۰ نفر

وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

پیگیری وزارت راه برای ایجاد پایانه‌های ویژه محصولات کشاورزی/ ۲۰۰هزار مسکن روستایی تا پایان برنامه ششم بهسازی می‌شود

۱۵ مهر ۱۳۹۶، ۱۵:۵۰
کد خبر: 223584
پیگیری وزارت راه برای ایجاد پایانه‌های ویژه محصولات کشاورزی/ ۲۰۰هزار مسکن روستایی تا پایان برنامه ششم بهسازی می‌شود

وزیر راه و شهرسازی بر افزایش اشتغالزایی در روستاها به منظور توسعه روستاهای کشور تاکید کرد و گفت: نبود پایانه های ویژه حمل محصولات کشاورزی یکی از حلقه های مفقوده ما در روستاها است.

عباس آخوندی روز شنبه در چهاردهمین همایش ملی روز روستا و عشایر با رویکرد نخبگان روستایی ، ظرفیت های پنهان توسعه پایدار روستایی افزود: برای توسعه و آبادانی روستا ها وجود یک نظام حمل و نقل یکپارچه بین روستاها و شهرها ضروری است تا تولید و تسهیل عرضه محصولات کشاورزی در بازارهای هدف، ارزش افزوده بیشتری داشته باشد. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی اظهارداشت: در دو سال گذشته زمینه های ایجاد پایانه های ویژه محصولات کشاورزی به خصوص در نقاط گرمسیری در وزارت راه وشهرسازی فراهم شده اما ایجاد این پایانه ها در روستاها به یک جریان ملی همه جانبه نیاز دارد.

آخوندی افزود: در صورتی که محصولات کشاورزی بسرعت به مقاصد خود حمل نشود، فاسد می شود و باید ضرورت ایجاد پایانه های ویژه حمل محصولات کشاورزی در کشور توسط دولت، مجلس و روستاییان مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه ساخت 13 هزار و 500 کیلومتر راه روستایی در دستور کار وزارت راه و شهرسازی است و هم اکنون 107 هزار کیلومتر راه روستایی در کشور وجود دارد و 93 درصد روستاییان به راه اسفالته دسترسی دارند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت نگهداری راه های روستایی بیان کرد: حمل و نقل بار و مسافر دو مساله مهم اقتصاد روستایی است و جابجایی محصولات کشاورزی در افزایش اشتغالزایی و درآمدهای روستاییان بسیار تاثیرگذار است و باید حمل ونقل محصولات کشاورزی بدون وقفه انجام شود.

وزیر راه وشهرسازی بیان کرد: در برنامه چهارم و پنجم یک میلیون و 800 هزار واحد روستایی بهسازی شده است و سالیانه 200 هزار واحد روستایی در کشور نوسازی و بهسازی می شود.

وی با بیان این که برای توسعه و آبادانی کشور بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایران اجرای طرح های هادی روستایی را در روستاها در دستور کار خود قرار داده است، گفت: هم اکنون 38 هزار روستای کشور دارای طرح هادی هستند.

آخوندی تاکید کرد: در دنیای به هم پیوسته کیفیت زندگی و ارائه خدمات در روستاها مساله ای نیست که از آن چشم پوشی شود و همواره باید ارتقا کیفیت زندگی، خدمات آموزشی، بهداشتی و حمل و نقل در روستاها مورد توجه جدی قرار گیرد.

آخوندی تاثیرپذیری روستاها از کلانشهرها را از دیگر مباحث مهم روستاها برشمرد و یادآورشد: تاثیرپذیری روستاها از کلانشهرها و شهرهای بزرگ مساله ای است که نمی‌توان آن را بدون برنامه رها کرد و حتما باید برای آن چاره‌ای اندیشی شود زیرا که هم اکنون روستاهای پیرامون شهرهای بزرگ و کلانشهرها به شدت تحت تاثیر اقتصاد شهرها قرار دارند.

وی اظهارداشت: روستاها مراکز تولید ملی در خودکفایی مایحتاج عمومی زندگی مردم هستند، اما در سال های اخیر وابستگی روستاها به شهرها مساله خودکفایی روستاها را مورد شک و تردید قرار داده است.

وی خواستار توجه به منظومه روستاها در کشور شد و گفت: منظومه های روستایی می توانند از نظر اقتصادی مکمل های خوبی برای یکدیگر شوند و ارایه خدمات آموزشی، بهداشتی، حمل و نقل و مسایل درمانی در منظومه های روستایی به سهولت انجام می شود.

وزیر راه و شهرسازی بر ایجاد تعادل و تدوام گفتگو با مباحث روستاییان تاکید کرد و افزود: ما در این گفت و گو ها باید به فهم جدیدتری از ماموریتی که دولت از تک تک وزارتخانه‌ها در رابطه با روستا ها دست پیدا کنیم زیرا مردم و روستاییان در توسعه ایران نقش مهمی بر عهده دارند.

چهارمین دوره همایش روستاییان و عشایر کشور امروز شنبه با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری و با رونمایی از سامانه جامع آمار و اطلاعات روستاییان در سالن اجلاس سران آغاز به کار کرد=