۰ نفر

سفرهای خاموش به شهرهای قرمز

۲۴ اسفند ۱۳۹۹، ۱۱:۲۶
کد خبر: 513449
سفرهای خاموش به شهرهای قرمز

تب سفرهای 1400در داغی کرونا آغاز شد؛ آن هم درست با اعلام رسمی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا و رییس‌جمهوری که سفر نوروزی به شهرهای قرمز و نارنجی را ممنوع و سفر به شهرهای زرد و آبی را آزاد کرده‌است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، در هفته‌های اخیر این تنها وزارت بهداشت کشور بود که صراحتا به مردم توصیه کرده؛ «فکر سفر در نوروز را از سر خارج کنند؛ چون تبعات آن ورود به فاز چهارم کرونا در کشور و خارج از توان کادر درمان است.»

این روزنامه پیش‌تر اعلام کرده بود، قرار است رنگ‌بندی اعلام شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا در روزهای پیش از نوروز به‌عنوان پایه سفرهای نوروزی ملاک سفر قرار بگیرد و در آخرین رنگ‌بندی سال 99، شهرهای ممنوعه برای سفر مشخص و سفر به شهرهای زرد و آبی آزاد شود. این رنگ‌بندی البته هر هفته به‌روزرسانی می‌شود تا اگر شهرهای زرد و آبی دیگری به قرمز و نارنجی تبدیل شدند، سفر به آنها هم ممنوع شود.

هشدارهای وزیر بهداشت اما تا پیش از تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا برای جهت دادن به این ستاد به‌منظور ممنوعیت مطلق سفر کارساز نبود و با اعلام تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا برای باز کردن مسیر سفرهای نوروزی آن هم در آستانه ورود ایران به موج چهارم کرونا، سعید نمکی، وزیر بهداشت این‌بار به مردم التماس کرده است که «حتی اگر تمام شهرهای ایران برای سفر باز شدند نیز حضرت عباسی سفر نروید.»

وضعیت عجیب پایانه‌های مسافربری

خبرنگاران صبح دیروز با حضور در پایانه‌های مسافربری تهران اعلام کردند که تقاضا برای خرید بلیت سفرهای نوروزی بسیار زیاد است و پروتکل‌ها مراعات نمی‌شود. حضور میدانی خبرنگاران در پایانه‌های مسافربری گویای آن است که تب سفر نوروزی در این پایانه‌ها داغ است و پروتکل‌های مسافرگیری نیز از سوی تعاونی‌های مسافربری زیر پا گذاشته می‌شود.

براساس آنچه خبرنگاران از پایانه‌های مسافربری گزارش داده‌اند، خرید سیستمی بلیت اتوبوس به‌صورت آنلاین همراه با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و یک صندلی در میان است، اما درواقع اتوبوس‌های مسافرتی با ظرفیت کامل حتی در راهروهای خودروها مسافرگیری می‌کنند و مسافران را به شهرهای مقصد می‌رسانند.

دور زدن پروتکل‌های بهداشتی در پایانه‌های مسافربری در شرایطی صورت می‌گیرد که نظارت بر رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی سفر برعهده ستاد ملی مقابله با کرونا و همچنین ستاد خدمات سفر است. با این حال اگر سری به پایانه مسافربری غرب در میدان آزادی تهران بزنید به وضوح سیل مسافران جاده‌ای متقاضی سفر با اتوبوس‌های بین‌شهری و همچنین دور زدن پروتکل‌های بهداشتی در شیوه مسافرگیری را شاهد خواهید بود.

اتوبوس‌های بین‌شهری اگرچه در پایانه‌های مسافربری رفتاری براساس پروتکل‌های بهداشتی دارند و با نصف ظرفیت مسافرگیری می‌کنند، اما پس از خروج از پایانه اقدام به مسافرگیری می‌کنند. خبرنگاران حتی شاهد بودند که در پایانه مسافربری غرب تهران چگونه یک مسافر به مقصد کردستان برای خرید بلیت به اتمام رسیده سفر با اتوبوس التماس می‌کرد و مسئول فروش بلیت به او گفت که «راهروی اتوبوس نیز مملو از مسافر است و جایی برای سوار کردن مسافر جدید وجود ندارد.»

مسافران ورودی به شهرهای قرمز

برخی گزارش‌ها البته از آغاز سفرهای خاموش نوروزی پیش از 25اسفندماه و اعمال محدودیت‌های تردد نوروزی حکایت دارند  در تماس با برخی از استان‌هایی که پیش از این سفر به آنها ممنوع شده دریافته است که حجم ورود و خروج از این استان‌ها نیز با افزایش مواجه بوده است.

این روزنامه آمار ورود و خروج به 2استان نارنجی و پرمسافر شمالی کشور را در اختیار دارد که براساس این آمار مشخص شده است، ورود به استان‌های گیلان و گلستان در 2هفته گذشته با افزایش نسبی مواجه بوده‌است.

براساس آماری که اداره مدیریت اطلاعات راه‌های گیلان قرار داده است، در روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه 2هفته قبل تعداد 104هزار و 522دستگاه خودرو وارد استان گیلان شده است که با محاسبه 3سرنشین برای هر خودروی در سفر با 313هزار و 566مسافر به گیلان رسیدند. این‌درحالی است که در تعطیلات آخر هفته گذشته این آمار با 4.3درصد افزایش مواجه شد و به تعداد 109هزار و 15خودروی ورودی به استان گیلان با تعداد 327هزار و 45مسافر ورودی به این استان نارنجی رسید. این آمار به‌معنای آغاز خاموش سفرهای نوروزی، یک هفته پیش از آغاز رسمی این سفرهاست.

آمار خروجی از استان گیلان هم خود نشان از افزایش خروج از این استان نارنجی دارد. در 3روز پایانی 2هفته قبل، 96هزار و 67دستگاه خودرو از گیلان خارج شده‌اند که این آمار در تعطیلات پایان هفته گذشته به 99هزار و 941دستگاه خودروی خروجی رسیده. این آمار نشانه آن است که سفر خاموش از مقاصد گردشگرپذیر نیز آغاز شده است.

در استان گلستان نیز آمار 2هفته قبل ورود به این استان نارنجی با افزایش مواجه بوده و در تعطیلات آخر هفته 2هفته قبل، 67هزار و 314دستگاه خودرو با تعداد 201هزار و 942مسافر ورودی به این استان سفر کرده‌اند. 3روز آخر هفته گذشته اما این آمار به 65هزار و 310خودروی ورودی با تعداد 195هزار و 930مسافر ورودی رسید.

130هزار مسافر روزانه در پایانه‌های مسافربری

داریوش باقر جوان، مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور  خبر داده است که روزانه به‌طور متوسط 130هزار مسافر توسط سیستم حمل‌ونقل جاده‌ای در کشور جابه‌جا می‌شوند.

براساس این اعلام، مشخص می‌شود که از همین امروز تا پایان اسفندماه سال 99تعداد 780هزار مسافر از پایانه‌های مسافربری به مقاصد مختلف کشور سفر می‌کنند و در این شرایط اگر پروتکل‌های بهداشتی نادیده گرفته یا اجرای آنها با کاستی مواجه شود، نگرانی‌ها از افزایش شیوع کرونا پس از فروردین 1400در کشور بی‌دلیل نخواهد بود.

با این حال، داریوش باقرجوان  می‌گوید: سیستم حمل‌ونقل جاده‌ای کشور نوروز امسال به هیچ عنوان برنامه رزرو بلیت اتوبوس ندارد و این اقدام با هدف کنترل بیماری کرونا انجام شده است.

او البته از مردم خواست از سفرهای غیرضروری در کشور با استفاده از سیستم حمل‌ونقل جاده‌ای به‌خصوص سفرهای نوروزی خودداری کنند. داریوش باقرجوان گفت: سیستم حمل‌ونقل جاده‌ای کشور خدمات خود را نه برای سفرهای نوروزی که برای سفرهای اجتناب‌ناپذیر ضروری به مسافران ارائه می‌کند؛ به همین دلیل سفر در نوروز نیز با نیمی از ظرفیت سیستم حمل‌ونقل جاده‌ای و حتی یک‌سوم انجام می‌شود.

به‌گفته مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور، روزانه به‌طور متوسط 10هزار سرویس اتوبوس با ضریب اشغال 13مسافر در کشور حرکت می‌کنند که این ضریب اشغال می‌تواند حتی به 17مسافر نیز برسد. او گفت: سفرهای اتوبوسی در کشور 50درصد از ظرفیت حمل‌ونقل جاده‌ای پایین‌تر است و نسبت به‌مدت زمان مشابه سال گذشته سفر با اتوبوس با 40درصد کاهش مسافر همراه بوده‌است.

داریوش باقرجوان اعلام کرد: هم‌اکنون به‌طور روزانه 130هزار مسافر با استفاده از اتوبوس‌های مسافری جابه‌جا می‌شوند و سیستم حمل‌ونقل جاده‌ای کشور از مردم می‌خواهد برنامه‌ریزی برای سفر نوروزی نداشته باشند؛ چون ظرفیت مسافرگیری محدود شده و ارائه خدمات تنها به سفرهای ضروری محدود شده است.

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور در پاسخ به این سؤال  که آیا دور زدن پروتکل‌های بهداشتی در پایانه‌های حمل‌ونقل مسافر در کشور به‌ویژه در شهر تهران صورت گرفته است و اتوبوس‌های بین‌شهری اقدام به مسافرگیری خارج از پایانه‌ها و بیش از ظرفیت اعلام شده می‌کنند، گفت: این بحث را رد نمی‌کنم. این فرمایش درست است که البته باید با جدیت با این موارد نیز برخورد کرد؛ چون نمی‌توان با سلامت مردم شوخی کرد.

به گفته او، حتی اگر تقاضای سفرهای نوروزی برای حمل‌ونقل جاده‌ای کشور افزایش یابد، برخلاف سفرهای نوروزی سال‌های قبل که موظف به افزایش ناوگان حمل‌ونقل برای پاسخ به تقاضای سفر بودیم، امسال هیچ ظرفیتی به ناوگان حمل‌ونقل اضافه نخواهد شد و ارائه خدمات برای سفرهای تفریحی و زیارتی منتفی است.