۰ نفر

کرونا کمر گردشگری اصفهان را شکست

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۶:۰۷
کد خبر: 437054
کرونا کمر گردشگری اصفهان را شکست

هتل‌های اصفهان پس از حدود 60 روز تعطیلی کامل و صددرصدی از ابتدای هفته جاری فعالیت خود را با محدودیت‌ها و ملاحظات کرونایی آغاز کرده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، در این 60 روز چهره صنعت گردشگری اصفهان شکسته و فرتوت شده است. رکود هتلداری، قبل از تعطیلی کامل آغاز شده بود. سال نو چینی، سال نو میلادی و عید نوروز رفت و دست های صنعت گردشگری خالی ماند. اکنون هم بازگشایی هتل‌ها با شرایط کرونایی همراه است و موظف به رعایت دقیق و کامل همه دستورهای بهداشتی برای ضدعفونی کردن و پذیرش مسافران با ۵۰ درصد ظرفیت خود هستند به این صورت که وقتی مسافری اتاقی را تخلیه کرد به مدت حداقل ۲۴ ساعت دیگر در آن اتاق مسافر جدید اقامت نکند. همه کارکنان هتل موظف به استفاده از ماسک و دستکش یک بار مصرف هستند و در همه مراحل پذیرش مسافر باید دستورهای بهداشتی و ضد عفونی کردن رعایت شود. این مقررات هم که رعایت شود، رکود و کسادی در بخش گردشگری و هتلداری همچنان دوام خواهد داشت. جدای کاهش میهمانان ایرانی هتل‌ها، گردشگران خارجی که مهم‌ترین منبع درآمدی هتل‌های اصفهان را تشکیل می‌دهند بعید است تا پایان بحران کرونا به ایران بیایند. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند با توجه به شرایط موجود افق روشنی برای تغییر شرایط تا پایان سال دور از انتظار خواهد بود. حتی اگر هتل‌ها کار خود را از سر بگیرند.

سید صالح علی درخشان، معاون سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان  با ارائه گزارشی به برآورد آثار اقتصادی ناشی ازشیوع بیماری کرونا در بخش گردشگری استان اصفهان می‌پردازد. به‌گفته وی طبق ارزیابی‌های صورت گرفته خسارت‌های ناشی از بیماری کرونا ومیزان زیان اقتصادی ناشی از تعطیلی تأسیسات گردشگری (نظیر اقامتگاه‌ها، واحدهای پذیرایی، مراکز تفریحی و سرگرمی و...)، تعطیلی خدمات گردشگری (تورگردانی و راهنمایی گشت) و تعطیلی آموزشگاه‌های گردشگری برای ماه‌های اسفند 98 و فروردین امسال 3/395 میلیارد تومان برآورد شده است‌.

همچنین خسارت ناشی از این بیماری در بخش تأسیسات اقامتی (هتل، هتل آپارتمان، میهمانپذیر، اقامتگاه سنتی، متل، اقامتگاه بومگردی) در مجموع

8 میلیارد و ٢٤٨میلیون تومان برآورد شده است. در بخش واحدهای پذیرایی شامل (سفره خانه سنتی و مجتمع پذیرایی و بین راهی)نیز این خسارت‌ها ٦٠میلیارد و٣٦میلیون تومان برآورد شده است.  همچنین این برآورد در مراکز سرگرمی و تفریحی، کمپینگ‌ها، مناطق نمونه مجتمع‌های گردشگری مبلغی بالغ بر٢میلیارد و ١٠میلیون تومان را نشان می‌دهد. معاون سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی میراث فرهنگی استان اصفهان به ادامه روند فعلی و پیامدهای ناشی از آن تأکید کرده و می‌افزاید: در سناریوی استمرار وضعیت موجود و ناکافی بودن حمایت‌های دولتی طبق برآوردهای انجام شده تا 54 درصد مشاغل معادل 4 هزار و 100شغل مستقیم بخش گردشگری از دست خواهد رفت. لازم به ذکر است که این نرخ در تأسیسات مختلف با توجه به ماهیت آنها از 25درصد تا 80درصد تغییر می‌کند. به‌عنوان مثال در بخش اقامتگاه‌های بومگردی تا 80درصد احتمال از دست رفتن مشاغل گردشگری وجود دارد که با توجه به اشتغال ایجاد شده در حوزه روستایی و قشر آسیب‌پذیر که اغلب مشاغل موصوف به‌صورت خانوادگی نیز است این موضوع بسیار حائز اهمیت است. با توجه به شرایط پیش رو و درگیر شدن همه بخش‌های گردشگری در سطوح مختلف مخصوصاً دفاتر، شرکت‌های خدمات مسافرتی و گردشگری و آژانس‌های آنلاین و اپراتورها تا پایان فروردین‌ماه 380 نفر به‌صورت مستقیم (پرسنل مشغول در دفاتر) و به‌صورت غیرمستقیم (راهنمایان و شرکت‌های خدمت‌رسان در حوزه‌های متناسب با گردشگری) 600 نفر تعدیل شدند.

درخشان راهکارهای جبران خسارت‌ها در حوزه گردشگری برای کوتاه مدت و با فرضیه خوشبینانه را اینگونه ترسیم می‌کند:انجام کمک‌های تسهیلاتی و برخی از بخشش‌ها، معافیت‌ها و استمهال دیون تأسیسات گردشگری و صنایع دستی در بخش کوتاه مدت، تخصیص منابع مالی به دو بخش گردشگری به‌عنوان جایگزین قسمتی از بخشش‌های بیمه تأمین اجتماعی کارکنان واحدها یا کمک تسهیلاتی در قالب وام بلند مدت به میزان حداقل 3 ماه حقوق کارکنان تأسیسات و سرمایه در گردش ایجاد تنفس شش ماهه برای پرداخت23درصد حق بیمه کارفرمایان تأسیسات گردشگری از سوی مراکز تأمین اجتماعی، پرداخت بخشی از قبوض مصرفی حامل‌های انرژی مراکز و مؤسسات گردشگری و تخصیص وام کم بهره به راهنمایان گردشگری استان، از جمله اقداماتی است که می‌توان این صنعت را تاحدی از زمینگیر شدن نجات دهد