۰ نفر

تغییر زمان رونق سفرهای خارجی

۲۵ فروردین ۱۴۰۰، ۶:۰۷
کد خبر: 520358
تغییر زمان رونق سفرهای خارجی

شورای جهانی گردشگری بازگشت بازار گردشگری به سطح پیش از شیوع کرونا در بخش‌خصوصی را در سال ۲۰۲۲ برآورد کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ پیش‌تر سازمان جهانی گردشگری پیش‌بینی کرده بود نبض سفرهای خارجی از ۲۰۲۴ عادی می‌شود و حجم مسافرت‌ها در بازار گردشگری در آن سال به وضعیت ۲۰۱۹ یعنی قبل از شیوع کرونا برمی‌گردد اما الان به دلیل سرعت واکسیناسیون در بسیاری از کشورها، سرعت احیای مسافرت‌های خارجی در پیش‌بینی‌های جهانی نیز افزایش پیدا کرده و تقریبا زمان احیای توریسم به نصف برآورد سال گذشته تغییر یافته است.

براساس تحقیقات شورای جهانی گردشگری (WTTC)، بخش جهانی سفر و گردشگری در سال ۲۰۲۰ به‌دلیل تاثیرات کووید-۱۹ متحمل خسارت حدود ۴/ ۵ تریلیون (هزار میلیارد) دلاری شده است. طبق این گزارش سهم بازار سفر و جهانگردی در سال ۲۰۲۰ کاهش ۴۹ درصدی را تجربه کرده است. اگرچه تهدیدات گسترده‌ای مشاغل این بخش را درمعرض خطر قرار داده، اما طرح‌های حفاظت از مشاغل منجر به نجات میلیون‌ها شغل شده است. اقدامات سریع در جهت بازیابی و بهبود بازار گردشگری بین‌المللی می‌تواند به بازگشت مشاغل و رشد تولید ناخالص داخلی جهان به سطح سال ۲۰۱۹ تا سال ۲۰۲۲ منجر شود.

شورای جهانی گردشگری براساس گزارش سالانه موسسه تحقیقات اقتصادی خود بر تاثیرات ویرانگر همه‌گیری کووید-۱۹ در بخش سفر و جهانگردی در سال گذشته اشاره می‌کند که با خسارت ۴/ ۵ هزار میلیارد دلاری مواجه شده است. این موسسه که به ارزیابی فعالیت‌های بخش‌خصوصی جهانگردی و سفر در جهان می‌پردازد، نشان می‌دهد سهم این بخش در تولید ناخالص داخلی جهان کاهش ۱/ ۴۹ درصدی داشته است در‌حالی‌که در بحران اقتصادی جهان در سال ۲۰۰۹-۲۰۰۸ تولید ناخالص داخلی جهان تنها ۷/ ۳ درصد کاهش داشته است. خسارت‌های سنگین طی سال ۲۰۲۰ همچنان رو به افزایش است و بخش گردشگری برای زنده ماندن در برابر محدودیت‌های فلج‌کننده سفر و قرنطینه‌ها تلاش گسترده‌ای داشته اما با این حال بهبود فوری اقتصاد جهانی همچنان مورد تهدید قرار دارد. در سال ۲۰۲۰ سهم بازار گردشگری با ۷/ ۴ هزار میلیارد دلار حدود ۵/ ۵ درصد از اقتصاد جهانی را شامل شد و این درحالی است که در سال ۲۰۱۹ سهم این بازار از اقتصاد جهانی ۴/ ۱۰ درصد معادل ۲/ ۹ هزار میلیارد دلار بوده است.

در سال ۲۰۱۹ که سفر و جهانگردی از رونق چشمگیری برخوردار بوده از هر چهار شغل جدید در سراسر جهان یک شغل مربوط به بخش گردشگری بوده است و بخش گردشگری با ۳۳۴ میلیون شغل حدود ۶/ ۱۰ درصد از شغل در جهان را به خود اختصاص داده بود. با این حال در سال گذشته، با شیوع همه‌گیری و تاثیرات منفی آن در بازار سفر و جهانگردی، نزدیک به ۶۲ میلیون شغل در جهان از بین رفت که نشان‌دهنده افت ۵/ ۱۵ درصدی است که براین اساس تنها ۲۷۲ میلیون شغل در صنعت گردشگری جهان باقی مانده است.

کسب و کارهای کوچک و متوسط که حدود ۸۰ درصد از مشاغل بازار توریسم را تشکیل می‌دهد بیشترین تاثیر را از بحران کرونا داشته و از دست دادن شغل‌ها در کل سیستم سفر و جهانگردی مربوط به این مشاغل بوده است و با این اوصاف جوانان، زنان و اقلیت‌ها بیشترین آسیب را متحمل شده‌اند. این تهدیدها همچنان ادامه دارد زیرا بسیاری از مشاغل در جهان طی یک سال اخیر تنها از حمایت‌های دولتی برخوردار بودند و درصورت عدم بهبود کامل سفر و گردشگری احتمال از بین رفتن این مشاغل وجود دارد.

با توجه به شرایط بحرانی موجود، شورای جهانی سفر و گردشگری اقدامات گسترده‌ای را در جهت بازگرداندن تحرک بین‌المللی و بازسازی اعتماد جهانی گردشگران در پیشبرد بخش‌خصوصی داشته که در این راستا دولت‌های سراسر جهان حمایت‌های سریع و گسترده‌ای را از بخش‌خصوصی انجام داده‌اند. با این حال، این نگرانی برای نهاد جهانی گردشگری وجود دارد که دولت‌ها نتوانند حمایت‌های خود را به‌صورت نامحدود از مشاغل مورد تهدید ادامه دهند. بنابراین معتقدند دولت‌ها باید پشتیبانی‌های لازم از بخش‌خصوصی در جهت بهبود بازار گردشگری را داشته باشند که این امر با صرفه‌جویی در مشاغل، ایجاد مشاغل جدید موردنیاز و بازگرداندن شغل میلیون‌ها نفر که معیشتشان به بخش گردشگری وابسته است به احیای اقتصاد جهانی منجر می‌شود. این گزارش سالانه همچنین از خسارت تکان‌دهنده در درآمدهای سفر بین‌المللی حکایت دارد که در مقایسه با سال ۲۰۱۹ حدود ۴/ ۶۹ درصد کاهش داشته است و درآمدها در سفرهای داخلی کاهش ۴۵ درصدی را تجربه کرده است که این روند کاهشی کمتر، ناشی از احیای خفیف سفرهای داخلی در برخی کشورها بوده است

با ‌وجود این، به‌‌رغم ویرانگر بودن بازار سفر و گردشگری در سال ۲۰۲۰ و زمستان ۲۰۲۱ و تعطیلی میلیون‌ها شغل در سراسر جهان، تحقیقات شورای جهانی سفر و گردشگری نشان می‌دهد که اگر تحرک و سفر بین‌المللی تا ژوئن سال ۲۰۲۱ از سر گرفته شود، تولید ناخالص داخلی و شغل‌ها را به میزان قابل‌توجهی افزایش خواهد داد. براساس این تحقیق، سهم بخش گردشگری در تولید ناخالص داخلی جهان در سال ۲۰۲۱ می‌تواند افزایش چشمگیری داشته باشد و نسبت به سال گذشته حدود ۵/ ۴۸ درصد رشد یابد. همچنین سهم آن می‌تواند در سال ۲۰۲۲ با افزایش سالانه ۳/ ۲۵ درصدی به همان سطح سال ۲۰۱۹ برسد.

شورای جهانی سفر همچنین برآورد می‌کند که اگر روند جهانی واکسیناسیون با سرعت بیشتری ادامه یابد و محدودیت‌های سفر تا قبل از فصل شلوغ گردشگری تابستان کاهش یافته یا برداشته شود، ۶۲ میلیون شغل از دست رفته در سال ۲۰۲۰ تا سال ۲۰۲۲ بازگردانده می‌شود. بنابراین به‌شدت از از سرگیری سفرهای ایمن بین‌المللی از ژوئن سال‌جاری حمایت می‌کند و دولت‌ها با به‌کار‌گیری چهار اصل از جمله تست‌های بین‌المللی هماهنگ قبل از خروج همه مسافران غیر واکسینه شده، برداشتن قرنطینه‌ها، ارائه مجوزهای سلامت دیجیتال، تغییر ارزیابی ریسک سفرها به مسافرت‌های فردی و شخصی به‌جای سفرهای گروهی به بهبودی بازار گردشگری خود کمک می‌کنند که این امر تنها با پشتیبانی مداوم از بخش گردشگری در ابعاد مالی، نقدینگی و حمایت از کارکنان امکان‌پذیر است. این نهاد جهانی ضمن پشتیبانی از «گواهی سبز دیجیتال»، خواستار ارائه نقشه راه مشخص و اثرگذار دولت‌های سراسر جهان است که به کسب‌وکارها فرصت داده تا فعالیت‌های خود را افزایش دهند تا از این شرایط بحرانی و ویرانگر رها شوند.