۰ نفر

کدام کشورها مقصد اول گردشگران خروجی کشور در سال ۹۶ بود؟

مخالفت میراث فرهنگی با ۳برابر شدن عوارض خروج از کشور/ ریزش سفرهای خارجی و آسیب به اشتغال‌زایی

۲۱ آذر ۱۳۹۶، ۱۵:۰۴
کد خبر: 237290
مخالفت میراث فرهنگی با ۳برابر شدن عوارض خروج از کشور/ ریزش سفرهای خارجی و آسیب به اشتغال‌زایی

علی‌اصغر مونسان پس از بالا گرفتن اعتراض‌ها به ماجرای افزایش ۳ برابری عوارض خروج از کشور در توییتر خود اعلام کرد: با این رویکرد که سفر ارزان باید در سبد زندگی همه ایرانیان فراهم شود، معتقدم اجرای هر تصمیمی باید متناسب با وضعیت اقتصادی مردم باشد.‌ای کاش تصمیم‌گیران افزایش عوارض خروج از کشور نظرات کارشناسی سازمان میراث فرهنگی، فعالان و متولیان گردشگری را جویا می‌شدند.»

معاون رئیس‌جمهور در توییتر خود و در واکنش به اعتراض‌های صورت گرفته به افزایش 3برابری عوارض خروج از کشور نوشت: «برای تعدیل موضوع هنوز هم دیر نشده و نهایت تلاش خود را برای اصلاح ارقام به‌کار خواهیم بست.» به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از همشهری، مخالفت مونسان با افزایش عوارض خروج از کشور بلافاصله یک روز پس از ارائه لایحه بودجه سال97 توسط رئیس‌جمهور به مجلس صورت گرفت. او هنگام تقدیم لایحه بودجه به مجلس رئیس‌جمهور را همراهی می‌کرد اما بالا گرفتن اعتراضات مردمی به ماجرای 3برابر شدن عوارض خروج از کشور موجب شد تا مونسان در پیام خود اعلام کند که افزایش عوارض خروج از کشور از سوی سازمان میراث فرهنگی ارائه نشده و نویسندگان لایحه، نظر کارشناسی سازمان میراث فرهنگی و متولیان گردشگری را جویا نشدند.

با این اعلام مشخص شده است که سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور هیچ نقشی در افزایش عوارض خروج از کشور در لایحه بودجه سال97 نداشته است.

 ریزش سفرهای خارجی و آسیب به اشتغال‌زایی

محمدحسن کرمانی از فعالان صنعت گردشگری کشور و رئیس سابق انجمن دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری ایران گفت که افزایش عوارض خروج از کشور نه‌تنها کمکی به اشتغال‌زایی در کشور نمی‌کند که موجب ریزش سفرهای خارجی می‌شود.

او با اعلام اینکه نمی‌دانم کارشناسی این کار چگونه بوده افزود: به‌نظر می‌رسد تصور این بوده که افرادی که به خارج از کشور سفر می‌کنند از طبقات مرفه جامعه هستند که درست نیست.

کرمانی با طرح این سؤال که ایرانیانی که می‌خواهند به خارج از کشور سفر کنند چرا باید 100دلار عوارض خروج بدهند؟ گفت: اگر منظور دولت این است که نگذارد کسی به خارج از کشور سفر کند چرا پاسپورت صادر می‌کند؟ اگر هم این نگاه را ندارد پس چرا مانع در سفر ایرانی‌ها به خارج از کشور ایجاد کرده است؟

او با اعلام اینکه درصورت افزایش نرخ عوارض خروج از کشور تأثیر این تصمیم حتی بر نرخ کرایه تاکسی‌های فرودگاه و نرخ بلیت هواپیما هم تأثیر می‌گذارد و منجر به گرانی خدمات گردشگری می‌شود افزود: تصمیم دولت در افزایش عوارض خروج از کشور به اشتغال لطمه می‌زند.

این فعال صنعت گردشگری تأکید کرد: در مقایسه با جمعیت حدود 80میلیون نفری ایران تعداد خروجی گردشگران به اندازه‌ای نیست که دولت بخواهد روی درآمد ناشی از اخذ عوارض در این بخش حساب کند.

کرمانی گفت: چرا باید یک خانواده 4نفری در نوبت اول سفر خارجی خود 400دلار یعنی بیش از یک میلیون تومان عوارض خروج از کشور بدهد؟

کرمانی از مخالفت جدی فعالان صنعت گردشگری کشور با گران کردن عوارض خروج از کشور خبر داد و گفت: هم‌اکنون تنها امکان سفر برای ایرانی‌ها به‌دلیل محدودیت‌های موجود به کشورهای همسایه ممکن است و به‌هیچ‌وجه عقلانی نیست که صنعت گردشگری در ورود و خروج گردشگران با افزایش محدودیت‌های سفر در تنگنا قرار بگیرد.

 سفر 3میلیون و 500 هزار ایرانی در 5 ماه

براساس آمارهای موجود سال گذشته بیش از 9میلیون ایرانی به خارج از کشور سفر کرده‌اند که 5مقصد نخست آنها شامل عراق، آذربایجان، ترکیه، گرجستان، ارمنستان، تایلند و امارات متحده عربی بود. در 5‌ماه نخست سال‌جاری نیز آمارهای گردشگری نشان می‌دهد که عراق و ترکیه مقصد نخست گردشگران ایرانی بوده و پس از آن آذربایجان، گرجستان، ارمنستان، تایلند و امارات مهم‌ترین کشورهایی بودند که ایرانی‌ها در حجم بالا به آنها سفر کرده‌اند. در 5 ماه نخست امسال همچنین 3میلیون و 474هزار و 962 ایرانی به خارج از کشور سفر کرده‌اند. این رقم در تمام سال گذشته به 9میلیون و 196هزار و 140گردشگر رسیده بود.

براساس تصمیم دولت در لایحه بودجه سال97 هر ایرانی برای نخستین سفر خود باید 220هزار تومان عوارض خروج از کشور بپردازد. این مبلغ در سفر دوم به 330هزار تومان و در سفر سوم در سال97 به 440هزار تومان افزایش می‌یابد. با تقدیم این لایحه به مجلس نمایندگان عضو فراکسیون گردشگری مجلس مخالفت فوری خود را اعلام کردند و گفتند که مجلس به افزایش عوارض خروج از کشور رأی مثبت نخواهد داد. بررسی ها مشخص کرد که اگر در سال97 نیز آمار گردشگران خروجی مانند سال95 به 9میلیون گردشگر برسد درصورت تصویب لایحه بودجه97 در مجلس برای نخستین سفر خارجی 1980میلیارد دلار نصیب دولت می‌شود. اگر 4میلیون ایرانی بخواهند به سفر دوم بروند با 330هزار تومان عوارض خروج از کشور 1320میلیارد تومان درآمد دولت خواهد بود و درصورتی‌که 2میلیون ایرانی سفر سوم خود را تجربه کنند 880میلیارد تومان نصیب دولت می‌شود.

آمار گردشگران خروجی کشور بر حسب ماه

جدول خروج از کشور

مقایسه وضعیت گردشگران خروجی طی سال های 1386 تا 1395 از مرزها

جدول خروج از کشور

مقصد اول گردشگران خروجی کشور در سال 96

جدول خروج از کشور

جدول خروج از کشور