۰ نفر

تلاش برای بازسازی ارگ تاریخی زنجان؛

«سلطانیه» جان می‌گیرد

۴ تیر ۱۳۹۶، ۷:۴۱
کد خبر: 201854
«سلطانیه» جان می‌گیرد

سلطانیه را یکی از شاهکارهای معماری ایران در دوره ایلخانی می‌دانند که زمانی پایتخت شهریاران ایرانی بود.

 گنبد نیلگون سلطانیه و ارگ عظیم آن در دشتی بزرگ خودنمایی می‌کند که روایتگر اقتدار هنر و معماری ایرانی و اسلامی در دیار زنجان است اثری ارزشمند از سبک معماری آذری، بر دشتی سرسبز می‌درخشد، گنبدی فیروزه‌ای که همگان را به تحسین وا‌می‌دارد. گنبد سلطانیه یادگار سال‌های پویایی هنر و معماری ایرانی است، هنری که خوی خشن مغولان را رام کرد و در طول حکومت ایلخانان بنای عظیم گنبد سلطانیه با نقش و‌ نگاری زیبا برپا شد تا یادگاری بر آیندگان در ایران باشد. نماد گردشگری استان زنجان را می‌توان در این بنای عظیم و باشکوه خلاصه کرد؛ بنای عظیم و باشکوهی که با وجود همه عظمت و شکوه هنوز به جایگاه واقعی خود در زمینه گردشگری در کشور نرسیده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از وقایع اتفاقیه ، سلطانیه زخم‌خورده سال‌هایی است که میراث فرهنگی و گردشگری زنجان بی‌تفاوت به هنر و قدمت تاریخی این گنبد بود و امروز پس از سال‌ها گنبد سلطانیه آرام‌آرام به جایگاه واقعی خود در زمینه جذب گردشگر می‌رسد، هرچند با نقطه ایده‌آل خود فاصله بسیاری دارد. در‌این‌زمینه استاندار زنجان بر توسعه شهری و مبلمان شهر سلطانیه و حفظ آن تأکید کرده و گفته است: پایه‌گذاری نماها و طراحی‌های متناسب با هویت فرهنگی شهر در سلطانیه با دقت انجام شده و باید ادامه داشته باشد. اسدالله درویش‌امیری، استاندار زنجان، خواستار همراهی مردم و مسئولان این شهر برای حفظ هویت معماری آن شد و تأکید کرد: در ساخت‌وساز و توسعه این شهر باید دقت زیادی صورت گیرد. باید در نمای ساختمان‌های شهر نمود معماری شهر رعایت شده و طراحی ساختمان‌های شاخص این شهر با توجه به شرایط فرهنگی و تمدنی آن انجام شود. 

تجمیع کاوش‌های صورت‌گرفته در گنبد سلطانیه

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان از تجمیع و انتشار ۱۶ فصل کاوش‌های صورت‌گرفته در گنبد سلطانیه خبر داد و گفت: قرار است که در سال ۹۶ موضوع تجمیع و انتشار این ۱۶ فصل کاوش به نتیجه برسد. یحیی رحمتی افزود: این امر خود از بابت خواناسازی گنبد سلطانیه کمک بسزایی می‌تواند داشته باشد. ۱۶ فصل کاوش عدد کمی نیست و می‌تواند دیتاهای ارزشمندی را در معرض قضاوت عموم در مورد تاریخچه سلطانیه قرار بدهد. وی ادامه داد: این ۱۶ فصل کاوش توسط دکتر میرفتاح انجام شده و این یک حسن محسوب می‌شود که از پراکنده‌کاری جلوگیری کرده است که می‌تواند اتفاقی خوب در حوزه انتشار تحقیقات و نتایج حاصل از کاوش‌های باستان‌شناسی در کشور باشد. رحمتی با بیان اینکه هنوز ما عرصه‌های بسیار زیادی را مخصوصا در خود ارگ داریم که باید کاوش و خوانا شود، گفت: تکمیل برج و بارو در تکمیل قصه گنبد سلطانیه می‌تواند کمک کند. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان افزود: دیتاهای علمی فقط می‌تواند طبقه‌ای خاص را مخاطب قرار دهد اما قصه و اتفاقات می‌تواند عموم مردم را درگیر کند. رحمتی با بیان اینکه بناهای مغولی شاخصه اصلی دارند، گفت: دروازه ورودی عمومی همیشه در جبهه شمالی قرار دارد و ورودی خاص در جبهه جنوبی است. اگر مجوز کاوش و پیگرد و ساماندهی را بگیریم می‌توانیم این قصه را تکمیل‌تر کنیم. گنبد به مجموعه هم شهرسازی و هم معماری و آنچه به‌عنوان آثار انسان‌ساخت در شهر است باید شناخته شود. وی در ادامه با اشاره به وضعیت مبلمان شهری سلطانیه، گفت: با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیون تومان مبلمان محیط ارگ سلطانیه ساماندهی می‌شود. مشخصات شناسنامه همه محوطه‌ها درمی‌آید و نصب می‌شود. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان گفت: بحث نور محوطه تأمین می‌شود. نحوه گردش گردشگر در فضا تعریف می‌شود که این شروعی است برای ساماندهی سلیقه شهری در شهر سلطانیه. برای اینکه سلیقه شهری سلطانیه را شکل دهیم، جاهایی مدیریت کلان هم می‌خواهد. رحمتی افزود: معماری داخل شهر هنوز متأثر از زیبایی گنبد نیست. خود گنبد سلطانیه یک سبک بسیار خوبی است برای اینکه بتوانیم این را با شهر تعمیم دهیم. شهریت یک منطقه را معماری سنتی تقویت می‌کند. استفاده تک‌تک از بناها به‌عنوان یک منظر شهری می‌تواند خیلی به ما کمک کند.

راه‌اندازی خانه‌های مسافر

فرماندار سلطانیه هم در زمینه بحث رونق گردشگری سلطانیه با اعلام اینکه خانه‌های مسافر در سلطانیه ایجاد می‌شود، گفت: بهره‌گیری از منازل بخش خصوصی در جهت ارائه به گردشگران، در قالب سوئیت‌های گردشگری از جمله راهکارهای پیش‌برنده و کم‌هزینه برای ارتقای سطح شهرستان سلطانیه، به‌لحاظ جایگاه گردشگری است. 

پرویز خالقی یکی از فواید این طرح را استفاده مستقیم مردم شهرستان، از درآمدهای حاصل از گردشگری و به عبارتی افزایش درآمد سرانه خانوارها در مقوله گردشگری عنوان کرد. تحقق طرح خانه‌های مسافر در سلطانیه و به هدف‌رساندن مسیر این طرح موجب خواهد شد تا به نوعی تدارکات لازم برای جذب سرمایه‌گذار در جهت احداث هتل و مجموعه اقامتی در این شهرستان فراهم شود. وی درباره میزان تأثیرگذاری استفاده از تمامی ظرفیت‌ها در راستای تحقق اهداف کوتاه‌مدت و بلند‌مدت، گفت: تحقق طرح خانه‌های مسافر در سلطانیه و به هدف‌رساندن مسیر این طرح موجب خواهد شد تا به نوعی تدارکات لازم برای جذب سرمایه‌گذار در جهت احداث هتل و مجموعه اقامتی در این شهرستان فراهم شود زیرا به بار‌نشستن این طرح موجب افزایش میزان گردشگران و به‌دنبال آن ایجاد جذبه در منطقه برای سرمایه‌گذاری را در پی خواهد داشت. 

خالقی گفت طرح خانه مسافر می‌تواند در قالب سایت یا وبلاگ اینترنتی در اختیار عموم قرار گرفته و با درج اسامی خانه‌های مسافر، تصاویری از این منازل و تشریح تصویری میزان امکانات آن و... این امکان به گردشگران داده شود تا قبل از عزیمت به شهرستان، نسبت به تعیین محل اقامت خود، اقدام کنند و در ادامه نیز پایین‌بودن هزینه این نوع اقامت‌ها را یکی از دلایل امیدوار‌کننده برای شکل‌گیری اهداف آن قلمداد کرد. خالقی از مدیرکل میراث فرهنگی استان خواست تا پس از معرفی تعدادی از منازل سلطانیه از سوی کمیته فنی به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان که صلاحیت لازمه را از دید کمیته فنی دارند، این دسته از منازل را مورد بررسی قرار داده و دراین‌باره همچنین خواست تا آن اداره کل نسبت به اعطای مجوز مربوط به منازل تأیید‌شده و همچنین اعطای تسهیلات جهت افزایش ارتقای سطح کیفی این دسته از منازل برای این طرح اقدام کند.