۰ نفر

خیرین طبیعت ایران، بازوان توانمند حفظ و حراست از منابع طبیعی

۱۱ مهر ۱۳۹۶، ۱۶:۲۹
کد خبر: 222836
خیرین طبیعت ایران، بازوان توانمند حفظ و حراست از منابع طبیعی

مدیرکل دفتر آموزش، ترویج و مشارکت های مردمی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: خیرین طبیعت ایران بازوان توانمند حفظ و حراست از منابع طبیعی هستند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، غلامرضا هادر بادی روز دوشنبه در جلسه بنیاد خیرین طبیعت ایران در شیراز افزود: بنیاد خیرین در راستای کمک به اجرای طرح های منابع طبیعی، بهره گیری از توان نیکوکاران و خیرین با هدف تحقق اصول توسعه پایدارمنابع طبیعی ایجاد شده است.

هادربادی با اشاره به چشم انداز برنامه ششم توسعه در راستای مشارکت خیرین در طرح های منابع طبیعی اظهار داشت: ردیف چهارم بند ب ماده 79 برنامه ششم توسعه در راستای توسعه نقش مردم و سازمان های مردم نهاد در حوزه مشارکت های گروهی و تامین مالی مبتنی بر رویکرد امور خیریه و تلاش در جهت جلب مشارکت بیشتر ذی نفعان است.

 وی اظهار امیدواری کرد با توجه به خداپسندانه بودن فعالیت خیرین حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری شاهد گسترش بیش از پیش همکاری های آنان باشیم.

مدیر ترویج و مشارکت مردمی سازمان جنگل ها ضمن اشاره به اهمیت حفاظت و حراست از عرصه‌های منابع طبیعی بر ضرورت توجه تمامی دستگاه‌ها، نهادهای غیردولتی و اقشار مختلف مردم در کنار خیرین نیک اندیش بر حفاظت از این عرصه‌ها و منابع ملی تاکید کرد.

فرهنگ سازی در کارهای خیر از کودکی به فرزندانمان آموزش داده شود

محمد ابراهیم رحیم پور رئیس هیئت مدیره موسسه خیریه ستاد ملی طبیعت ایران در این نشست گفت: اکثریت اعضای این موسسه به صورت خود جوش در امور خیریه به ویژه در عرصه سلامت فعالیت دارند که این مسئله مایه افتخار برای استان فارس است.

 وی یکی از کارکردهای خوب این موسسه را در گرو مثبت کارکردن دانست و گفت: باید فرهنگ سازی در همه امور به خصوص کارهای خیر از کودکی به فرزندانمان آموزش داده شود.

 رحیم پور در این نشست با اشاره به جایگاه منابع طبیعی و ارزش درختان در زندگی انسان ها گفت: همه جانداران حق حیات دارند و باید از این حق محافظت شود و در این راستا توجه به حفاظت از منابع طبیعی بسیار مهم است.

مهرزاد بوستانی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس نیز در این نشست ضمن قدردانی از حمایت خیرین و نیک اندیشان استان با بیان این که خوشبختانه استان فارس پیشتاز امور خیر در کشور بوده و به همین منظور توجه به کار خیر و مشارکت افراد در این استان زبانزد است اظهار داشت: پیشینه فعالیت خیرین استان فارس که بخشی از آن نیز در انجام موقوفات در این استان کاملا مشهود است نشان گر این مسئله است که زمینه مساعد برای انجام امور خیرخواهانه بویژه در عرصه طبیعت وجود دارد.

با حمایت خیرین فارس اهداف آبخیزداری محقق می شود

 وی با ابراز خرسندی از مشارکت خیرین در اجرای طرح های منابع طبیعی بویژه بخش آبخیزداری افزود: طی سال های اخیر با حمایت خیرین و مساعدت نیک ‌اندیشان استان بخشی از اهداف آبخیزداری محقق و شاهد حفظ و توسعه منابع طبیعی و به دنبال آن کاهش مشکلات ناشی از آسیب های وارده به این عرصه ها بوده ایم.

بوستانی با اشاره به گستردگی وسیع عرصه های منابع طبیعی استان و انجام فعالیت های گسترده در حفاظت از این عرصه ها خاطر نشان کرد: مجموعه منابع طبیعی به تنهایی قادر به حراست از این عرصه بسیار وسیع نیست و این مهم با حمایت دیگر نهاد ها، مردم و حمایت دلسوزانه خیرین محقق خواهد شد.

 وی در ادامه با اشاره به این موضوع که متاسفانه تصور مردم از منابع طبیعی تنها درخت است گفت: تجارب چندین سال گذشته نشان داده است با از بین رفتن بوته ها و گیاهان مرتعی ارزشمند دیگر امکان رویش مجدد جنگل هایی با قدمت چند صد ساله وجود ندارد.

یک سال گذشته 49 طرح مطالعاتی و 39 طرح اجرایی آبخیزداری با مشارکت خیرین اجرا شده است

مدیر کل منابع طبیعی استان فارس د ادامهتصریح کرد: با مشارکت مردم و حمایت های خیرین نیکوکار در اجرای فعالیت ها و اقدامات آبخیزداری در عرصه های خالی از پوشش گیاهی علیرغم کمبود شدید اعتبارات شاهد نتایج بسیار خوبی در احیاء مجدد پوشش گیاهی و کمک به بازگرداندان طبیعت دربرخی اراضی خشک استان بوده ایم.

 وی بیان داشت: در این راستا طی یک سال گذشته 49 طرح مطالعاتی و 39 طرح اجرایی آبخیزداری با مشارکت مردم و خیرین اجرا شده است. مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس در پایان خواستار ظرفیت سازی و توجه بیشتر به خیرین و فراهم ساختن زمینه حمایت از آنان در این راستا شد و اظهار امیدواری کرد: با بهره گیری کامل از این ظرفیت قابل توجه شاهد تحولات بزرگ و تاثیر گذار در عرصه آبخیزداری استان باشیم.

در ادامه گزارشی مصوری از اقدامات خیرین در حوزه آبخیزداری ارایه و در پایان مقرر گردید ثبت و انجام اصلاحات مورد نیاز اساسنامه از طریق وزارت کشور پیگیری گردد.