۰ نفر

آثار سوء زیست‌محیطی کاشت خودسرانه نهال

به جای سبزه، نهال نکارید

۱۲ اسفند ۱۳۹۶، ۱۶:۱۷
کد خبر: 255782
به جای سبزه، نهال نکارید

در پی تشویق کاربران فضای مجازی به کاشت نهال به جای سبزه، یک کارشناس فضای سبز شهری بر ضرورت دقت در کاشت گیاهان تاکید می‌کند. یک متخصص اکولوژی گیاهی نیز می‌گوید: گونه‌هایی که خودسرانه در طبیعت کاشته می‌شوند می‌توانند جایگزین گونه‌های طبیعی شوند و توازن را در اکوسیستم منطقه به هم بزنند.

چند وقتی است که پیام‌هایی در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر کاشت نهال به جای سبزه مطرح شده است. در این پیام از شهروندان خواسته می‌شود که به جای کاشت سبزه و دور ریختن آن نهالی کوچک بکارند و در روز ۱۳ فروردین آن را در طبیعت کشت کنند تا به غنای فضای سبز شهر افزوده شود اما به عقیده کارشناسانریال این کار نه تنها زیست محیطی نیست بلکه می‌تواند تعادل طبیعت را به هم بزند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا ، دکتر امید نوری – متخصص فضای سبز شهری- با اشاره به اینکه کاشت نهال توسط شهروندان کار علمی و درستی نیست، اظهار کرد: هر منطقه از تهران شرایط اکولوژیک خاص خود را دارد که نمی‌تواند میزبان هر گونه گیاهی باشد. از این رو باید در کاشت گیاهان  دقت بسیاری کرد.

وی ادامه داد: کاشت نهال بدون نظر کارشناسی شده، هدر دادن منابع است و بعدها می‌تواند هزینه‌های زیست‌محیطی برای شهر تهران داشته باشد.

این متخصص فضای سبز شهری افزود: اگر اصرار داریم که شهروندان در روز طبیعت نهال بکارند بهتر است که شهرداری تهران در مناطق مختلف چند گونه‌ای را که متناسب با شرایط اکولوژیک همان منطقه است تهیه کند و در اختیار شهروندان قرار دهد.

همچنین دکتر احمدرضا محرابیان - استادیار اکولوژی گیاهی دانشگاه شهید بهشتی- نیز در این باره گفت: زمانی‌که شهروندان خودسرانه اقدام به کاشت گونه‌های گیاهی می‌کنند، تعادل اکوسیستم را به هم می‌زنند چراکه ممکن است آن گونه گیاهی متناسب با شرایط طبیعی منطقه نباشد.

وی در پایان با بیان اینکه کاشت گونه‌های گیاهی، ملاحظات زیست محیطی زیادی دارد، گفت: گونه‌هایی که خودسرانه در طبیعت کاشته می‌شوند می‌توانند جایگزین گونه‌های طبیعی شوند و توازن را در اکوسیستم منطقه به هم بزنند.