۰ نفر

۵ مکان دیدنی در استانبول

۲۵ مرداد ۱۴۰۱، ۷:۵۲
کد خبر: 660872
۵ مکان دیدنی در استانبول

استانبول شهر زیبایی‌هاست. این شهر که در شاهراه اروپا و آسیا قرار گرفته و تنها شهر آسیایی-اروپایی جهان به شمار می‌آید، یکی از زیباترین شهرهای دنیاست که تاریخ غنی و آثار باستانی و دیدنی بی‌نظیر آن، قرار گرفتن در کنار دو تا از دریا‌های زیبای دنیا یعنی دریای مرمره و دریای اژه و تنگه‌ی زیبای بسفر، مراکز تفریحی و مراکز خریدش، آن را به یکی از بهترین مقاصد گردشگری برای مسافرانی از قاره‌ی آسیا از یک سو و اروپاییان از سوی دیگر دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، جاهای دیدنی استانبول آنقدر زیاد هستند که شما برای بازدید از آن باید روزها وقت بگذارید. بنابراین خوب است که پیش از سفر به استانبول با جاذبه‌های گردشگری این شهر آشنا شوید. در اینجا ما 5 تا از جاهای دیدنی استانبول را به شما معرفی می‌کنیم.

در کاخ توپکاپی شکوه معماری عثمانی را به نمایش می‌گذارد

کاخ توپکاپی که نام اصلی آن طوپقاپو یا طوپقاپی است، به دستور سلطان محمد فاتح در ۱۴۵۹ ساخته شد. این کاخ در محله‌ی سلطان احمد واقع شده است. کاخ توپکاپی دارای چهار حیاط، بالکن‎هایی با چشم‌اندازهای زیبا و بی‌نظیر و همچنین مجموعه‌های گرانبها است.  توپکاپی بر روی دماغه‌ای مثلثی شکل بر تنگه‌ی بسفر و شاخ طلایی قرار گرفته است. کاخ توپکاپی دارای بخش مجزای کاخ بیرونی، کاخ درونی و حرمسرا است. حرمسرای سلطنتی یکی از بخش‌های مهم این کاخ است که در زمان اوج کاخ، بیش از ۴۰۰ اتاق داشته است. این حرمسرا خانه‌ی مادر سلطان، همسران صیغه‌ای و عقدی و بقیه‌ی خانواده‎اش، از جمله فرزندان و خادمان آنها بود. ورودی اصلی حرمسرای محل زندگی خانواده‌ی سلطان را از حیاط خواجه‌ها جدا می‌کند.

جاده‌ی طلایی بین حیاط و اتاق خصوصی واقع شده‌ است. دیوارهای گذرگاه با رنگ سفید ساده نقاشی شده و سلطان‌ها در روزهای جشن، سکه‌های طلا برای همسران خود پرتاب می‌کردند. البته برخی از این ساختمان‌ها بر اثر زلزله از بین رفته ساختمان‌های باقی‌مانده تغییر کرده‌اند و کاربری آنها نیز عوض شده است. کاخ توپکاپی دارای باغ‌های زیبا با تزئینان آب‌نماها، حوض‌ها و فواره‌ها است. این باغ‌های توپکاپی مسیرهای پیاده‌روی سنگ ‌فرش دارند. اگر بلیط استانبول را در دست دارید و می‌خواهید از جا‌های تاریخی و دیدنی این شهر بازدید کنید، حتماً بازدید از توپکاپی را در برنامه‌ی خود بگذارید.

ایاصوفیه عبادتگاه مسیحیان و مسلمانان

ایاصوفیه واقع در محله‌ی سلطان احمد، بنا و عبادتگاه تاریخی است که در ابتدا به عنوان کلیسای جامع ساخته شده و به مسیحیان ارتدوکس تعلق داشته است، سپس به عنوان کلیسای جامع کاتولیک رومی مورد استفاده قرار گرفته، پس از آن در دوران عثمانی به مسجد تبدیل شده و امروزه یک موزه‌ی زیبا در شهر قدیم استانبول است. ایاصوفیه از سوی سازمان یونسکو به عنوان میراث جهانی ثبت شده است و یکی از زیباترین و دیدنی‎ترین مکان‌های گردشگری ترکیه محسوب می‌شود. می‌توان ایاصوفیه را به خاطر موزاییک‌کاری‌های بسیار زیبا، ستون‌های فوق‌العاده دیدنی و گنبد بی‌نظیر، به عنوان هشتمین عجایب جهان در نظر گرفت. ارتفاع گنبد بزرگ این مسجد از سطح زمین ۵۵ متر و قطر آن ۳۱ متر بوده که به وسیله‌ی ۴۰ پشت‌ بند بزرگ، بر روی چهار ستون اصلی سوار شده‌ است.

ایاصوفیه از سال 2020 دوباره از موزه به مسجد تغییر کاربری داده است و بنابراین ورود به داخل آن رایگان است. اگر هتل استانبول را رزرو کرده و بدون راهنما سفر می‌کنید، برای اطلاع پیدا کردن از معماری بخش‌های مختلف این مسجد، یک فایل‌ صوتی راهنما درخواست کنید که با پرداخت هزینه، همه‌ی توضیحات لازم در مورد ایاصوفیه را به شما می‌دهد. برای درک بخش‌های مختلف این مسجد استفاده کنید ولی به یاد داشته باشید که برای دریافت فایل صوتی راهنما هزینه بپردازید.

چرا باید از مسجد سلطان احمد دیدن کرد؟

مسجد سلطان احمد که به دلیل کاشی‌های آبی‌اش، با نام مسجد آبی هم معروف است، در محله‌ی سلطان احمد قرار دارد و نمونه‌ای عالی از معماری ترکی و اسلامی است. اگر به بازدید از بناهای تاریخی علاقمند هستید، باید از شکوه و عظمت این مسجد را از دست ندهید. این مسجد در همسایگی ایا صوفیه با هدف رقابت با این سازه و نشان دادن برتری معماران عثمانی و مسلمان بر سازندگان ایاصوفیه ساخته شده است اما معماران نتواسته‌اند گنبد‌هایی بزرگ‌تر از گنبد کلیسای ایا صوفیه بسازند و به جای آن بر روی زیبایی مناره‌ها تمرکز کرده‎اند.

اگر سوار کشتی هستید، خوب است بدانید که این گنبد‌ها و مناره‌های زیبا از دریا قابل مشاهده است. مسجد سلطان احمد در نزدیکی هیپودروم قسطنطنیه و چند قدمی سرای توپقاپی قرار دارد و سلطان احمد که دستور ساخت این مسجد را داده، در همینجا دفن شده‌است. هر چند که به این مسجد به خاطر نقاشی‌ها و کاشی‌های آبی آن لقب مسجد آبی داده‌اند اما امروزه این نقاشی‌ها از مجموعه دکوراسیون داخلی مسجد حذف شده‌اند و امروزه نمی‌شود گفت که این مسجد کاملاً آبی رنگ است. جهت‌گیری مسجد به گونه‌ای است که وقتی مسلمانان نماز به پا می‌کنند، رو به سمت مکه داشته باشند و محراب روبه‎رویشان قرار داشته باشد.

استانبول2

موزه‌های باستان‌شناسی استانبول دارای یک میلیون قطعه‌ باستانی است

موزه‌های باستان‌شناسی استانبول واقع در محله‌ی سلطان احمد را می‎توان از غنی‌ترین موزه‌های باستان‌شناسی در جهان به شمار آورد که مجموعه‌ی عظیمی از آثار و قطعات متعلق به دوران‌های مختلف از جمله هنر هلنی، رومی و بیزانسی را در خود جای داده است. این موزه دارای آثار مهمی نظیر مجسمه‌ها و تابوت‌های مربوط به دوران باستان است. آثار این موزه شامل مجسمه، سنگ نوشته، ستون و کتیبه‌هایی به خط میخی متعلق به تمدن‌های بین‌النهرین، مصر، آناتولی و بسیاری جاهای دیگر است. این مجموعه دارای سه‌ی موزه مجزای موزه‌ی باستان شناسی، موزه‎ی شرق باستان و غرفه‌ی کاشی‎کاری و هنر اسلامی است.

در آب انبار باسیلیکا چه چیزی دیدنی است؟

آب انبار باسیلیکا که در حقیقت با نام باسیلیکا سیسترنا شناخته می‌شود، بزرگ‌ترین دهانه‌ی مخازن باستانی آب است که در زیر شهر استانبول قرار دارند. در حقیقت استانبول دارای صدها آب انبار است اما این مخزن از همه بزرگ‌تر و معروف‌تر است و دلایل زیادی وجود دارد که بسیار دیدنی و جالب توجه باشد. آب انبار باسیلیکا در 150 متری جنوب غربی ایاصوفیه قرار دارد و در قرن 6 در زمان امپراتور بیزانس ژوستینیان اول ساخته شده است.

آب انبار باسیلیکا یکی از زیباترین بناهای شهر است که با ستون‎های مرمری خود بسیار جذاب و جالب توجه است. سرستون‌های مدوسا که به عنوان تکیه‌گاه در زیر دو ستون در شمال‌غربی آب انبار قرار دارند یکی از جاذبه‌های خاص این آب انبار است. اگر به رزرو هتل اقدام کرده و قصد دیدن از این آب انبار زیبا را دارید، قبل از رفتن به آنجا، فیلم سینمایی دوزخ با بازی تام هنکس و فلیستی جونز را ببینید تا زمانی که از آب انبار دیدن می‌کنید، صحنه‌های فیلم برای شما تداعی شود.

این مطللب رپرتاژ آگهی می باشد وتوسط تحریریه اقتصادآنلاین تهیه نشده است.