۰ نفر

خسارت کرونا به ایرلاین‌ها

شرط از سرگیری پروازهای خارجی چیست؟

۱۳ شهریور ۱۳۹۹، ۲۲:۲۹
کد خبر: 464397
شرط از سرگیری پروازهای خارجی چیست؟

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرد که ازسرگیری پروازهای خارجی تنها به شرایط شیوع ویروس کرونا و نحوه کنترل آن از سوی کشورهای مختلف بستگی دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، مقصود اسعدی سامانی درباره آخرین وضعیت پروازهای خارجی و خسارت‌های وارد شده به ایرلاین‌های داخلی ناشی از شیوع ویروس کرونا گفت: در حال حاضر دوباره ترکیه تاریخ جدیدی برای از سر گیری پروازهای ایران به این کشور اعلام کرده که ۱۱ مهرماه امسال است اما مشخص نیست که این اتفاق می‌افتد یا خیر و احتمال دارد دوباره این پروازها از سوی ترکیه لغو شود.

وی افزود: پرواز عراق هم به تازگی راه افتاده و هواپیمایی ماهان تنها می‌تواند مسافران خود را به مقصد بصره ببرد. البته دیگر ایرلاین‌ها مانند ایران‌ایر نیز در حال رایزنی برای راه‌اندازی پروازهای عراق به بصره و دیگر شهرهای این کشور همسایه هستند که در صورت اخذ مجوز آن را اعلام خواهیم کرد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ادامه داد: از سرگیری پروازهای خارجی و بازگشت شرایط آن‌ها به حالت عادی تنها بستگی به شیوع ویروس کرونا و نحوه کنترل آن از سوی کشورهای مختلف دارد. همچنین سیاست‌های کشورهای مختلف در این راستا نیز روی گسترش یا محدود شدن پروازها اثرگذار است. اما باید به این مسئله فکر کنیم که اگر به عنوان مثال واکسن یا دارویی برای ویروس کرونا تولید و در جهان عرضه شود ایمنی بالایی بوجود خواهد آمد و مسلما بسیاری از پروازهای خارجی ازسرگرفته خواهد شد یا آنکه اگر وضعیت شیوع ویروس کرونا در ایران یا کشورهای دیگر دوباره اوج بگیرد ممکن است همین پروازهای خارجی ازسرگرفته شده هم لغو شوند.

خسارات ایرلاین‌ها ماهانه ۱۰۰۰ میلیارد تومان

اسعدی سامانی درباره میزان خسارات وارد شده به شرکت‌های هواپیمایی ناشی از شیوع ویروس کرونا گفت:‌ برآوردهای صورت گرفته نشان می‌داد که تا ۱۵ فروردین‌ماه شرکت‌های هواپیمایی ایرانی حدود سه هزار میلیارد تومان و تا پایان فروردین‌ماه حدود چهار هزار میلیارد تومان زیان دیدند و این خسارات در ماه‌های بعدی نیز ادامه پیدا کرد.

وی افزود: گرچه هنوز برآورد دقیقی از میزان خسارات وارده به ایرلاین‌های داخلی صورت نگرفته اما به صورت تقریبی شرکت‌های هواپیمایی ایرانی پس از فروردین‌ماه حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان به صورت ماهانه عدم‌النفع (خسارت ناشی از انجام نشدن پروازها) داشته‌اند.