پس از شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های اعمال شده برای کنترل آن، میزان گردشگری جهان در شش ماه نخست سال 2020، 65درصد کاهش یافت.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ روز جهانی گردشگری هر سال در تاریخ 27سپتامبر به منظور "آگاهی بخشیدن به جامعه بین‌المللی در خصوص اهمیت گردشگری و ارزش اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی آن" برگزار می‌شود.

در حالی که مراسم امسال روز جهانی گردشگری به منظور بزرگداشت نقشی که گردشگری در توسعه روستایی و ایجاد فرصت‌ها در خارج از شهرهای بزرگ ایفا می‌کند، برگزار شد، موضوع اصلی تحت‌الشعاع همه‌گیری کووید-19 قرار گرفت که تاثیر مخربی بر گردشگری سراسر جهان داشته است.

در اوایل سال جاری، سازمان جهانی گردشگری ملل متحد، تخمین میزان بزرگی تاثیر پاندمی ویروس کرونا بر روی ورود گردشگران بین‌المللی منتشر کرد.

مثبت‌ترین حالت ممکن از سه سناریوی منتشر شده در ماه مه، فرض را بر این گذاشت که محدودیت‌های سفر در ماه جولای برداشته شود. حتی تحت این سناریو، که بیش از حد خوش‌بینانه بود و محدودیت‌های سفر هنوز به شدت اعمال می‌شود، سازمان جهانی گردشگری ملل متحد انتظار داشت ورود گردشگران بین‌المللی 58درصد نسبت به سال 2019 کاهش یابد.

با نگاهی به داده‌های شش ماه نخست 2020، تخمین‌های سازمان جهانی گردشگری دور از واقعیت نبود. همانطور که در نمودار ارائه شده مشاهده می‌شود، میزان ورود گردشگران بین‌المللی سراسر جهان در نیمه نخست سال 2020 در مقایسه با همین بازه زمانی در سال 2019، 65درصد کاهش یافت.

با توجه به افزایش شمار مبتلایان جدید در سراسر جهان، یک عقب‌گرد عظیم در تلاش برای احیای مجدد بخش بیمار گردشگری ایجاد می‌شود. میلیون‌ها نفر برای معاش خود ترس دارند، به ویژه مناطقی که به میزان قابل توجهی به گردشگران بین‌المللی وابسته هستند.

در نقشه ارائه شده، تغییر در ورود گردشگران بین‌المللی از ژانویه تا ژوئن 2020 در مقایسه با 2019 را مشاهده می‌کنید؛

صنعت گردشگری