۰ نفر

واردات گوشت از قزاقستان به ایران افزایش می‌یابد

توافق ایران و قزاقستان برای تشکیل مراکز بازرگانی و لجستیکی/ اجرای چند پروژه مشترک در بخش کشاورزی

۲۶ آبان ۱۳۹۶، ۱۴:۲۱
کد خبر: 232169
توافق ایران و قزاقستان برای تشکیل مراکز بازرگانی و لجستیکی/ اجرای چند پروژه مشترک در بخش کشاورزی

خبرگزاری رسمی قزاقستان از توافق این کشور و ایران برای تشکیل مراکز بازرگانی و لجستیکی در ایالت قیزیل اوردا قزاقستان خبر داد و گفت: با حاصل شدن این توافق چند پروژه مشترک در بخش کشاورزی اجرا خواهد شد.

خبرگزاری 'کازینفورم' روز جمعه در گزارشی با اشاره به همکاری موفقیت آمیز ایران و قزاقستان در زمینه اجرای پروژه های کشت فراسرزمینی افزود: درحال حاضر شرکت 'آکتبه' در هفتاد هکتار زمین ، برنج طارم هاشمی کاشته و برنامه ریزی شده است در سال جاری 60 تن از این برنج به ایران صادر شود. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، همچنین برنامه ریزی شده ، زمین های زیر کشت برنج در ایالت قیزیل اوردا تا سال 2020 میلادی تا پنج هزار هکتار و حجم صادرات برنج نیز تا هشت هزار تن افزایش یابد.

براساس این گزارش ، در چند سال آینده واحدهای تولیدی مشترک در این ایالت راه اندازی می شود و به این ترتیب حجم صادرات گوشت هم افزایش خواهد یافت ولی فعلا در سال جاری 10 هزار راس بره به ایران صادر شده است.

'باکیت ژاخان اف' مسوول اداره امور کشاورزی ایالت قیزیل اوردا اعلام کرد: ایران می تواند ، مرکبات این ایالت و سایر مناطق قزاقستان را نیز تامین کند.

به گفته وی ، 55 درصد از مرکبات منطقه در ایران تولید و سالانه بیش از دو میلیون تن میوه جمع آوری می شود که بخشی از آن را می توان برای تامین تقاضای منطقه وارد کرد.

مجتبی دمیرچی لو سفیر جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان نیز چندی پیش در همایش سرمایه گذاری در شهر قیزیل اوردا آمادگی ایران را برای واردات بره از ایالت قیزیل اوردا اعلام کرد.

ایالت 'قیزیل اوردا'ی قزاقستان در 1164 کیلومتری جنوب غرب آستانه پایتخت این کشور واقع است.