۰ نفر

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تویسرکان خبر داد

بازسازی دو بنای تاریخی در تویسرکان

۸ خرداد ۱۳۹۶، ۱۹:۵۰
کد خبر: 196395
بازسازی دو بنای تاریخی در تویسرکان

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تویسرکان گفت: با توجه به اهمیت حفظ بناهای تاریخی به عنوان هویت ملی، در حال حاضر دو بنای تاریخی کاروانسرای شاه عباسی در شهر فرسفج و مدرسه شیخ علی خان زنگنه در شهر تویسرکان در دست بازسازی است.

با توجه به اهمیت حفظ بناهای تاریخی به عنوان میراث این سرزمین به تازگی اقداماتی درباره بازسازی و تعمیر بناهایی که بر اثر گذشت زمان و یا بارش های باران و برف رو به تخریب گذاشته اند، از سوی میراث فرهنگی تویسرکان انجام شده است.

 به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از رودآور؛ «میثم الوندی» رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تویسرکان در این باره گفت: در حال حاضر دو بنای کاروانسرای شاه عباسی در شهر فرسفج و مدرسه شیخ علیخان زنگنه در شهر تویسرکان در دست بازسازی است.

وی اظهار کرد: در این زمینه در حدود 120 میلیون تومان از محل اعتبارات استانی برای تعمیر بام کاروانسرای عباسی در نظر گرفته شده و هم اکنون این بنا در دست تعمیر است و پیش بینی می شود تا 45 روز آینده و حداکثر تا دو ماه دیگر عملیاتی بازسازی به پایان برسد.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تویسرکان در ادامه از بازدید از پل تاریخی شهر فرسفج به نام پل شاه عباسی هم خبر داد و افزود: در این زمینه نیز گزارش ها و تصاویر لازم تهیه شده و به دنبال آن هستیم تا قبل از بارش های پاییز سال جاری و پس از اتمام کار مربوط به کاروانسرای عباسی، این پل نیز تعمیر شود.

الوندی از هزینه کرد 50 میلیون تومان اعتبار برای بازسازی مدرسه شیخ علیخان زنگنه در شهر تویسرکان هم خبر داد و عنوان کرد: به زودی بازسازی این مدرسه که به علت بارش های سال گذشته و اوایل سال جاری دچار نم و رطوبت شده بود به اتمام می رسد.

 در حاشیه شهر فرسج که به عنوان شهر شکوفه های گیلاس شهرت دارد، شاهد یکی از 999 کاروانسرهای بنا شده توسط شاه عباس صفوی در مسیر عتبات هستیم.

کارونسرایی با شکوه با چهار هزار مترمربع و پلان مستطیل شکل و  نیزحجره های متعدد، مکانی که گاهی از آن حتی برای داد و ستد هم استفاده می کردند.

این بنای تاریخی در سال 1373 ثبت آثار ملی می شود و این روزهای می تواند محلی زیبا برای بازدید گردشگران باشد.

برای به نمایش گذاشتن زیبایی های این محل گاهی هم ورزش صبحگاهی به صورت همگانی و یا دیگر برنامه های فرهنگی در این کاروانسرا برگزار می شود تا با رسانه ای شدن این رویدادها مردم جای جای کشورمان بیش از پیش با این بنای تاریخی آشنا شوند.

این کاروانسرا، در 23 کیلومتری جنوب غربی تویسرکان و پنج کیلومتری جاده تویسرکان کنگاور و در مجاورت روستای فرسفج قرار گرفته است.

کاروانسرای شاه عباسی که عمدتاً به خاطر امنیت تجارت و استراحتگاه مسافرین و کاروان ها یی که به قصد تجارت، سیاحت و زیارت از عتبات عالیات سفر می کردند ساخته شده است کاروانسرا در سالهای ۱۰۳۸ تا ۱۰۶۵ به سبک معماری دوره صفویه با پلانی تقریبا مستطیل شکل و مساحت چهار هزار متر مربع ساخته شده است.

کاروانسرایی با شکوه با چهار هزار مترمربع و پلان مستطیل شکل و  نیزحجره های متعدد، مکانی که گاهی از آن حتی برای داد و ستد هم استفاده می کردند.

مدرسه شیخ علیخان زنگنه

توسط شیخ علیخان زنگنه به دستور شاه سلیمان صفوی در سال ۱۰۹۰ هجری در تویسرکان ساخته شده است. این مدرسه دارای حیاط مستطیل شکل و پلانی چهار ایوانی و یک طبقه است که گرداگرد آن تعداد ۳۶ باب حجره متصل به هم ساخته شده و در گذشته و حال محل تحصیل طلاب علوم دینی بوده و در مرکز شهر تویسرکان کنار بازار سرپوشیده ساخته شده است . در بالای درب ورودی این حوزه ملاحظه می شود نام خداوند تبارک و تعالی و اسامی پنج تن ( ع ) به طرز جالب توجهی با استفاده از کاشیکاری های سفید درج شده است کلیه قسمت های بنا از آجر و تمامی سقف ها با طاق ضربی ساخته شده که از استحکام فوق العاده ای برخوردار است.

این مدرسه دارای مسجدی است که در وسط جبهه جنوبی واقع شده است و قرینه همین مسجد در ضلع شمالی احداث گردیده که در حال حاضر از آن به عنوان کتابخانه استفاده می شود . در دو قسمت فوقانی نمای بیرونی ایوان مسجد سه ردیف کاشیکاری جلب نظر می کند که در بالای آن نوشته شده است : ” قال الله تعالی انما یعمرو مساجد الله من آمن باالله و الیوم الآخر ” و ذیل آن یک بیت شعر به خط نستعلیق دیده می شود که تاریخ تعمیر و مرمت مدرسه را با حروف جمل بیان می کند که اثر طبع مرحوم حاج ابوالقاسم نوری است که از شعرای به نام این خطه می باشد :

 ناطق و صامت پی تاریخ تعمیرش بگوید

نوری از زندان برون آورد الحق یوسفی را

که با احتساب حروف ابجد سال ۱۳۶۱ هجری قمری را مقارن با ۱۳۱۹ شمسی سال تعمیر بنا را نشان می دهد . این اثر مهم به شماره ۱۸۶۶ مورخ ۲۱/۲/۷۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.