۰ نفر

مناطق عجیب و بکر در مازندران / از دره گزک تا جنگل نیرنگ

۳۱ شهریور ۱۴۰۱، ۱۴:۴۱
کد خبر: 669933
مناطق عجیب و بکر در مازندران / از دره گزک تا جنگل نیرنگ

تنوع رنگ‌ها و چهار فصل بودن پارک جنگلی خانیکان به قدری زیباست که هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند به همین دلیل به نام جنگل نیرنگ معروف شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، جنگل نیرنگ که به نام پارک جنگلی خانیکان هم شناخته می‌شود با چشم‌انداز جنگلی متفاوت در فاصله ۵ کیلومتری از نوشهر مازندران در نزدیکی جاده نیرنگ قرار گرفته است و بخشی از روستای کوشکسرا به حساب می‌آید.

مسیر دسترسی به جنگل نیرنگ

برای رسیدن به جنگل نیرنگ باید از نوشهر به سمت جنوب حرکت کنید و بعد از ۵ کیلومتر به روستای نیرنگ برسید، ۱۵ کیلومتر دیگر پیش بروید تا به پارک جنگلی خانیکان برسید. شیب جاده بسیار زیاد ولی ماشین رو است و برای کمپ زدن دراین جنگل باید در ابتدا با منطقه نگهبانی هماهنگ شوید و سپس  حدود ۵ کیلومتر بالا بروید تا جایی مناسب چادر زدن پیدا کنید. از انتهای روستا به سمت راست بروید و بعد از حدود ۳ – ۴ دقیقه که با ماشین در جنگل پیش می‌روید چشم انداز دریا در یک سمت و جنگل را در سمت دیگر خواهید دید.

مناطق بکر مازندران

زمان بازدید از جنگل نیرنگ

بهترین زمان بازدید از جنگل نیرنگ فصل بهار است که درختان شکوفه زده‌اند و برگ‌ها سبز و درخشان هستند و زمین را گل‌های رنگارنگ پوشانده اند یا این که فصل پاییز که درختان رنگارنگ و زیبا شده‌اند. جنگل نیرنگ در فصل تابستان هوایی بسیار شرجی دارد که مناسب پیاده روی نیست ولی فصل بهار و پاییز دمای هوا معتدل و خوشایند است و می‌توانید با خیال راحت از زیبایی‌های جنگل بهره مند شوید. چشم انداز کنار جاده در فصل بهار پر از گل‌های بنفشه و پامچال است و همراه با اکسیژن خالصی که تنفس می‌کنید می‌توانید از  آواز پرندگان  لذت ببرید. زیبایی های فصل پاییز هم جذابیت های خاص خودش را دارد و مناسب عاشقان فصل پاییز است.

جاذبه های طبیعی جنگل نیرنگ

شاید تصور کنید مسیر رسیدن به جنگل نیرنگ طولانی است ولی به قدری با جذابیت های بکر طبیعی در اطراف مسیر روبرو خواهید شد که بعد از دیدن آن ها متوجه می‌شوید طی کردن این مسیر واقعا ارزشش را دارد. اغلب درختان جنگل نیرنگ درختان ممرز هستند که در لهجه محلی به نام درخت اولش، شَرَم و شرم دار نامیده می‌شوند. یکی دیگر از درختان زیبا و مشهور جنگل نیرگ، درخت انجیلی است که برگ‌های جوان آن به رنگ بنفش مایل به قرمز هستند، در تابستان سبز و درخشان می‌شوند و در پاییز به رنگ نارنجی سوخته و قرمز روشن درمی‌آیند. تنوع رنگ‌ها و چهار فصل بودن جنگل هر بیننده‌ای را شیفته خودش می‌کند و می‌فریبد به همین دلیل است که پارک جنگلی خانیکان به نام جنگ نیرنگ معروف شده است. برخی از مهمترین جاذبه‌های دیدنی که قرار است در مسیرتان مشاهده کنید عبارتند از: تنگه دار، کُرکُرود و روستای کوشک سرا.  

تنگه دار در جنگل نیرنگ

از تهران تا تنگه دار حدود ۴ ساعت فاصله است. اگر اولین بار است که به این منطقه می‌روید به هیچ عنوان به تنهایی وارد تنگه نشوید. بهترین کار برای عبور از تنگه همراهی با گروه‌های طبیعت گردی و استخدام یک راهنمای محلی است.

در دل جنگل نیرنگ و در ۸ کیلومتری نوشهر، تنگه دار به عنوان جاذبه طبیعی بی نظیر منطقه معروف شده است. قبل از نوشهر، جاده‌ای فرعی به سمت روستای کوشکسرا قرار دارد. بعد از وارد شدن به جاده باید ۱۰ دقیقه به مسیر ادامه دهید تا به یک پل برسید. ماشین را پارک کنید و بقیه راه را برای دیدن مناظر بی نظیر تنگه دار، پیاده بروید. در تنگه دار با صخره هایی بلند روبه‌رو خواهید شد که رودخانه‌ای از میانشان عبور می‌کند. فضای اطراف تنگه پر از درختان سرسبز و بلند است.

صخره‌های تنگه بسیار به هم نزدیک هستند و فقط راه عبور تنگی برای شما فراهم است. دمای آب رودخانه کمی‌سرد است ولی اذیت کننده نیست. برای عبور از تنگه باید وارد آب شوید بنابراین باید کفش و لباس اضافه مناسب همراهتان داشته باشید. ۴۰۰ متر اول، ارتفاع آب تا زانو می‌رسد ولی بعد از آن عمق بیشتر می‌شود و دربرخی قسمت ها تا ۱.۵ متر هم میرسد بنابراین اگرمهارتی در شنا ندارید حتما باید جلیقه نجات داشته باشید. در مسیر تنگه استخرهای طبیعی برای شنا و شیرجه زدن وجود دارد.  

طول تنگه یک هزار ۶۰۰ متر است و برای عبور نیاز به تجهیزات مناسب دارد. رودخانه نورید جنگل نیرنگ به قدری رویایی و بی نظیر است که گذر زمان را احساس نمی‌کند. صدای سهره جنگلی که بسیار زیبا است در مسیر و از بین درختان در هم پیچیده زیبایی مسیر را دو چندان می‌کند. عبور از رودخانه تنگه دار حدود ۳ ساعت طول می‌کشد بنابراین از فروشگاه‌های ابتدای تنگه باید آب و خوراکی های مورد نیازتان را تهیه کنید.

مناطق بکر مازندران

روستای کوشکسرا یا کشکسرا

روستای کوشکسرا یا کشکسرا در نزدیکی جنگل نیرنگ قرار گرفت است و ۵۰۰ سال پیش به نام روستای کران شناخته می‌شده است. ارتفاع روستا از سطح دریا ۷ متر است و شغل اهالی روستا اغلب کشاورزی و دامپروری است. روستای کوشکسرا، بزرگترین روستای غرب مازندران است که بنای امامزاده حمزه و خاتون رضا با قدمت بیش از ۱۰۰۰ سال و با معماری کم نظیر در آن قرار گرفته‌اند. نمای بیرونی ساختمان امامزاده‌ها به صورت ۸ ضلعی ساخته شده است. در سال ۱۳۸۳، موزه مردم شناسی روستان کوشک سرا به کمک یک کارآفرین تبریزی افتتاح شد که ماننده خانه های سنتی شمالی با چوب ساخته شده است و فضای کوچک آن حس و حال خوبی به بازدید کنندگان منتقل می‌کند. در این موزه می‌توانید با پوشش مردم محلی و ابزارهای مورد استفاده روستاییان آشنا شوید. مجموعه اشیای متعلق به دوران قاجار و سنگ قبرهای قدیمی هم در این موزه نگهداری می‌شوند.

دره گزک

مناطق بکر مازندران

دره گزک، دره‌ای زیبا است که در ۷۰ کیلومتری جنگل نیرگ قرار گرفته است و برای دیدن آن باید به کجور مازندران بروید. جاده چالوس هم به دره گزک راه دارد. دره گزک یکی از زیباترین مناطق شمال است ولی هر کسی نمی‌تواند واردش شود و دیدن زیبایی‌های بکر آن فقط برای حرفه‌ای‌هاست. بدون حضور راهنمای محلی به احتمال بسیار زیاد راهتان را گم خواهید کرد. برای ورود به این دره باید در مسیر بستر رودخانه حرکت کنید و آبشارها را پشت سر بگذارید. عبور از آبشارها فقط با تجهیزات حرفه‌ای امکان پذیر است. برای عبور از دره باید تا ارتفاع ۴۵ متری بالا بروید.

مناطق بکر مازندران

رودخانه کرکرود یا گیسوی خزر

رودخانه کرکرود از ارتفاعات منطقه سرچشمه می‌گیرد، از روستای کوشکسرا می‌گذرد دل جنگل نیرنگ عبور می‌کند و در نهایت به دریای خزر می‌ریزد. آب کرکرود شفاف نیست ولی بومیان منطقه از آب آن برای نوشیدن و دم کردن چای استفاده می‌کنند. به دلیل عبور کرکرود از تنگه دار، محلی ها به نام کرکرود تنگه هم آن را می‌شناسند.