۰ نفر

رییس کارگروه امکان‌ سنجی خودکفایی برنج کشور در گفت و گو با اقتصاد آنلاین مطرح کرد:

سالی سخت؛ پیش‌رویِ برنج‌کاران/ سال گذشته حدود ۲میلیون و ۲۰۰هزار تن برنج در کشور تولید شده

۱۱ فروردین ۱۳۹۷، ۱۴:۲۴
کد خبر: 261048
سالی سخت؛ پیش‌رویِ برنج‌کاران/ سال گذشته حدود ۲میلیون و ۲۰۰هزار تن برنج در کشور تولید شده

رییس کارگروه امکان‌سنجی خودکفایی برنج کشور گفت: بخشی از تولید داخلی و واردات برنج سال گذشته به سال جاری منتقل شده است و در صورت بی برنامه در تنظیم بازار و تعیین حجم مناسب واردات ، کشاورزان برنج کار سال سختی را پیش رو خواهند داشت.

اقتصاد آنلاین-سپیده قاسمی؛ غلامرضا خانکشی پور در گفت و گو با اقتصاد آنلاین با بیان اینکه واردات در سال 96 بیش از نیاز کشور بوده است، افزود: میزان مصرف برنج مورد نیاز کشور سه میلیون تن در سال است که حدود ۸۰۰ هزار تن آن از طریق واردات تامین می شود اما، سال گذشته بیش از نیاز برنج وارد کشور شده است.

وی ادامه داد: براساس آمار منتشر شده گمرک، در ۱۰ ماهه نخست سال 96 یک میلیون و ۵۶ هزار و ۳۳۵ تن و ۹۵۰ کیلوگرم برنج به ارزشی بالغ بر ۹۵۴ میلیون و ۹ هزار و ۱۶۱ دلار به کشور وارد شده است که از نظر وزنی ۶۴.۸۱ درصد و از نظر ارزشی ۸۵.۷۵ درصد رشد را نسبت به همین بازه زمانی در سال 95 نشان می‌دهد. 

خانکشی پور با بیان اینکه در بخش تولید نیز سال پر محصول را پشت سرگذاشته ایم، افزود: سال گذشته حدود 2 میلیون و ۲۰۰ هزار تن در کشور تولید شده است.

وی اظهار کرد: در پی اقدامات انجام شده برای بهبود بهره وری انتظار می رود سال 97 افزایش تولید برنج داشته باشیم.

به گفته خانکشی برنج محصول ماندگاری است هم اکنون با انباشت این محصول در انبار ها مواجه هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که با وجود تولید مناسب و واردات بیش از نیاز دلیل گرانی برنج در سال 96 چه بود، گفت: قیمت خرید از کشاورزان بالا نبود. گرانی برنج در سال گذشته مربوط به مشکلات بازار رسانی محصول و ضعف در نظارت بر بازار می شد.

 وی هشدار داد: با افزایش قیمت دلار امکان سوء استفاده فرصت طلبان و فروش برنج های خارجی که سال گذشته وارد کشور شد با قیمت گران تر به مردم وجود دارد و این امر تشدید نظارت را می طلبد.

 رییس کارگروه امکان‌سنجی خودکفایی برنج کشور با تاکید بر لزوم تشدید نظارت بر قاچاق برنج نیز، پیشنهاد داد: برای برنج های وارداتی از همان ابتدا شناسنامه صادر و کد رهگیری درج شود تا شناسایی برنج های که خارج مسیر قانونی وارد کشور شده اند امکان پذیر گردد.

خانکشی پور در پایان خواستار پیش بینی های لازم برای شرایط مازاد تولید برنج داخلی شد.