۰ نفر

«دمپخت» ثبت ملی می‌شود!

۲۵ بهمن ۱۳۹۵، ۱:۳۲
کد خبر: 176445
«دمپخت» ثبت ملی می‌شود!

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد از پیگیری برای ثبت ملی دمپخت (شله گوشتی) به عنوان برند غذای سنتی این استان خبر داد.

 با تأکید بر لزوم حفظ آثار تاریخی و برندهای سنتی استان کهگیلویه و بویراحمد، اظهارداشت: امسال 17 اثر تاریخی این استان آماده ثبت ملی شده و علاوه بر این در حوزه غذا نیز اقداماتی برای ثبت غذاهای محلی استان انجام گرفته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، وی به مرمت تعدادی زیادی از بناهای تاریخی استان اشاره داشت و افزود: در حوزه اشیاء تاریخی نیز بیش از 200 شی تاریخی را مرمت کردیم که هم اکنون در موزه یاسوج نگهداری می‌شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه 13 اثر تاریخی استان تعیین حریم شده است، گفت: همچنین چهار بنای تاریخی به منظور واگذاری به بخش خصوصی مرمت شد که از آن جمله می‌توان به کاروانسرای بافت تاریخی دهدشت و حمام کهیار اشاره کرد.

باقری به بافت تاریخی دهدشت به عنوان یکی از آثار تاریخی مهم کشور اشاره داشت و تصریح کرد: حدود 25 میلیارد تومان برای تملک منازل اطراف این بافت نیاز است.

وی با بیان اینکه بافت تاریخی دهدشت ظرفیت لازم برای ثبت به عنوان یک اثر جهانی را دارد، عنوان کرد: اقدامات اولیه برای ثبت این اثر تاریخی انجام گرفته و پرونده آن در نوبت بررسی برای ثبت جهانی قرار دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد همچنین از راه‌اندازی دو پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی در تنگ سولک بهمئی و خان احمد باشت خبر داد.