۰ نفر

چند میلیون گردشگر سوری در راه ایران است؟

۱۲ آذر ۱۴۰۰، ۱۶:۱۵
کد خبر: 586553
چند میلیون گردشگر سوری در راه ایران است؟

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوریه می‌گوید تعداد گردشگران مشترک سالانه دو کشور زمانی به سه میلیون نفر نیز می‌رسیده و باید مقدمات بازگشت به این اعداد فراهم شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وزیر صمت ایران چند روز قبل در راس یک هیا ت تجاری و اقتصادی به سوریه سفر کرد تا ضمن گفت و گو با مقامات این کشور، مقدمات افزایش همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور را نیز فراهم کند.

با وجود نزدیکی سیاسی ایران و سوریه، آمارهایی که از همکاری‌های اقتصادی دو طرف منتشر شده نشان از محدودیت‌های جدی دارد و حالا در کنار دولت، فعالان بخش خصوصی نیز بر لزوم افزایش همکاری‌ها و گسترش حضور شرکت‌های ایرانی در سوریه تاکید دارند.

غلامحسین شافعی – رییس اتاق بازرگانی ایران – در حاشیه یکی از دیدارهای خود با مقامات سوریه اظهار کرد: اگرچه اراده جدی از سوی دو دولت ایران و سوریه، برای گسترش روابط تجاری وجود دارد، اما رابطه اقتصادی به‌اندازه روابط سیاسی رونق نداشته است. برای همین باید تجار و اقتصاددانان دو کشور این مسئله را عارضه‌یابی کنند و از ظرفیت‌های لازم برای توسعه روابط اقتصادی بهره بگیرند. باید برای کسب نتایج خوب از مذاکرات اتاق‌های بازرگانی دو کشور برنامه‌ریزی کنند.

رییس اتاق ایران گفت: ظرفیت‌های زیادی برای توسعه همکاری ایران و سوریه وجود دارد؛ مبادله هیات‌های تجاری و برگزاری نمایشگاه تخصصی در چند روز گذشته یکی از این فرصت‌ها است که طرف‌های سوری می‌توانند از محصولات ایران اطلاعات به دست آورند.

رییس اتاق ایران تصریح کرد: کارگاه‌های تولیدی دو کشور می‌توانند با همدیگر همکاری کنند تا مشکلات پیش‌روی را حل کنند. با توجه به نیاز بازار سوریه، امیدواریم محصولات با کیفیت و قیمت خوب ایرانی در بازار سوریه نمود بیشتری داشته باشد. افتتاح مرکز تجاری ایرانی در سوریه گام مهمی در مسیر همکاری و حضور بخش خصوصی ایران و سوریه است.

شافعی ادامه داد: ایران و سوریه می‌توانند از توان صادراتی همدیگر استفاده کنند؛ در این مسیر باید موانع و مشکلات برطرف شود. یکی از مشکلات موجود در مسیر تجارت، حمل‌ونقل هوایی است که باید موردتوجه دولت‌ها قرار گیرد. حمل‌ونقل زمینی و دریایی، ارتباط بانکی، مبادله اطلاعات تجاری برای معرفی بازارها در زمینه‌های موردنیاز از موانعی است که باید با همکاری دو کشور حل شود.

او تأکید کرد: باید شرکت‌های ایرانی در بخش‌های بازسازی و نوسازی سوریه حضور فعال‌تری داشته باشند؛ دولت سوریه باید زمینه همکاری برای نوسازی صنایع در اختیار شرکت‌های ایرانی قرار دهد.

رییس اتاق ایران به موضوع سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی، افزایش روش‌های ارتباطی و احیای گردشگری مذهبی و سلامت تأکید کرد که اثر مثبت بر عملیات اقتصادی دو کشور دارد. باید پروازهای مستقیم بین شهرهای مختلف ایران و سوریه برقرار شود.

تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های گردشگری مشترک میان دو کشور موضوعی بود که در صحبت‌های کیوان کاشفی – رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوریه – نیز مورد تاکید قرار گرفت. بر اساس گزارش پایگاه خبری اتاق بازرگانی ایران، کاشفی در این رابطه گفت: سابقه تعداد گردشگران مذهبی دو کشور به ۳ میلیون نفر در سال می‌رسید که الآن به دلایلی به پایین‌ترین حد رسیده است؛ دو کشور باید سعی کند بسترهای جذب گردشگری مذهبی و سلامت را فراهم کنند. باید مشکلات گمرکی حل شود. از طرفی فعالان اقتصادی نیازمند تسهیلات و نگاه ویژه دولت‌ها هستند. باید با حمایت دولت‌ها رابطه تجاری دو کشور رونق گیرد.