۰ نفر

جمجمه کشف شده انسان هوشمند در خرم‌آباد رونمایی شد

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۶:۵۹
کد خبر: 353781
جمجمه کشف شده انسان هوشمند در خرم‌آباد رونمایی شد

بخشی از جمجمه کشف شده انسان هوشمند در غار کلدر خرم آباد روز جمعه با حضور موسی خادمی استاندارلرستان رونمایی شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری لرستان در حاشیه رونمایی از جمجمه کشف شده گفت : کشف این جمجمه که یکی از نادرترین کشفیات در غرب قاره آسیا محسوب می‌شود، می‌تواند بخشی از حلقه مفقوده زنجیره تکامل بشر و مسیرهای مهاجرتی انسان‌های هوشمند را تکمیل کند.
سید امین قاسمی افزود: کشف این جمجمه می تواند مسیرهای مهاجرتی انسان‌های هوشمند از قاره آفریقا به آسیا، جنوب غرب آسیا، منطقه اوراسیا و نهایتا رسیدن اولین گونه‌ها به قاره اروپا را پوشش داده و به عنوان یک کشف مهم در مطالعات پارینه سنگی دنیا قلمداد شود.

وی با اشاره به اینکه این اداره کل در حال انجام پیگیری‌های لازم جهت ادامه انجام کاوش و ثبت جهانی غارهای تاریخی استان است، بیان کرد: جذب سرمایه گذار به منظور تبدیل این غار و منطقه کلدر به سایت موزه از دیگر برنامه‌های این اداره کل به منظور توسعه گردشگری استان است.
به گفته وی گونه شناسی مقدماتی تکه استخوان مذکور توسط دیرین شناس سرشناس هلندی، پروفسور جان وندرماد انجام گرفته و مطالعات دقیق و جزئیات بیشتر در این خصوص پس از انجام تاریخ نگاری مطلق و مطالعه این داده توسط متخصصین آناتومی انسان، علوم ژنتیکی اطلاع رسانی خواهد شد.

زهرا بهاروند معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان نیز با بیان اینکه فصل سوم کاوش باستان شناختی غار کلدر با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شده است، تصریح کرد: کاوش باستان شناختی این فصل غار کلدر هم اکنون به اتمام رسیده و اعضای هیأت در حال انجام امور تاریخ نگاری لایه‌های پارینه سنگی جدید و میانه این غار با استفاده از روش‌های ترمولومینسانس و او. اس. ال هستند.