۰ نفر

مشاور وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد:

آغاز اصلاح نظام توزیع گیاهان دارویی در عطاری‌ها / با عطاری‌ها سر جنگ نداریم/ بانک اطلاعات گیاهان دارویی ایجاد می‌شود

۲۸ شهریور ۱۳۹۶، ۱۱:۳۵
کد خبر: 219996
آغاز اصلاح نظام توزیع گیاهان دارویی در عطاری‌ها / با عطاری‌ها سر جنگ نداریم/ بانک اطلاعات گیاهان دارویی ایجاد می‌شود

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح گیاهان دارویی با انتقاد از شبکه تولید و توزیع گیاهان دارویی در کشور، گفت: تولید استاندارد گیاهان دارویی برای حضور در بازارهای جهانی ضرورت است و باید نظام توزیع در بازار داخل کشور اصلاح شود.

به گزارش اقتصادآنلاین، چهل و چهارمین نشست از زنجیره نشست‌های علمی و تخصصی در حوزه تجاری سازی فناوری، اشتغال و کارآفرینی دانشجویان و دانش آموختگان، عصر دیروز با عنوان طرح ملی توسعه گیاهان دارویی در سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان وابسته به جهاد دانشگاهی برگزار شد.

در این نشست پیمان یوسفی آذر با اشاره به ظرفیت‌های حوزه گیاهان دارویی در کشور، اظهار کرد: در حوزه گیاهان دارویی باید از فروش به سمت تولید رفت به همین دلیل سعی کردیم فتیله تولید را پایین بکشیم.

وی افزود: در سند ملی گیاهان دارویی مقرر شده بود که ۵۰۰ هزار هکتار به کاشت گیاهان دارویی اختصاص یابد اما بنده این رقم را به ۲۵۰ هزار هکتار کاهش دادم چرا که برای این حجم تولید، بازار فروش وجود نداریم.

یوسفی آذر ادامه داد: ما در طول زنجیره ارزش برنامه ملی گیاهان دارویی حلقه اول را مارکت‌ها در نظر گرفته ایم و معتقدیم ابتدا باید بازار را شناسایی کرد، بعد سراغ تولید رفت.

وی خاطر نشان کرد: باید توجه داشت که یکی از پلت فرم‌های اصلی دنیا گیاهان دارویی است و دنیا در ۵۰ سال آینده به سمت گیاهان دارویی خواهد رفت. اینکه ما در این جریان در کجا قرار می گیریم به خودمان بستگی دارد.

مجری طرح ملی توسعه گیاهان دارویی در ادامه به بیان راهکار خود برای دستیابی به وضعیت مطلوب در حوزه گیاهان دارویی پرداخت و اظهار کرد: اول باید تولید استاندارد و مطابق با معیارهای جهانی داشت چرا که اگر تولید استاندارد نداشته باشیم به ما اجازه ورود به بازارهای جهانی نخواهند داد، دومین قدم، توجه به بازارهای داخلی یعنی مارکت‌هاست و سومین قدم، بحث فرآوری و تولید است.

یوسفی آذر با تاکید بر اینکه در حوزه تولید مهمترین وظیفه تولید استاندارد است، گفت: ما در این راستا سه بسته آماده کرده ایم؛ بسته اجرایی، بسته حمایتی و بسته مالی و تقریبا به جز بسته حمایتی، سایر بسته‌ها آماده ابلاغ است.

مشاورز وزیر بیان داشت: در خصوص بسته مالی باید بگویم که از بسته اشتغال، ۵۵۰ میلیارد تومان وام با بهره ۶ درصد گرفته‌ایم که نرخ قابل قبولی است که به حوزه کاشت و تولید، فرآوری و مارکت اختصاص پیدا می‌کند.

وی با انتقاد از وضعیت‌ مارکت‌ها در حوزه گیاهان دارویی، گفت: مارکت ایران در حوزه گیاهان دارویی بسیار ضعیف است چرا که نظام توزیع ما نظام سنتی به نام عطاری است که آن هم در حال حاضر از کارکرد ۵۰ سال قبل خود خارج شده است.

یوسفی آذر افزود: از ۸۰ سال گذشته بر اثر حمله طب نوین به طب سنتی کارکرد عطاری‌ها تضعیف شد و عطاری جای خودش را به داروخانه‌های مدل غربی داد و عطاری‌های باقی مانده هم مواد بی کیفیت وارد بازار می‌کنند و در بسته بندی نامناسب به مردم می‌فروشند که این امر نهایتا به بدبینی مردم منتج خواهد شد.

وی راهکار رفع این مشکل را برنامه اصلاح نظام توزیع در عطاری دانست و گفت: این یک بستر حرکت مهم برای بازار است و باید برای تحقق آن یک نظام توزیع معرفی شود، البته ما قصد نداریم که با ۱۲ هزار مغازه عطاری وارد جنگ شویم و آنها را در مقابل خودمان قرار دهیم بلکه می‌خواهیم آنها را اصلاح کنیم که این اصلاح نظام از جغرافیا و شرایط تأسیس تا انبار و نحوه نگهداری جنس را شامل می‌شود.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی در پایان گفت: یکی دیگر از اهداف ما ایجاد بانک اطلاعات گیاهان دارویی است که تمام حوزه‌های کاشت و داشت و برداشت را شامل می‌شود و شبکه عرضه و تقاضا را تنظیم می‌کند.