم که در لحظه دریافت بلیط هواپیما با گوشی خود از آن عکس بگیرید و ذخیره کنید.

آیا بلیط چاپ شده معتبر است؟ 

در جواب این سوال که آیا بلیط چاپ شده معتبر است؟ باید بگوییم بله، اگر بلیط هواپیما را خودتان چاپ کنید می‌توانید با استفاده از آن از خدمات پرواز استفاده کنید. بعضی به اشتباه تصور می‌کنند که فقط آژانس هواپیمایی می‌تواند بلیط معتبر صادر کند ولی کسی که بلیط را خریداری کرده هم می‌تواند بلیط را چاپ کند و به این ترتیب بلیط خود را همراه داشته باشد. البته این امر در داخل ایران قابل تضمین است. در پروازهای خارجی بهتر است به بخش قوانین رزرو بلیط مراجعه کنید و قوانین آن شرکت هواپیمایی خاص را مطالعه و بررسی نمایید.

چاپ دوباره بلیط هزینه‌بردار است؟

در کشور ما چاپ مجدد بلیط بعد از گم شدن بلیط هواپیما، هیچ هزینه‌ای ندارد و مشمول جریمه‌ هم نمی‌شود. پس اگر از شخص پرسیدید چاپ دوباره بلیط هزینه‌بردار است؟ و جواب داد بله و به بهانه چاپ دوباره بلیط، از شما خواستار هزینه بود، قصد اخاذی دارد. به یاد داشته باشید که با گزارش این تخلف به دیگر شهروندان کمک خواهید کرد. اما در بعضی ایرلاین‌های خارجی هزینه‌ای بین ۲۰ تا ۷۰ دلار در شرایط خاص بابت خسارت از مسافران دریافت می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم قبل از تهیه بلیط‌ پروازهای خارجی از قوانین تهیه، کنسلی و مفقودی بلیط آگاهی پیدا کنید.

دو راه آسان برای پیدا کردن بلیط هواپیما

در این بخش دو راه آسان برای پیدا کردن بلیط هواپیما که شاید کمتر شنیده‌اید را به شما معرفی می‌کنیم تا در صورت فراموشی شماره کارت ملی خود نیز بتوانید بلیطتان را بازیابی کنید و در صورت لزوم آن را چاپ کرده یا نسخه الکترونیکی بلیط را به مسئولان فرودگاه نشان دهید.

 شماره PNR یا کد مرجع رزرو

کد مرجع رزرو یا PNR شماره‌ای است که به شماره تلفن همراه خریدار ارسال می‌شود و روی بلیط هم این شماره درج شده است. شماره مرجع در انتهای ستون درج شده و به معنای ثبت نام مشتری است. فرض کنید می‌خواهید برای چند نفر بلیط تهیه کنید. بلیط‌ برای هر فرد به صورت مجزا داده می‌شود و این یعنی شماره بلیط هر کدام فرق می‌کند اما چون همه آن‌ها را شما خریده‌اید، شماره PNR یا کد مرجع رزرو همه آن‌ها یکی خواهد بود. ساده‌تر بخواهیم بگوییم، کد مرجع رزرو به ایرلاین‌ها کمک می‌کند تا مسافران خودشان را دسته‌بندی کرده و نظم بیشتری داشته باشند. با استفاده از این کد هم می‌توان دوباره بلیط را مشاهده و چاپ کنید.

شماره واچر

در این میان بهتر است با شماره واچر نیز آشنا شوید زیرا هنگام گم شدن بلیط هواپیما خود از طریق وارد کردن شماره واچر و شماره تلفن همراه خود می‌توانید به اطلاعات بلیط هواپیما خود دسترسی پیدا کنید. کلیه بلیط‌های هواپیمایی که به صورت آنلاین از طریق نرم‌افزارها و سایت‌های فروش بلیط تهیه می‌شوند، دارای شماره پیگیری منحصربه‌فرد خود هستند که مسافران می‌توانند از طریق آن از سیستم رزرواسیون مربوطه بلیط خود را پیگیری کنند. این کد در بلیط به عنوان شماره واچر ثبت شده است.

پیگیری بلیت پروازهای چارتری

هنگام گم شدن بلیط هواپیما برای پیگیری و استعلام بلیط‌های سیستمی مشکلی پیش پای مسافران قرار ندارد اما نمی‌توان از این روش برای پیگیری بلیت پروازهای چارتری استفاده کرد زیرا اطلاعات بلیط‌های چارتری دو ساعت قبل از پرواز، به وسیله شرکت چارترکننده به شرکت هواپیمایی ارسال می‌گردد و دیگر این امکان برای مسافران وجود ندارد که از آن استعلام دوباره بگیرید. اما در ۲ ساعت پایانی انتظار پرواز، در صورت مفقود شدن بلیط هواپیما می‌توانید با وارد کردن شماره واچر بلیط هواپیما و موبایل خود دوباره از بلیط خود پرینت بگیرید.

در برخی موارد شرکت تهیه کننده‌ بلیط چارتری به صورت گروهی اطلاعات را وارد می‌کنند، در این صورت مسافران می‌توانند با داشتن شماره نمایندگی برای پیگیری بلیط هواپیما و به همراه داشتن کد ملی خریداری شده به گیشه‌ پرواز مراجعه نمایند.

مزایای داشتن بلیط چاپی 

داشتن نسخه‌ چاپی هنگام گم شدن بلیط هواپیما و رد شدن از گیت ضروری نیست اما داشتن نسخه چاپی بلیط از نظر شرکت‌های بیمه بسیار مهم است و توصیه می‌کنند حتماً هر مسافری پرینت چاپ شده‌ بلیط خود را همراه داشته باشد. با این وجود همچنان داشتن نسخه دیجیتالی بلیط هم کافی است. این مورد از مزایای داشتن بلیط چاپی که به دلیل تاکید شرکت‌های بیمه بر مسافران تحمیل شده است، از نظر بسیاری از مسافران ناکارآمد است. در واقع دلیل اصلی توصیه به داشتن کاغذ بلیط این است که در صورت دزدیده شدن چمدان یا گوشی همراهتان در فرودگاه، یک نسخه از بلیط همراه داشته باشید تا بتوانید آن را به نمایندگی بیمه موردنظر برای جبران خسارت ارائه دهید.

آیا می‌توانم نسخه دیجیتال بلیط را در فرودگاه نشان بدهم؟

حال وقت آن است که بپرسید آیا می‌توانم نسخه دیجیتال بلیط را در فرودگاه نشان بدهم؟ بسیاری از فرودگاه‌های دنیا با نشان دادن نسخه غیر چاپی بلیط مشکلی ندارند. کافی است فرودگاه موردنظرتان را در گوگل پیدا کنید و ببینید در بخش «جزئیات فرودگاه» مجاز است که نسخه دیجیتال را نشان دهید یا خیر. اگر اینطور نباشد می‌توانید به‌سادگی و با صرف کمترین زمان برای چاپ بلیط خود در فرودگاه اقدام کنید. برای انجام این کار، باجه سلف سرویس چاپ بلیط را در فرودگاه پیدا کنید، اطلاعات مورد نیاز را وارد کنید سپس بلیط شما در کمترین زمان ممکن چاپ می‌شود.

برای چاپ بلیط خود لازم است نام خانوادگی مسافر و شماره تأیید را در بخش‌های خواسته‌شده وارد کنید.

ضرورت داشتن نسخه‌ی چاپی بلیط

گاهی شرایط خاصی پیش می‌آید که مجبور هستید بلیط سفر را چاپ کنید و احتمال گم شدن بلیط هواپیما را قبول کنید. برای مثال اگر به دلیل تاخیر طولانی پرواز، تصمیم می‌گیرید پرواز را کنسل و بلیط را به صورت آنلاین مسترد کنید، باید نسخه‌ چاپی بلیط خود را ارائه دهید. خوب است بدانید در چنین شرایطی بلیط مسافر باید مهر شود و آن را برای بخش پشتیبانی فرودگاه ارسال کنید. همچنین نسخه چاپی زمانی لازم است که بلیط چارتر خریده باشید. ضرورت داشتن نسخه‌ چاپی بلیط تنها در این دو وضعیت مورد توجه قرار گرفته است.

معایب همراه داشتن بلیط چاپی

سوال اینجاست که با وجود هزینه پایین چاپ بلیط، چرا باید استرس نداشتن نسخه‌ کاغذی را هنگام سفر تحمل کنیم؟ این افراد در هر صورت بلیط اینترنتی تهیه شده را به‌صورت نسخه چاپی در دست خود گرفته و درحالی وارد فرودگاه می‌شوند که از معایب همراه داشتن بلیط چاپی آگاه نیستند. در پاسخ به سوال بالا باید به وظیفه‌ای که برای حفظ کره زمین بر گردن ماست تاکید کنیم. همه‌ ما باید روش‌های متفاوتی در همه‌ حوزه‌های زندگی انتخاب کنیم که در راستای حفظ کره زمین و گیاهان باشد.

استفاده از کاغذ چیزی جز نابودی تعداد زیادی درخت در پی نخواهد داشت. حالا که بستر فضای آنلاین امکان صرفه‌جویی در مصرف کاغذ را در اختیار ما قرار داده، بهتر است از آن نهایت استفاده را ببریم. همچنین این بستر باعث شده تا دیگر استرس گم شدن بلیط هواپیما را به خود تحمیل نکنیم و به راحتی به داشتن نسخه pdf بلیط از گیت عبور کنیم.

چند بار می‌توان بلیط هواپیما را چاپ کرد؟ 

اکنون شاید در ذهنتان این سوال شکل بگیرد که چند بار می‌توان بلیط هواپیما را چاپ کرد؟ اگر به صورت آنلاین بلیط تهیه کنید، می‌توانید بارها آن را چاپ کنید. بعد از خرید بلیط هواپیما می‌توانید بارها و بارها به سایت مراجعه کرده و بلیط خود را مشاهده کنید یا با وارد کردن کد ملی خود هر چند بار که لازم است بلیط را چاپ کنید. همچنین توصیه می‌کنیم اطلاعات را بر روی گوشی موبایل یا تبلت خود ذخیره کرده تا مامور فرودگاه از روی تصویر بلیط برای شما کارت پرواز صادر کند و دیگر از سختی‌های بلیط چاپی یا دسترسی به اینترنت در فرودگاه راحت شوید.

سخن پایانی در مورد گم شدن بلیط هواپیما

بعضی مسافران با گم شدن بلیط هواپیما خود، سفرشان را با اضطراب و اوقات تلخ شروع می‌کنند در حالی که نیاز به نگرانی نیست. با توجه به تمامی مواردی که در این مقاله گفته شد دیگر نیازی نیست با گم شدن بلیط هواپیما خود احساسی نگرانی کنید، زیرا شیوه‌های مختلفی برای چاپ دوباره آن وجود دارد. 

سوالات متداول در ارتباط با گم شدن بلیط هواپیما

۱. چه زمانی داشتن پرینت بلیط هواپیما الزامی است؟

هنگامی که تاخیر پرواز هواپیما زیاد شده و شما قصد لغو پرواز خود را دارید بایستی به دفتر فرودگاه رفته و با ارائه پرینت بلیط هواپیما و ثبت مهر فرودگاه در آن و ارسال به دفتر پشتیبانی، هزینه بلیط خود را دریافت نمایید.

۲. معایب داشتن بلیط کاغذی چیست؟

بزرگ‌ترین عیب بلیط چاپی آسیب غیر قابل جبران به طبیعت است.

۳. چگونه می توان بلیط هواپیما را مجددا چاپ کرد؟

یکی از راه‌های چاپ مجدد بلیط هواپیما هنگام گم شدن بلیط هواپیما این است که وارد سایت ایرلاین مربوطه شده و با وارد کردن کد ملی یا شماره بلیط می‌توانید بلیط خود را مشاهده کرده و مجددا چاپ کنید.

۴. آیا داشتن بلیط کاغذی در پروازهای داخلی اجباری است؟

خیر، در پروازهای داخلی نشان دادن pdf بلیط کافی است.

۵.  آیا چاپ دوباره‌ی بلیط مشمول جریمه می‌شود؟

در پروازهای داخلی خیر اما در بعضی ایرلاین‌های خارجی جریمه‌ای برای چاپ دوباره‌ی بلیط وضع شده است.