۰ نفر

آشنایی با انواع مختلف ویزا / ایرانی ها بدون ویزا امکان سفر به کدام کشورها را دارند؟

۱۷ آبان ۱۴۰۱، ۸:۰۸
کد خبر: 679318
آشنایی با انواع مختلف ویزا / ایرانی ها بدون ویزا امکان سفر به کدام کشورها را دارند؟

برخی کشورها قوانین ویزا را برای کشور دیگر دارند اما به این صورت که به هنگام ورود به فرودگاه و بررسی مدارک مربوطه اعمم از گذرنامه، رزرو هتل و بلیت برگشت، ویزا برای فرد پس از دریافت هزینۀ آن صادر می‌گردد.

به گزارش اقتصادآنلاین، اگر عاشق سفر به خارج از مرزهای کشور باشید، حتما میدانید یکی از بزرگترین دردسرهای سفر خارجی برای ایرانیان دریافت ویزا است. در چند دهه اخیر، کاهش اعتبار پاسپورت ایرانی باعث شده سفر به کشورهای خارجی سخت تر از قبل و نیازمند دریافت ویزا شود. تعداد کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان زیاد نیست و معمولا کشورهای کشورهای اروپایی و آمریکایی به سختی به شهروندان ایرانی ویزا می دهند. به همین دلیل ایرانیان مجبور به انتخاب کشورهای بدون ویزا برای سفر میشوند. در ادامه بررسی خواهیم کرد، با پاسپورت ایرانی بدون ویزا به کدام کشورها میتوان سفر کرد؟ ویزا چیست؟انواع آن کدام است و آیا سفر بدون ویزا امکان پذیر است یا خیر.

ویزا چیست؟

وقتی صحبت از سفر به خارج کشور می‌شود. معمولا تنها موضوعی که بیش از همه مورد توجه قرار می‌گرد، بحث ویزا یا روادید است. احتمالا در زمان مهاجرت اطرافیان متوجه شده‌اید که اکثرا افراد برای تکمیل برنامه مهاجرتشان منتظر ویزا هستند که پس از تایید ویزای خود اقدام به خرید بلیط هواپیما کنند و به کشور مقصد بروند. اگر برای شما هم سوال شده که، به طور کلی ویزا یا روادید چیست؟ برای دریافت آن چه باید بکنیم؟ کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان کدام است؟ در ادامه به پاسخ سوالاتتان میرسید.

کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان

با پاسپورت ایرانی بدون ویزا به کدام کشورها میتوان سفر کرد؟ در ادامه لیست کشورهای بدون ویزا را باه بررسی خواهیم کرد و میبینیم تنها با داشتن پاسپورت ایرانی به کدام کشورها میتوان سفر کرد و برای کدام کشورها باید ویزای فرودگاهی تهیه کرد.

کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان در آسیا

عراق (30 روز)

کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان در اروپا

ارمنستان ( 90روز)

ترکیه (90 روز)

گرجستان (45 روز)

کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان در آمریکا

دومنیکا (21 روز)

هائیتی (90 روز)

ونزوئلا (15 روز)

ویزا، مجوزی برای ورود به سایر کشورها

ویزا یا روادید، مجوزی است که برای ورود به برخی کشورها باید به همراه شما باشد تا بتوان به کشور مربوطه وارد شد. در این بین کشورهایی هستند که شهروندان آن‌ها برای ورود به کشورهای یکدیگر احتیاجی به گرفتن ویزا ندارند. قانون ویزا با توجه به روابط بین کشورها و یا کشورهای هم‌پیمان می‌‌تواند متفاوت باشد به طور مثال کشورهای عضو تفاهم‌نامه شینگن برای شهروندان خود ویزا را لغو کرده‌اند و تنها همراه داشتن گذرنامه کافی است.

انواع ویزا

ویزا انواع مختلفی دارد که در واقع به دلیل رفتن شما به کشور مورد نظر ربط دارد. ویزای پزشکی، ویزای توریستی، ویزای تحصیلی، ویزای کاری و ویزای ترانزیت، از انواع ویزاها هستند. هر ویزا به محض صدور تاریخ انقضا دارد که در صورت منقضی شدن نیاز به تمدید آن است. مدت زمان انقضای هر ویزا به دلایل درخواست و روابط دو کشور ارتباط مستقیم دارد. اتباع ایرانی با توجه به شرایط سیاسی و اجتماعی کشور برای سفر به اکثر کشورهای مطرح دنیا، ابتدا باید ویزا تهیه کنند. البته در ادامه لیستی از کشورهایی که ایرانیان می‌توانند بدون ویزا و تنها با در دست داشتن گذرنامه به آن‌ها سفر کنند را ارائه می‌دهیم.

ویزای الکترونیکی

این ویزا برای سهولت و عدم مراجعه حضوری به سفارت است، به این صورت که با بارگذاری مدارک مربوطه در سایت سفارت کشور متبوع از مراحل و روند کار اخذ ویزا مطلع می‌شوید.

ویزای فرودگاهی چیست؟

برخی کشورها قوانین ویزا را برای کشور دیگر دارند اما به این صورت که به هنگام ورود به فرودگاه و بررسی مدارک مربوطه اعمم از گذرنامه، رزرو هتل و بلیت برگشت، ویزا برای فرد پس از دریافت هزینۀ آن صادر می‌گردد.

ویزای فرودگاهی کشورهای آسیایی

کشورهایی که ویزای فرودگاهی و یا الکترونیکی در آسیا برای ایرانیان صادر می‌کنند عبارتند از:

کامبوج: ویزای الکترونیکی، ۳۰ روز

لبنان: ویزای فرودگاهی، ۳۰ روز

مالدیو: ویزای فرودگاهی، ۳۰ روز

عمان: ویزای فرودگاهی، ویزای الکترونیکی، ۱۴ روز

قطر: ویزای فرودگاهی، ویزای الکترونیکی، ۳۰ روز

جزیره تیمور لسته: ویزای فرودگاهی، ۳۰ روز

ویزای فرودگاهی کشورهای آفریقایی

کشورهایی که ویزای فرودگاهی و یا الکترونیکی در آفریقا برای ایرانیان صادر می‌کنند عبارتند از:

آنگولا: ویزای فرودگاهی

بوروندی: ویزای فرودگاهی، ۳۰ روز

دماغه سبز: ویزای فرودگاهی

اتحاد قمر: ویزای فرودگاهی، ۴۵ روز

جمهوری دموکراتیک کنگو: ویزای الکترونیکی، ۹۰ روز

جیبوتی:ویزای الکترونیکی

اتیوپی: ویزای الکترونیکی

گابن: ویزای الکترونیکی

گینه:ویزای الکترونیکی، ۹۰ روز

گینه بیسائو: ویزای فرودگاهی، ویزای الکترونیکی، ۹۰ روز

لسوتو: ویزای الکترونیکی، ۱۴ روز

ماداگاسکار: ویزای فرودگاهی، ویزای الکترونیکی، ۹۰ روز

مالاوی: ویزای الکترونیکی، ۹۰ روز

موریتانی: ویزای فرودگاهی

موزامبیک: ویزای فرودگاهی، ۳۰ روز

نیجریه: ویزای فرودگاهی

رواندا: ویزای فرودگاهی، ویزای الکترونیکی، ۳۰ روز

سیشل: ثبت‌نام توریستی، ۹۰ روز

سیرالئون: ویزای فرودگاهی، ۳۰ روز

سومالی: ویزای فرودگاهی، ۳۰ روز

سودان جنوبی: ویزای الکترونیکی

کنیا: ویزای الکترونیکی، ۹۰ روز

اوگاندا: ویزای الکترونیکی

زیمبابوه: ویزای فرودگاهی، ۳۰ روز

ویزای فرودگاهی کشورهای آمریکای جنوبی

کشورهایی که ویزای فرودگاهی و یا الکترونیکی در آمریکای جنوبی برای ایرانیان صادر می‌کنند عبارتند از:

بولیوی: ویزای فرودگاهی، ویزای الکترونیکی، ۹۰ روز

سورینام: ویزای الکترونیکی

توگو: ویزای فرودگاهی، ۷ روز

ویزای فرودگاهی کشورهای اقیانوسیه

کشورهایی که ویزای فرودگاهی و یا الکترونیکی در اقیانوسیه برای ایرانیان صادر می‌کنند عبارتند از:

پالائو: ویزای فرودگاهی، ۳۰ روز

ساموآ: ویزای فرودگاهی، ۶۰ روز

تووالو: ویزای فرودگاهی، ۳۰ روز

ویزای فرودگاهی کشور اروپایی

تنها کشور اروپایی که برای ایرانیان ویزای فرودگاهی صادر می‌کند جمهوری آذربایجان است. این ویزای فرودگاهی 30 روز انقضا دارد.

رتبه پاسپورت ایران

پاسپورت ایران رتبه 101 در دنیا را دارد و با در دست داشتن آن می‌توان به 45 کشور دنیا که پیش‌تر ذکر شد، سفر کرد البته ناگفته نماند که این 45 کشور با در نظر گرفتن کشورهایی است که ویزای فرودگاهی و الکترونیکی صادر می‌کنند.

اخذ ویزا از سفارت‌خانه

همانطور که پیش‌تر ذکر شد برای ورود به سایر کشورها باید با در دست داشتن مدارک به سفارت‌خانه مربوطه مراجعه کنید و مراحل اخذ ویزا، پرداخت هزینه‌ها و گرفتن وقت مصاحبه با افسر سفارت مربوطه را طی کنید. البته این مراحل بیشتر برای گرفتن ویزای شینگن است که مکافات فراوانی دارد، به طور مثال گرفتن ویزای توریستی روسیه با ارائه بلیت پرواز و مدارک رزرو هتل کفایت می‌کند و سفارت به سادگی برای شما ویزا را صادر می‌کند. اما مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزا با توجه به درخواست شما متفاوت است به طور مثال اگر برای ویزای تحصیلی اقدام کرده باشید مدارک متفاوتی باید به نسبت ویزای کاری ارائه کنید. اما شناسنامه و کارت ملی ترجمه شده، عکس پرسنلی و ارائه مدارک مالی مبنی بر داشتن تمکن مالی از مهم‌ترین مدارکی هستند که برای اخذ ویزا باید همراه شما باشد.

ویزا به چه افرادی تعلق نمی‌گیرد؟

صدور ویزا برای برخی افراد که مبتلا به بیماری‌های خاص مانند ایدز هستند، از جانب اداره مهاجرت بعضی کشورها امکان پذیر نیست. البته نا گفته نماند که بعضی از کشورها قوانین محدود کننده در رابطه با بیماری‌ها را دارند، برخی با شرایط خاص مانند ویزای پزشکی اجازه ورود افراد را می‌دهند. داشتن گواهی عدم سوء‌پیشینه یکی از مواردی است که برای افسر سفارت بسیار حائز اهمیت است و جرایمی مانند قاچاق مواد مخدر، سرقت مسلحانه، فسادهای اخلاقی که برای آن‌ها فرد دارای پرونده است از صدور ویزا ممانعت می‌کند.

علاوه بر موارد ذکر شده، صدور ویزا برای شهروندان کشورهایی که در حال جنگ هستند یا با یکدیگر دشمنی دارند امکان پذیر نیست، به طور مثال ایالت متحده آمریکا در زمان ریاست جمهوری ترامپ صدور ویزا برای اتباع ایرانی را ممنوع کرده بود.

نکته مهم در رابطه با ویزا این است که در دست داشتن ویزا دلیل محکمی برای ورود حتمی فرد به کشور مربوطه نیست، زیرا که این امکان وجود دارد در ضمن ورود شما بنا به دلایلی ویزای شما باطل شود.

لغو روادید

لغو روادید قراردادی است که بین دو کشور در پی توسعه روابط، توسعه گردشگری و مبادلات منطقه‌ایی اتفاق می‌افتد. در پی لغو روادید، اتباع دو کشور مجاز هستند برای مدتی مشخص و بدون ویزا وارد کشور یکدیگر شوند. این اتفاق معمولا در مواقعی می‌افتد که روابط دیپلماتیک خوبی بین دو کشو حاکم باشد و این موضوع برای اثبات حسن نیت طرفین است.