۰ نفر

بازگشت رونق به صنعت گردشگری در زمستان و بهار

۷ مهر ۱۴۰۰، ۷:۴۱
کد خبر: 566632
بازگشت رونق به صنعت گردشگری در زمستان و بهار

رییس‌جمهوری سرانجام پس از 19‌ماه که پاندمی کرونا در ایران جولان داد و تمام مرزهای ایران را به روی گردشگران ورودی به کشور بست و گردشگری خروجی را نیز به رکود کشاند، فرمان صدور مجدد روادید ورود به ایران را صادر کرد و ستاد ملی مقابله با کرونا که‌ تمام مرزهای ایران را در 19‌ماه گذشته به روی گردشگران مسدود کرده بود، مصوبه توقف صدور ویزا برای ورود به ایران را ملغی و اجازه ورود گردشگران ورودی به ایران را صادر کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، عزت‌الله ضرغامی پیش‌تر در حساب توییتر خود از تصمیم رییس‌جمهوری برای گشودن مرزهای ایران به روی گردشگران ورودی قدردانی کرده بود. او در هفته‌های اخیر در دیدار با رییس‌جمهوری پیام تشکل‌های بخش خصوصی صنعت گردشگری را به سیدابراهیم رییسی منتقل کرده بود که براساس آن باید مرزهای ایران به روی گردشگران ورودی گشوده می‌شدند و صدور ویزای سفر به ایران از سر گرفته می‌شد.

 فعالان گردشگری در یک‌سال اخیر به‌طور مداوم این پیام را از طریق رسانه‌ها و حتی در دیدارهای حضوری با وزیر قبلی میراث فرهنگی و معاون گردشگری او منتقل می‌کردند که راه جلوگیری از شیوع کرونا در کشور بستن مسیر مطمئن سفر در کشور و حتی ورود گردشگران خارجی واکسینه شده به ایران نیست و تداوم این سیاست تنها منجر به ورشکستگی بیشتر دفاتر خدمات مسافرتی کشور و هتل‌ها می‌شود.

آنها هربار از وزیر سابق میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خواسته بودند تا در ستاد ملی مقابله با کرونا درخواست‌های بخش خصوصی صنعت گردشگری مبنی بر راه‌اندازی مجدد سفر را مطرح کنند. اگرچه گفته می‌شد وزیر سابق هم چنین کرده است، اما مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا و سرسختی وزیر سابق بهداشت برای تداوم سیاست ممنوعیت سفر راه را بر رونق صنعت گردشگری ایران البته با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مسدود کرد و سرانجام همین 2روز قبل بود که وزیر جدید میراث فرهنگی اعلام کرد رییس‌جمهوری با بازگشایی مرزها به روی گردشگران ورودی موافقت کرده است.

اما فرمان بازگشایی مرزها به روی گردشگران ورودی در شرایطی که درهای ایران به‌مدت 19‌ماه به روی گردشگران ورودی بسته شد، چه اندازه قادر به رونق گردشگری ورودی به کشور است؟

ابراهیم پورفرج، رییس جامعه تورگردانان ایران که عمده فعالیت را در گردشگری ورودی ایران دارد می‌گوید: پیش‌بینی ما با بازگشایی مرزها ورود گروه‌های بزرگ بالای 50گردشگر نیست و احتمال می‌دهیم تورهای ورودی با 10 تا 15گردشگر به ایران سفر کنند و تنها در پایان سال1401 است که امید داریم گروه‌های بزرگ‌تری به ایران سفر کنند.

پورفرج بازگشایی مجدد مرزهای ایران به روی گردشگران ورودی را منجر به ورود پرتعداد گردشگران به کشور نمی‌داند و معتقد است فصل سفر در پاییز ایران از دست رفت و تنها امید اندکی به فصل زمستان و بهار وجود دارد تا گردشگران خارجی با پایان بسته بودن مرزها و سیاست توقف صدور ویزا به ایران سفر کنند.

رییس جامعه تورگردانان ایران البته از وجود علاقه سفر به ایران در شرایط فعلی خبر می‌دهد و می‌گوید: مدت‌ها بود شرکت‌ها و مشتریان خارجی که سال‌ها با ایران کار می‌کنند درخواست داشتند ایران در ردیف بوکینگ‌ها و تبلیغات سفر قرار بگیرد و حالا با پایان یافتن سیاست توقف صدور ویزای ورود به ایران برای آنها جواب داریم و همکارانمان نیز از همین حالا با تمام شرکت‌ها گفت‌وگو خواهند کرد و خبر صدور ویزای ورود به ایران از ابتدای آبانماه را به دفاتر خارجی برای بستن تورهای سفر به ایران خواهند داد.

او گفت: امیدواریم وزارت خارجه هم برای دریافت ویزای آنلاین لینک مرتبط با دفاتر خدمات مسافرتی را باز کند تا این دفاتر مستقیم به وزارت خارجه متصل شوند و تقاضاهای ویزا را در سریع‌ترین زمان ممکن به انجام برسانند.

رییس جامعه تورگردانان ایران با اعلام اینکه ناامیدی فعالان صنعت گردشگری کشور برای حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری و تلاش برای جذب گردشگر به ایران با پایان سیاست توقف صدور ویزا به پایان رسید اعلام کرد: امیدواری اصلی فعالان گردشگری آن است که تورهای ورودی به ایران از ژانویه و آغاز تعطیلات سال نو میلادی و همچنین تورهای ورودی به ایران برای فصل بهار و نوروز افزایش و وضعیت صنعت گردشگری ایران در ماه‌های آینده بهبود یابد تا بتوان خسارت سنگینی که در این سال‌ها با سیاست انجماد گردشگری و سفر،  به صنعت گردشگری ایران وارد شد می‌توانست به این صنعت وارد نشود، جبران کرد.