۰ نفر

سفر به رشت مدام گران‌تر می‌شود

۱۶ تیر ۱۳۹۸، ۹:۵۱
کد خبر: 364957
سفر به رشت مدام گران‌تر می‌شود

رشت به خاطر آب و هوای خوبش، غذاهای عالی که دارد، مردم مهربانش، فاصله نزدیکش با تهران و هزار و یک عامل دیگر، جایگاه ویژه‌ای در بین گردشگرهای ایرانی دارد. به خصوص وقتی که با بالا رفتن هزینه‌های سفر خارجی به دوبی و استانبول، دیگر کمتر کسی خیال سفر خارجی به سرش می‌زند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از هفت صبح، جذابیت رشت تنها به توریستی بودن آن محدود نمی‌شود و اخیرا دانشگاه این شهر هم جایگاه مهمی در بین دانشجوها پیدا کرده. با این وجود تغییرات قیمت‌ها باعث شده رسیدن به رشت به راحتی قبل نباشد. چراکه بلیت قطار تهران به مقصد رشت در سه ماه ۶۰درصد بالا رفته، هزینه خرید بلیت رفت و برگشت هواپیما از مشهد به مقصد رشت به بالای یک میلیون تومان می‌رسد و خرید بلیت اتوبوس خرج ۱۰۰هزار تومانی برای شیرازی‌ها دارد.

همزمان با آغاز سال ۹۸، قطار تهران رشت راه‌اندازی شد تا تهرانی‌ها علاوه بر خودرو شخصی، اتوبوس و هواپیما، بتوانند با خرید بلیت قطار راهی رشت شوند. در حالی که تنها سه ماه از حرکت اولین قطار تهران رشت می‌گذرد، در این بازه کوتاه قیمت بلیت قطار این مسیر تقریبا دو برابر شده. قیمت بلیت قطار تهران رشت آن اوایل تنها ۳۵هزار تومان بود که با هزار و ۲۵۰تومان خدمات ایستگاهی، مبلغ دریافتی از مسافر به ۳۶هزار و ۳۰۰تومان می‌رسید. با اینکه کیفیت قطار و خدمات ایستگاهی تغییری نسبت به فروردین‌ماه نداشته، قیمت بلیت قطار تهران رشت از اول تیرماه به ۵۵هزار و ۵۰۰تومان رسید تا در کنار خدمات ایستگاهی هزار و ۵۰۰تومانی و تخفیف ۱۱هزار تومانی، مبلغ دریافتی از مسافر به حدود ۴۶هزار تومان برسد. هفته دوم تیرماه سومین تغییر در قیمت بلیت قطار تهران رشت اتفاق افتاد و تخفیف ۱۱هزار تومانی بلیت‌ها حذف شد تا مبلغ دریافتی از مسافر به ۵۷هزار تومان برسد. این یعنی در مدت کوتاهی از راه‌اندازی قطار تهران رشت، بدون اینکه تغییری در کیفیت قطارها اتفاق بیفتد، قیمت بلیت این قطار ۵۸درصد افزایش پیدا کند و دیگر سفر به رشت به همین راحتی‌ها نباشد.

شاید بخواهید از مسیر جاده به رشت برسید. در چنین حالتی برای خرید بلیت اتوبوس تهران رشت باید ۴۲هزار تومان هزینه کنید. اگر بخواهید از شیراز با اتوبوس به رشت برسید، هزینه بلیت اتوبوس VIP 25نفره به ۱۱۳هزار تومان می‌رسد. هزینه سفر به رشت با اتوبوس از مبدا اصفهان تقریبا ۷۶هزار تومان است و بیشترین قیمت برای بلیت اتوبوس به مقصد رشت مخصوص مشهدی‌ها است که برای خرید بلیت چنین سفری باید ۱۳۰هزار تومان هزینه کنند.

اگر بخواهید با هواپیما به رشت بروید مصائب سفر خیلی بیشتر می‌شود. با اینکه هواپیما در کمترین زمان و یک ساعته شما را به رشت می‌رساند، هزینه بلیت آن خیلی بالا است. برای خرید بلیت هواپیما تهران رشت، باید رقمی حدود ۳۰۰هزار تومان پرداخت کنید. حداقل هزینه برای خرید بلیت هواپیمای تهران رشت در اواسط هفته به ۲۶۰هزار تومان می‌رسد، اما اگر بخواهید آخر هفته سفر کوتاهی به رشت داشته باشید، باید حدود ۴۸۰هزار تومان برای خرید بلیت رفت و ۳۶۰هزار تومان برای خرید بلیت برگشت هزینه کنید تا مجموع هزینه سفر برای شما به رقمی حدود ۸۴۰هزار تومان برسد که بعید است برای یک سفر کوتاه دو روزه آنچنان به صرفه باشد. قیمت بلیت هواپیما به مقصد رشت از دیگر شهرها بیشتر از تهران است. برای مثال قیمت بلیت هواپیما از شیراز به رشت حدود ۵۰۰هزار تومان است و برای یک سفر رفت و برگشت از شیراز به رشت باید حدود یک میلیون تومان هزینه کنید. برای مشهدی‌ها هزینه تهیه بلیت هواپیما به رشت در آخر هفته به ۶۸۰هزار تومان می‌رسد و این یعنی یک سفر رفت و برگشت رشت حدود یک میلیون و ۳۶۰هزار تومان برای شهروندان مشهد هزینه دارد.