۰ نفر

این سوغاتی ها را هرگز از مشهد نخرید

۱۲ آبان ۱۴۰۱، ۱۸:۱۰
کد خبر: 678443
این سوغاتی ها را هرگز از مشهد نخرید

شاید جالب باشد بدانید که زعفران دقیقا از اقلامی است که نباید در مشهد خریداری کنید.

به گزارش اقتصادآنلاین، هنگامی که صحبت از سوغات می‌شود، هر شهری سوغات مخصوص خود را دارد. شهر مشهد را همه به زعفران و زرشک آن می‌شناسیم. اما شاید جالب باشد بدانید که زعفران دقیقا از اقلامی است که نباید در مشهد خریداری کنید! برخی دیگر از سوغات این شهر نیز هستند که نباید در سفر به مشهد خریداری شوند.

زعفران!

شاید با مشاهده زعفران در لیست سوغاتی که نباید از مشهد تهیه کنید، بسیار متعجب شوید. طبیعی است! وقتی کسی با بلیط قطار به‌سمت مشهد رهسپار می‌شود، دیگران انتظار خرید سوغات زعفران را از او دارند. این موضوع به ‌صورت کامل میان همه‌جا افتاده است. اما باید بدانید که همین موضوع معروف شدن زعفران در مشهد، باعث شده تا افرادی سودجو اقدام به فروش زعفران بی‌کیفیت بکنند. متأسفانه زعفران‌های بی‌کیفیت بسیار زیادی در بازار مشهد وجود دارد. خرید زعفران نیاز به شناخت کافی دارد. زعفران بر اساس نوع گل و نوع کشت قیمت‌های متفاوتی دارد. تا زمانی هم که بسته‌بندی زعفران را باز نکنید، متوجه عطر و بوی آن نمی‌شوید. حتی گاهی اوقات تا موقع دم کشیدن زعفران باز هم متوجه تفاوت آن با زعفران‌های باکیفیت نخواهید شد.

به همین دلیل بهتر است که در مشهد دور خرید زعفران را خط قرمز بکشید. البته در حال حاضر قیمت بلیط هواپیما مشهد در حدی است است که کسی سمت خرید زعفران به ‌عنوان سوغاتی نمی‌رود. با این حال اگر می‌خواهید برای یکی از عزیزان یا حتی خودتان زعفران بخرید، بهتر است به قائنات مراجعه کنید. تقریبا اکثر بار زعفران مشهد، از قائنات می‌آید. پس مستقیم به مرکز آن بروید تا بتوانید بهترین زعفران را با کیفیتی مناسب تهیه بکنید.

سنگ فیروزه

در طول تاریخ، از سنگ فیروزه به‌عنوان یک جواهر ارزشمند میان اشراف زادگان و بزرگان و پادشاهان و همچنین مردم معمولی نام برده شده است. قدمت کشف سنگ فیروزه به پنج هزار سال پیش و قدمت هنر و صنعت فیروزه‌تراشی به سه هزار سال پیش بر می‌گردد. تاریخ و گذشته‌ی این صنعت، باعث شده نام فیروزه‌ی نیشابور به‌عنوان یک نام شناخته شده میان طرفداران جواهرسازی ثبت بشود. در گذشته‌های دور، در زمان هخامنشیان، این سنگ زیبا و گرانقدر، به‌عنوان هدیه و پیشکشی از طرف پادشاهان ایرانی به پادشاهان سایر کشورها داده می‌شد. هم‌اکنون نیز از سنگ فیروزه به‌عنوان یک سنگ ارزشمند و زیبا در جواهرات زنانه و مردانه استفاده می‌شود.

این موضوع نشان می‌دهد که این سنگ ارزشمند، مورد پسند افراد در همه زمان‌ها بوده است و هرگز از زیبایی و جایگاهش کاسته نمی‌شود. سنگ فیروزه در دو نوع عجمی (صاف) و نوع شجری (رگه‌دار) وجود دارد که نوع اول یعنی سنگ فیروزه‌ی عجمی، بیشتر مورد پسند ایرانیان است. سنگ فیروزه، سنگی زنده به حساب می‌آید.

اگر به ‌دنبال خرید سوغات در مشهد هستید و بلیط قطار تهران مشهد را رزرو کرده‌اید، بهتر است سنگ فیروزه نخرید! سنگ فیروزه وزن سنگینی دارد و به همین خاطر شاید باعث اضافه بار شود. همچنین سنگ فیروزه مشهد از سنگ فیروزه نیشابور گران‌تر است. در نیشابور می‌توانید انواع سنگ فیروزه باکیفیت را با قیمتی بهتر از مشهد تهیه کنید. انواع زیورآلات همراه با فیروزه در نیشابور وجود دارند که بسیار ظریف و زیبا هستند.

انگشتر با سنگ‌های تزیینی

مشهد، تنها یک قطب گردشگری مذهبی نیست. بلکه از نظر ژئوتوریسم نیز می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد. این شهر از سال 1395 «پایتخت سنگ‌های قیمتی ایران و جهان» شده است. معادن متعدد سنگ ‌هایی همچون گرانیت، فیروزه، عقیق و ده‌ها سنگ دیگر موجب شده است که شورای جهانی صنایع دستی، این عنوان را به شهر مشهد بدهد. بسیاری از این سنگ‌ها از سنگ‌های پر مصرف به شمار می‌روند. برای نمونه سنگ‌های فیروزه و عتیق در ساخت زیورآلات مصرف زیادی دارند و سنگ‌هایی همچون گرانیت در طراحی داخلی و نماسازی ساختمان پر کاربرد هستند.

انگشتر

در بازارهای مشهد، همانند بازار رضا، مغازه‌های فروش انگشترهای زیادی وجود دارند. جالب است بدانید که خرید این انگشترها نیاز به تخصص بسیار زیادی دارد. متأسفانه برخی افراد سودجو از بی‌اطلاعی مسافران سوء استفاده می‌کنند و انواع سنگ بی‌کیفیت را به اسم سنگ‌های گران قیمت می‌فروشند. برای مثال انگشتر شرف شمس انگشتری است که دعای خاصی دارد. برای افزایش سودآوری، بسیاری فقط انگشترهای زرد بدون حکاکی دعا را با سنگ‌های بی‌کیفیت به گردشگران عرضه می‌کنند. اگر در زمینه شناخت سنگ‌ها و انگشترهای مختلف تخصص کافی دارید، می‌توانید به ‌عنوان سوغات مشهد آن‌ها را تهیه کنید. در غیر این صورت خرید انگشتر بسیار ریسکی است و ممکن است انگشترهای بی‌کیفیتی را خریداری کنید

جیلی بیلی

به آب‌نبات‌های رنگی خوشمزه که طعم‌های متفاوتی دارند جیلی بیلی مشهد گفته می‌شود. جیلی بیلی از جمله معروف‌ترین سوغات مشهد است. بسیاری از مسافران این سوغات خوشمزه را تهیه می‌کنند. جیلی بیلی شباهت زیادی به آبنبات دارد و نوعی شیرینی به حساب می‌آید.

تردی جیلی بیلی باعث می‌شود بسیاری از افراد عاشق این سوغات مشهد باشند. اما باید بدانید که در ساخت جیلی بیلی معمولا از رنگ‌های غیرخوراکی غیربهداشتی استفاده می‌شود. به همین خاطر در حال حاضر نیز به‌ندرت جیلی بیلی حتی در بازار رضا وجود دارد. به‌جای آن بهتر است آبنبات قیچی یا انواع دیگر آبنبات‌های خوشمزه مشهدی را تهیه کنید.

گلیم و فرش دستبافت

گلیم و فرش دستبافت

امروزه برای بافت گلیم فرش انواع ماشین‌آلات پیشرفته و مدرن وجود دارند که می‌توانند در روز، تعداد زیادی گلیم فرش ماشینی را ببافند. این محصولات مانند فرش ماشینی، جایگزینی برای گلیم دستباف هستند. تار الیاف گلیم فرش ماشینی از جنس پنبه و پشم هستند. در برخی موارد که تولیدکننده قصد تولید گلیم فرش ماشینی مرغوب و درجه ‌یک را داشته باشد، از نخ ابریشم بافته می‌شوند.

کمتر کسی به گلیم و فرش دستبافت در فهرست سوغات مشهد اشاره می‌کند. اما باید بدانید که انواع گلیم ترکمنی، سوماک و گلیم افشار در مشهد بافته می‌شود. این گلیم‌ها بیشتر به دست عشایر و به سبک سنتی بافته می‌شوند. بافت این نوع گلیم‌ها و فرش‌های دستبافت کار بسیار دشواری است. افت هر گلیم بسیار زمان‌بر است. به همین خاطر گلیم‌های دستبافت اصیل، قیمت بسیاری دارند. تشخیص گلیم اصیل یا فرش دستبافت از انواع ماشینی کار دشواری است و نیاز به تخصص دارد. البته با کمی تحقیق تا حدودی می‌توانید تفاوت آن‌ها را تشخیص دهید. اما اگر در این زمینه تخصص ندارید، بهتر است قید خرید آن‌ها را بزنید. گلیم و فرش‌های دستبافت عشایری مشهد قیمت بسیاری دارند. در صورتی که به‌جای انواع دستبافت، مدل‌های ماشینی را به شما بدهند، قطعا بسیار متضرر می‌شوید. همچنین باید بدانید که گلیم وزن بسیار سنگینی دارد. 

عطر مشهدی

نام عطر مشهدی را کمتر کسی است که نشنیده باشد. یک لطیفه معروف وجود دارد که می‌گوید برای از بین بردن رایحه عطر مشهدی تنها راه این است که آن عضو از بدن خود را قطع کنید. عطر مشهدی عطری بسیار چرب است که ماندگاری بالایی نیز دارد. جالب است بدانید در صنعت عطرسازی، این عطرها از عطرهای ممنوعه به حساب می‌آیند. عطرهای این‌چنینی دارای موادی هستند که به پوست بدن آسیب می‌رسانند. مخصوصا اگر از آن‌ها برای پوست صورت استفاده کنید، ممکن است باعث بسته شدن منافذ ریز روی پوست و در نتیجه ایجاد آکنه شوند. همچنین عطرهای مشهدی به‌ خاطر ماندگاری بسیار بالایی که دارند، اگر در چمدان نشتی پیدا کنند تا آخر عمر باید بوی آن‌ را روی لباس و وسایل خود تحمل کنید!

سرمه

در اشعار فارسی زیاد دیده‌ایم که شاعر چشم معشوقه را توصیف می‌کند. چشم همیشه یکی از عناصر مهم زیبایی بوده است. شاید هم به همین دلیل باشد که آرایش چشم مهم‌ترین بخش آرایش در طول تاریخ محسوب می‌شده است. در مصر باستان برای شفاف‌تر و بزرگ‌تر نشان دادن چشم‌ها، دوده چراغ را به ابرو می‌زدند و دور چشم‌ها را با آن سیاه می‌کردند. سیاه کردن دور چشم به‌دلیل ایجاد تمرکز بر چشم‌ها، باعث نوعی هماهنگی در صورت می‌شد و آن را زیباتر نشان می‌داد. سرمه نیز یک وسیله آرایش چشم است. معمولا سرمه‌هایی که در بازارهای سنتی مشهد عرضه می‌شوند، فاقد سیب سلامت هستند. اگر قصد خرید سرمه در مشهد را دارید، بهتر است به‌ دنبال سرمه‌های شرکتی باشید که دارای تأیید معتبر وزارت بهداشت هستند. در غیر این صورت بهتر است دور آن را خط شدیدا قرمز بکشید. با توجه به اینکه سرمه روی چشم استفاده می‌شود، می‌تواند بسیار خطرناک باشد.