۰ نفر

نوروز۱۴۰۰ و صنعت ورشکسته گردشگری

۲۵ فروردین ۱۴۰۰، ۱۱:۴۱
کد خبر: 520453
نوروز۱۴۰۰ و صنعت ورشکسته گردشگری

وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سرانجام آمار سفرهای انجام شده در نوروز 1400را اعلام کرد و مشخص شد که حدود یک‌میلیون و 953هزار گردشگر در هتل‌ها و اقامتگاه‌های رسمی کشور و زیر چتر رسمی صنعت گردشگری کشور در نوروز 1400اقامت کردند و بدین‌ترتیب صنعت ورشکسته گردشگری که 3سال است از درآمدهای گردشگری محروم شده است، نوروز امسال نیز زمینگیر شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، آمار رسمی سفر و اقامت زیر چتر رسمی صنعت گردشگری کشور البته جدای از آمار سفرهای انفرادی خارج از چرخه صنعت گردشگری است که براساس آن ده‌ها میلیون ایرانی در نوروز ۱۴۰۰با خودروی شخصی به جاده‌های کشور زدند و براساس ارزیابی از آمار مرکز اطلاعات و مدیریت راه‌های کشور از ترددهای خودروها در جاده‌های کشور تا پایان ۱۲فروردین‌ماه سال ۱۴۰۰تعداد ۱۲۳.۵میلیون سفر جاده‌ای در کشور انجام شد.

حالا معاون اداره کل نظارت، ارزیابی و خدمات گردشگری در معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی به ایسنا خبر داده است که در تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ میانگین ضریب اشغال هتل‌ها و مراکز اقامتی کشور (با احتساب مناطق آزاد)، کمی بیش از ۳۰ درصد بود.

به‌گفته او، براساس این آمار، اگر گنجایش مرکز اقامتی ۱۰۰ نفر بوده است کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت آن مرکز اشغال شده که نشانه ایمن بودن فضای اقامتی برای گردشگران و مسافران نوروزی بوده است.

اسماعیل برات از ثبت ۲ میلیون و ۵۵۷ هزار و ۸۴۱ شب ـ اقامت در اقامتگاه‌های رسمی کشور در فاصله ۲۸ اسفندماه سال ۹۹ تا سیزدهم فروردین‌ماه ۱۴۰۰ خبر داد و گفت:‌ ۹۱۹ هزار نفر در هتل‌ها، ۴۱۸ هزار نفر در خانه ‌مسافرهای دارای مجوز، ۳۵۶ هزار نفر در مهمانپذیرها، ۲۳۵ هزار نفر در بومگردی‌ها و نزدیک به ۲۵ هزار نفر اقامت در اقامتگاه‌های سنتی ثبت شده است.

این روزنامه با احتساب همین آمار به این نتیجه رسیده است که یک میلیون و ۹۵۳هزار ایرانی در قالب تور و اقامت در هتل‌ها زیر چتر صنعت گردشگری کشور به سفر نوروزی رفته‌اند و توانسته‌اند ۲میلیون و ۵۵۷هزار و ۸۴۱نفر  شب- اقامت را در مراکز اقامتی ثبت کنند.

معاون اداره نظارت، ارزیابی و خدمات گردشگری معاونت گردشگری گفته است که این آمار در شرایطی ثبت شده است که در نوروز سال ۱۳۹۷حدود ۱۲۵میلیون نفرشب ـ اقامت و در نوروز سال ۹۸ با توجه به وقوع سیل در برخی استان‌ها، حدود ۷۵میلیون نفر شب - اقامت در کشور ثبت شده بود.

به‌گفته او، اقامت گردشگران در مراکز رسمی اقامتی همچون هتل‌ها، مهمانپذیرها، اقامتگاه‌های بومگردی و خانه مسافرهای دارای مجوز در نوروز سال ۱۴۰۰نسبت به نوروز سال ۱۳۹۸با رشد منفی ۹۶.۴۱ درصدی مواجه بوده است.

به‌گفته او، در میان استان‌های کشور، مازندران با ۵۳۷ هزار نفر  شب- اقامت دارای بیشترین میزان اقامت نوروزی و استان خوزستان (منطقه زردرنگ در نوروز ۱۴۰۰) با تنها ۱۶۸۱ نفر  شب- اقامت، کمترین میزان اقامت را در تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ به‌خود اختصاص دادند.

اسماعیل برات، آمار بازدید از اماکن فرهنگی – تاریخی و گردشگری کشور در نوروز ۱۴۰۰را نیز بسیار پایین ارزیابی کرده و گفته است: ۲۳ میلیون و ۴۱۹ هزار و ۷۹ نفر بازدید از موزه‌ها، اماکن تاریخی و گردشگری در تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ثبت شد، درحالی‌که در نوروز ۱۳۹۸ این رقم بیش از ۱۱۵ میلیون نفر بود و در نتیجه ۸۰درصد کاهش بازدید از این اماکن در نوروز ۱۴۰۰ تجربه شد.

به‌گفته معاون اداره نظارت، ارزیابی و خدمات گردشگری معاونت گردشگری، در تعطیلات نوروز ۱۴۰۰تعداد ۵۹ هزار و ۴۱۰ مورد بازدید نظارتی از تاسیسات گردشگری کشور انجام شده است که نتیجه آن صدور ۹۲۶ مورد تشویقی، 2هزار و 415تذکر و ۵۵۴ اخطار کتبی و تعلیق و تعطیلی ۲۱۲ واحد گردشگری بود.

او افزود: ۱۴۷ مورد شکایت در نوروز ۱۴۰۰نیز دریافت شد که بیشتر به موضوع کنسلی و عدم‌استرداد به‌موقع هزینه‌ها به گردشگران مربوط بود و هیچ گزارش یا شکایت مردمی از ابتلا به کرونا یا رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی در تاسیسات گردشگری نیز دریافت نشد.

او در واکنش به این انتقاد که سفرهای نوروزی عامل گسترش شیوع کرونا در کشور و تبدیل ایران به نقطه قرمز بود، مدعی شد: استراتژی حوزه گردشگری در وهله اول سلامت آحاد مردم و مسافران و جامعه میزبان بود و گردشگری بدون امنیت جانی و روانی بی‌معناست. بنابراین از آنجا که دوران نهفتگی این بیماری مشخص است، افزایش آمار مبتلایان در نوروز نشان می‌دهد این افراد پیش از تعطیلات نوروز و قبل از آنکه سفر آغاز شود به کرونا مبتلا شده‌اند و قطعا عوامل مختلف از جمله، صف ارزاق، ازدحام جمعیت در ناوگان حمل‌ونقل عمومی و مترو، خریدهای پایان سال، مراجعات دقیقه نودی مردم به ادارات و مؤسسات مالی و ازدحام در بانک‌ها و... می‌تواند در شیوع تصاعدی کرونا مؤثر بوده باشد. بنابراین بیش از سفر، عوامل دیگری در وضعیت حال حاضر کشور نقش داشته‌اند.

اسماعیل برات تأکید کرد: مردم تمایل فزاینده‌ای برای سفر دارند و اگر فضای منطقی ایجاد نشود، منجر به رفتارهای ناهنجار و افزایش سفر ناایمن و آسیب‌زا می‌شود.