۰ نفر

تیر خلاص کرونا به تورهای نوروزی

۳ اسفند ۱۳۹۸، ۱۵:۵۰
کد خبر: 418899
تیر خلاص کرونا به تورهای نوروزی

رئیس انجمن آژانس‌های مسافرتی از برگزاری جلسه اضطراری برای بررسی تاثیر کرونا روی سفرهای نوروزی خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند، ورود کرونا به ایران کمر صنعت گردشگری و هتلداری را شکست. این موضوع را آژانس‌های مسافرتی تهران به وفور می‌گویند و توضیح می‌دهند که کرونا پیش از این باعث شده بود که چیزی حدود ٣٠ تا ٤٠‌درصد تورهای خارجی لغو شود و بعد از جهش قیمت دلار، رزرو تورهای خارجی در اواخر بهمن کندتر شده است، تا آنجا که برخی از آژانس‌های مسافرتی شرط رزرو تور خارجی را پرداخت صد‌درصد مبلغ تور و درنظرگرفتن جریمه لغو، درنظر گرفته‌اند. حالا اما کرونا به ایران رسیده است و موج کنسل‌کردن تورهای داخلی راه افتاده است. آژانس‌های مسافرتی می‌گویند که تور شهرهای شلوغ و پرمسافر مانند مشهد، اصفهان و شیراز بیشتر از بقیه لغو می‌شوند؛ زیرا مسافران نگران ازدحام جمعیت و ابتلا به کرونا هستند.

کرونا با صنعت هتلداری ایران چه کرد؟

کابوس کرونا به ایران رسید. کرونا همان‌طور که سفرهای خارجی را کاهش داد و بسیاری از آژانس‌های مسافرتی را مجبور کرد که تورهای خارجی خود را کنسل کنند، حالا باید منتظر کاهش سفرهای داخلی هم باشیم، آن‌هم درست در آستانه تعطیلات عید نوروز که در یکی دو‌سال اخیر به دلیل افزایش قیمت‌ها سفرهای مردم به‌شدت کاهش پیدا کرد و آژانس‌های مسافرتی و هتل‌ها فقط دل به سفرهای نوروزی خوش کردند. حالا با شیوع کرونا در سراسر ایران احتمالا شاهد کاهش چشمگیر سفرهای نوروزی خواهیم بود که قطعا این اتفاق تأثیر منفی روی گردشگری ایران می‌گذارد و آژانس‌های مسافرتی و هتل‌ها را با ضررهای هنگفت روبه‌رو می‌کند.

ایران یکی از مقصدهای آسیایی گردشگری برای چینی‌هاست. هتلداران ایرانی و به‌ویژه تهرانی‌ها با توجه به تحریم‌ها و برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته انتظار داشتند امسال بیشترین ورودی گردشگر خارجی از چین باشد اما کرونا همه برنامه‌ریزی‌ها را به هم ریخت. قرار بر این بوده که هتل‌های ایرانی در ایام‌ سال نوی چینی، ٥٠‌درصد تخفیف برای تورهای چینی قایل شوند اما ویروس کرونا تمام این زحمات و برنامه‌ریزی‌ها را بی‌اثر کرد. فرخ مهر، رئیس اتحادیه هتلداران در این‌باره می‌گوید: «مدتی پیش وزیر میراث فرهنگی سفر خوبی به چین داشت و با مسئولان چینی به تفاهم‌های خوبی برای سفر گردشگران چینی به ایران رسید. یکی از نتایج این سفر، این بود که هتل‌های ایرانی در ایام ‌سال نوی چینی ٥٠‌درصد به مسافران چینی تخفیف بدهند که این اتفاق می‌توانست دگرگونی بزرگی در صنعت هتلداری کشور ایجاد کند اما متأسفانه شیوع کرونا همه برنامه‌ها را به هم ریخت. با وجود تخفیف‌ها، اگر ٥٠‌درصد ظرفیت هتل پر شود، تازه آن زمان ما به نقطه سر به سر می‌رسیم و می‌توانیم هزینه‌های هتل را پرداخت کنیم اما با رکود ایجادشده و کاهش سفرها و از طرف دیگر صفرشدن ورودی گردشگران خارجی، امیدواریم که مجبور به تعدیل نیروی کار نشویم.» حالا با شیوع کرونا در ایران اتحادیه هتلداران به تمام اعضا ابلاغ کرده که از اول فروردین تا ١٥ فروردین باید ٥٠‌درصد تخفیف برای مسافران قایل شوند تا بلکه موفق به جذب مسافر شوند.

کنسل‌شدن رزرو تورها و سفرهای نوروزی

بالاخره پای کرونا به ایران باز شد، آن‌هم درست در آستانه تعطیلات نوروز که بی‌شک افراد زیادی از ترس مبتلاشدن به کرونا قید سفرهای نوروزی را می‌زنند و برای مبتلانشدن به این ویروس مرگبار در خانه‌های خود می‌مانند. آژانس‌های مسافرتی از لغو برخی تورهای عید نوروز می‌گویند. مدیر یکی از آژانس‌های مسافرتی در تهران درباره لغو و کاهش سفرهای نوروزی می‌گوید: «قطعا کرونا روی کاهش سفرهای نوروزی تأثیر می‌گذارد. تا قبل از اینکه کرونا وارد کشور شود، هم تعداد رزرو تورهای نوروزی نسبت به‌ سال گذشته کاهش چشمگیری داشت و ما امیدوار بودیم مردم به سفرهای داخلی روی بیاورند اما متأسفانه با شیوع کرونا در داخل کشور قطعا شاهد کاهش سفرهای داخلی هم خواهیم بود. با اینکه هنوز کرونا به همه استان‌های کشور نرسیده، ولی طی روزهای اخیر برخی از مشتریان تورهایی را که رزرو کردند، پس دادند که این موضوع طی روزهای آینده فراگیرتر خواهد شد و خسارت‌ زیادی به صنعت گردشگری و آژانس‌های مسافرتی می‌زند. در آستانه ‌سال نو آژانس‌های مسافرتی و گردشگری درحال بستن کمپین‌ها و تورهای نوروزی خود هستند که با وجود انتشار این اخبار، متأسفانه برنامه‌ریزی‌های آنان با مشکل اساسی مواجه خواهد شد.»

برگزاری جلسه اضطراری برای فرار از کرونا

حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران درباره تأثیر کرونا روی گردشگری داخلی می‌گوید: «شیوع کرونا پیش از این باعث شده بود تعداد زیادی از تورهای خارجی کنسل شوند. طبیعی است که درشرایط فعلی مردم از سفر بترسند و ترجیح بدهند در خانه بمانند که این موضوع ضرر و زیان زیادی را متوجه صنعت گردشگری کشور خواهد کرد. قطعا آمدن کرونا به ایران آن‌هم در آستانه تعطیلات عید نوروز تأثیر صددرصدی روی کاهش سفرها خواهد گذاشت و این موضوع قابل کتمان نیست و نمی‌توانیم خودمان را گول بزنیم و بگوییم که کرونا تأثیری روی گردشگری نمی‌گذارد. »  رفیعی در ادامه با اشاره به تشکیل یک کمیته اضطراری می‌گوید: «تنها کاری که درحال حاضر می‌توانیم انجام دهیم، این است که با دعوت از مسئولان وزارت بهداشت و وزارت گردشگری جلسه‌ای اضطراری تشکیل دهیم تا به راه‌حل‌هایی دست پیدا کنیم، برای اینکه ببینیم چطور کمترین آسیب متوجه صنعت گردشگری کشور شود. هرساله در تعطیلات نوروز ما پذیرای گردشگران زیادی از خارج کشور هستیم اما امسال با توجه به شیوع کرونا در ایران و انتشار اخبار درباره این اتفاق شرایط برای جذب گردشگر بسیار دشوار است و با این شرایط حتی سفرهای داخلی هم لغو می‌شوند. با این حال، ما در جلسه‌ای اضطراری به دنبال پیداکردن راهکارهایی هستیم تا کمترین ضرر را ببینیم.»