۰ نفر

چطور در هواپیما راحت بخوابیم؟ + نکاتی که برای خوابیدن در هواپیما

۷ آبان ۱۴۰۱، ۱۷:۳۵
کد خبر: 677151
چطور در هواپیما راحت بخوابیم؟ + نکاتی که برای خوابیدن در هواپیما

جلوی پایتان فضای کافی ندارد؟ مسافران از جلوی شما عبور می کنند و روی شما می افتند؟ سر و صدای فیلم ها و بازی های ویدیویی و کودکانی که گریه می کنند، شما را آزار می دهد؟ آفتاب از پنجره های کناری، چشمان شما را اذیت می کند؟ تمامی این مزاحمت ها در سفر هوایی ممکن است باعث شود شما اصلاً نتوانید در طول پرواز بخوابید.

بدترین حالتی که میشه تو هواپیما خوابید

به گزارش اقتصاد آنلاین، شما تنها کسی نیستید که هنگام خوابیدن در هواپیما با مشکل مواجه می شوید، اما انتخاب صندلی درست، آوردن لوازم مناسب و ایجاد تغییرات اندک در عادت های پرواز می تواند به خوابیدن شما در هواپیما کمک کند. در زیر با رهنمودهایی برای راحت خوابیدن هنگام پرواز اشاره می کنیم:

انتخاب هوشمندانه صندلی

مکان صندلی یکی از مهم ترین عوامل در خواب راحت هنگام پرواز می باشد. سعی کنید صندلی کنار پنجره را انتخاب کنید، زیرا به شما فضای کافی برای تکیه دادن می دهد و شما را از رفت و آمدهای راهرو دور می کند و دیگر کسی برای استفاده از سرویس بهداشتی از مقابل شما عبور نمی کند، همچنین کنترل پرده های پنجره ها نیز بر عهده شما می باشد.

ظاهراً صندلی های ردیف خروج اضطراری، همچنین صندلی ردیف اول به دلیل فضای بیشتر برای پاها، برای خواب مناسب تر می باشند، اما چند نکته را باید در نظر داشته باشید. بعضی از صندلی های ردیف خروج اضطراری به دلیل مسائل ایمنی قابلیت تنظیم به جلو و عقب ندارند و بعضی از صندلی های ردیف اول دسته صندلی هایشان بالا نمی آید و این خصوصاً هنگامی که صندلی کنار شما خالی باشد، خوابیدن را برای شما سخت می کند.

در نظر داشته باشید که، صندلی ردیف اول معمولاً برای خانواده ها رزرو می شود و ممکن است، سر و صدای کودکان شما را اذیت کند. یکی دیگر از ردیف هایی که خوابیدن شما را مختل می کند، صندلی آخر می باشد، زیرا این صندلی ها قابلیت تنظیم به عقب و جلو را ندارند، همچنین درست در کنار دستشویی می باشند.

به طور کلی صندلی های عقب به دلیل نزدیکی به موتورهای هواپیما و آشپزخانه سروصدای بیشتری دارند، اما امکان بیشتری دارد که صندلی های کناری شما خالی باشند. در نتیجه باید بین سروصدا و فضای بیشتر یکی را انتخاب کنید.

وبسایت SeatGuru.com که یکی از زیر مجموعه های TripAdvisor می باشد، نمودارهای رنگی از صندلی های هواپیماها از ایرلاین های مختلف را نشان می دهد و ویژگی های آنها را توصیف می کند.

. ساک های دستی خود را کم کنید

اگر دو ساک دستی پر دارید، مجبورید یکی از آنها را در زیر پای خود قرار دهید و این باعث می شود که فضای پای شما کم و در خوابیدن شما مشکل ایجاد شود. اگر بارهای کمتری برداریم می توانید یک ساک دستی با خود بیاورید و لوازم ضروری خود نظیر کتاب، مجله، خوراکی یا آب را در بالای آن قرار دهید و هنگام قرار دادن ساک در قفسه بالای سر، آنها را در بیاورید.

. کافئین را فراموش کنید

در پروازهایی که در روز انجام می شود و چشم انداز پنجره مزاحمت ایجاد می کند، اگر نوشیدنی های کافئین دار مصرف کنید، به سختی به خواب خواهید رفت. هرگز قبل از پرواز قهوه و سودا نخورید و به جای آن از آب و آبمیوه استفاده کنید.

. استفاده از پتو و بالش

معمولاً تعداد محدودی بالش و پتو در هواپیما وجود دارد. بهتر است زود سوار هواپیما شوید و برای دریافت آن به مهمانداران اصرار کنید. پتو و بالش می توانند راحت خوابیدن شما را تضمین کنند.

. بالش گردنی با خود داشته باشید

بسیاری از مسافران به راحتی با بالش گردنی به خواب می روند. البته باید آنهایی که به شکل درستی طراحی شده اند را انتخاب کنید. بعضی از آنها پشتشان بزرگ است و گردن را اذیت می کند و بعضی حجم کافی در جلو ندارند و چانه را نگه نمی دارند و این باعث می شود سر شما ناگهان در خواب به پایین بیفتد.

. پاهای خود را آزاد کنید

البته در این زمینه اختلاف نظر وجود دارد. بعضی مسافران به محض نشستن در هواپیما، کفش خود را در می آورند، بعضی به هیچ وجه این کار را نمی کند. لازم است بدانید که در آوردن کفش ها باعث می شود که خون در پاهای شما به جریان بیافتد. اگر می خواهید کفش خود را در بیاورید، از کفش هایی استفاده کنید که به راحتی از پا در می آیند و پوشیده می شوند. بعضی از ایرلاین ها جوراب هایی را ارائه می دهند که پای شما را گرم نگه می دارد و باعث گردش خون در پاهایتان می شود.

. می توانید از داروهای خواب آور استفاده کنید

قبل از استفاده از هر دارویی خواب آوری با پزشک خود مشورت کنید. ملاتونین و درامامین بهترین داروهای خواب آور در طول پرواز می باشند. درامامین بسیار قوی است و بهتر است برای پروازهای کوتاه و زمانی که می خواهید بعد از بیدار شدن هوشیار باشید، از آن استفاده نکنید.

. از هدفون های حرفه ای استفاده کنید

گوش دادن به موزیک ملایم در حین پرواز می تواند به آرامی شما را به خواب ببرد. در صورتیکه بخواهید پول بیشتری خرج کنید، می توانید از هدفون های پیشرفته ای استفاده کنید که از ورود صداهای محیط بیرون به گوش شما جلوگیری می کند و این باعث می شود صدای موتور، کودکان و رفت و آمدها را نشنوید.

. پشت صندلی را به عقب بکشید اما رعایت کنید

اگر از یک مسافر بخواهید که در طول شب نخوابد، شبیه اینست که در روز، وقتی در حال عبور از گرند کانیون هستید، از او بخواهید پرده پنجره را ببندد. شما این حق را دارید که پشت صندلی خود را تنظیم کنید، اما قبل از به عقب کشیدن صندلی بهتر است نگاهی به مسافر پشتی بیاندازید که در چه وضعیتی است یا پای او در کجا قرار دارد، تا هنگام عقب کشیدن به پای او صدمه نزنید. ممکن است مسافر پشتی نوشیدنی یا قهوه در دست داشته باشد.

. از نور دوری کنید

خوابیدن در هواپیما

نور فلش فیلم ها، نور های مطالعه، نور های کابین و نور آفتاب جلوی خواب شما را می گیرند. بعضی از ایرلاین ها چشم بند ارایه می دهند، اما بهتر است یک چشم بند با خود داشته باشید.

. به زمان بیدار شدن توجه کنید

بدترین بخش خواب، زمان بیدار شدن می باشد، این موضوع در هواپیما بسیار شدید تر است، وقتی که در نور زیاد ناگهان بیدار می شوید، بدن شما خیلی سخت به حالت هشیاری بر می گردد.

اگر پرواز شما طولانی است، ساعت خود را ۴۵ دقیقه قبل از فرود تنظیم کنید. در این زمان می توانید به سرویس بهداشتی بروید، وسایل خود را جمع کنید، بند کفشتان را ببندید و هنگام فرود نگاهی اجمالی به مقصدتان داشته باشید، حتی فرصت دارید یک فنجان قهوه بخورید، تا کاملاً هشیار از هواپیما پیاده شوید.