۰ نفر

اختصاص رتبه چهارم تعداد کندوهای جهان به ایران

گزارش اقتصاد آنلاین از حضور ایران در کنگره آپی‌موندیای ترکیه/ هوای تهران مانند استانبول بارانی می‌شود؟

۱۶ مهر ۱۳۹۶، ۱۶:۵۳
کد خبر: 223844
گزارش اقتصاد آنلاین از حضور ایران در کنگره آپی‌موندیای ترکیه/ هوای تهران مانند استانبول بارانی می‌شود؟

ایران در چهل و پنجمین کنگره آپی‌موندیا که مهم‌ترین رویداد صنعت زنبورداری محسوب می‌شود، حضوری پررنگ داشت.

به گزارش اقتصاد آنلاین، هوای بارانی استانبول درست از زمان افتتاحیه بزرگ‌ترین رویداد صنعت زنبورداری جهان، از شروع فصلی تازه برای زنبورداران ایرانی خبر می‌داد؛ ایرانیانی که بیش از دو هزار و 400 کیلومتر از پایتخت کشورشان فاصله گرفته‌اند تا در چهل و پنجمین کنگره بزرگ آپی‌موندیای ترکیه شرکت کنند. بیش از 300 نفر از فعالان، علاقه‌مندان و پژوهشگران صنعت زنبورداری ایران، در این کنگره حضور یافته و از آخرین دستاوردهای صنعت زنبورداری باخبر می‌شوند؛ اتفاقی که دو سال پیش در داجون کره‌جنوبی تکرار شده بود.

امسال برای نخستین بار، ایران با در اختیار داشتن 12 غرفه نمایشگاهی از شرکت‌های مختلف داخلی، رتبه سوم را بعد از چین و ترکیه از نظر متراژ به خود اختصاص داد. در سطح جهانی، 105 شرکت کننده از کشورهای مختلف با 223 نوع محصول مختلف در صنعت زنبورداری در این کنگره شرکت کرده و آخرین دستاوردهای خود را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دادند که خوشبختانه عسل تجاری ایران توانست رتبه سوم را در میان کشورها به دست آورد.

در طول این کنگره، مقاله‌های مختلفی از طرف پژوهشگران ارائه می‌شد که در زمینه‌های پرورش زنبورعسل، سلامت زیستی زنبور عسل، زنبور درمانی، نقش زنبور در توسعه روستایی و اقتصاد زنبور عسل بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

برای تحقق این حضور پررنگ، نباید نقش صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور را نادیده گرفت. این صندوق، در راستای ارتقای سطح علمی زنبورداران و آشنایی فعالان این عرصه با به‌روزترین تجهیزات صنعت زنبورداری، اقدامات موثری برای حضور ایرانی‌ها در چهل و پنجمین کنگره بین‌المللی آپی‌موندیا داشته است. معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی نیز با سفر به ترکیه و بازدید از غرفه‌های مختلف نمایشگاه، آینده صنعت زنبورداری کشور را در مقایسه با دیگر کشورها بسیار مثبت ارزیابی کرد.

حسن رکنی در این ارتباط گفت: خوشبختانه با همت صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری، شرایط برای حضور قوی ایران در کنگره آپی‌موندیای ترکیه فراهم شد و این اقدام در امتداد اهداف صندوق برای ارتقای سطح علمی زنبورداران شکل گرفت. زیرا این کنگره، فرصتی را فراهم می‌کند که فعالان این عرصه با آخرین و جدیدترین تجهیزات موجود در دنیا آشنا شوند.

به گفته وی، اگرچه ایران در تعداد کندو رتبه چهارم جهانی را در اختیار دارد، اما از نظر حجم تولید عسل، در جایگاه هشتم ایستاده است. بنابراین تحلیل چنین جایگاهی می‌تواند حامل پیامی برای دست‌اندرکاران این صنعت باشد مبنی بر بهره‌وری پایین کندوها نسبت به میانگین جهانی. به همین دلیل حضور در کنگره جهانی آپی‌موندیا بدون شک بر دانش فنی زنبورداران ایرانی تاثیری مثبت خواهد داشت.

وزیر غذا، کشاورزی و دامداری ترکیه نیز در مراسم افتتاحیه این کنگره، ضمن خوش‌آمدگویی به حضور مدیران ارشد کشورهای مختلف در صنعت زنبورداری و به ویژه معاون وزیر جهاد کشاورزی ایران در امور تولیدات دامی، گفت: ترکیه بعد از چین با بیش از 106 هزار تن تولید عسل، رتبه دوم جهان را در اختیار دارد.

احمداشرف فاقی‌بابا، با اشاره به اینکه حرفه اصلی‌اش پزشکی است، افزود: عسل، نقشی کلیدی در بهداشت و سلامت انسان‌ها بازی می‌کند. ضمن اینکه این حشرات، بزرگ‌ترین گروه گرده افشان در جهان هستند. به طوری که به اعتقاد انیشتین، اگر زمین تنها چهار سال از زنبور خالی باشد، دیگر انسانی روی این کره خاکی باقی نخواهد ماند. بنابراین من به عنوان وزیر، پشتیبان زنبور و زنبورداران ترکیه هستم.

به گفته وی، اقلیم ترکیه با در اختیار داشتن 12 هزار گونه گیاهی، یکی از سه کشور دارای اعتبار در این زمینه به شمار می‌رود. این در حالی است که تنها هفت هزار تن از حجم عسل تولید شده به کشورهای دیگر دنیا صادر می‌شود.

فاقی‌بابا، ترکیه را یکی از مراکز مهم بانک ژنی زنبور در دنیا دانست و عنوان کرد: برای دسترسی مردم به عسل سالم و افزایش سرانه مصرف این ماده مغذی، باید از تولید این محصول در کشور حمایتی جدی صورت گیرد.

آیا آپی‌موندیا در ایران برگزار می‌شود؟

برخی غرفه‌داران ایرانی شرکت کننده در آپی‌موندیا معتقدند که ایران با توجه به پتانسیل‌هایی که در اختیار دارد، می‌تواند در سال‌های آینده یکی از میزبانان این کنگره باشد. در همین زمینه دبیر کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با حضور در این کنگره، ایران را یکی از پیشروان صنعت زنبورداری دانست که در صورت برخورداری از حمایت‌های دولتی، حتی می‌تواند از رقبایی مانند ترکیه پیشی بگیرد.

علی کاظمی باباحیدری، معتقد است اگرچه ایران به لحاظ صنعت بسته‌بندی عسل و فراورده‌های زنبور، هنوز جای کار دارد، اما پتانسیل پیشرفت این صنعت را نمی‌توان نادیده گرفت. بنابراین تلاش می‌شود که با کمک همکاران‌مان در مجلس شورای اسلامی، فراکسیونی در این باب شکل بگیرد تا پشتیبانی از این صنعت در کنار تلاش‌های بی‌وقفه صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری، بیش از پیش تکمیل شود.

اگرچه با توجه به سخنان این نماینده مجلس، صنعت زنبورداری ایران نقاط ضعفی هم دارد، اما در مقایسه با غرفه‌هایی که دیگر کشورها در اختیار داشته و آخرین تکنولوژی‌ها و محصولات خود را عرضه می‌کنند، ایران در برخی تجهیزات ارائه شده، هیچ رقیبی ندارد. حال باید دید که آیا ایران می‌تواند در سال‌های آینده میزبانی آپی‌موندیا را بر عهده بگیرد؟ آن هم در شرایطی که کانادا در سال 2019 و روسیه در سال 2021 این امتیاز را از آن خود کرده‌اند. به نظر شما هوای تهران در چندمین کنگره جهانی آپی‌موندیا مانند استانبول، بارانی می‌شود؟